Gå til innhold
Fiskersiden

Arter i trondheims området


Tage Aarstad
 Share

Recommended Posts

Fiskearter

1.Torsk

2.sei

3.makrell

4.hyse

5.ulke

6.lange

7.mort

8.lyr

9.ørret

10.lusuer

11.uer

12.brungylt

13.berggylt

14.grønngylt

15.hvitting

16.sypike

17.gressgylt

Ønskeliste:kveite, flyndre (mange arter),blåstål og laks

Jeg har egentlig ikke noen arter jeg ønsker meg spesielt mye utenatt kveite men jeg er åpen forr forslag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I willj givv itt a tray

But ar terr anny other arts der?

And ar terr any plasses to gett øpp teh fish without lifting itt

Jada, kan få sandflyndre, skrubbe, gapeflyndre, rødspette, hågjell, kloskate, havmus, Sandkutling, fløyfisk...

Lysing kan du også få, men da må du kjenna plassen og vær eeeexpert^^

Er en trapp på ene siden av bryggen på storsand..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysing kan du også få, men da må du kjenna plassen og vær eeeexpert^^

Useriøst!

Typ krokstørrelse 2 til flyndrene. Kan gjerne bruke mindre, da snittet ikke er top notch på storsand. Til klo, mus og hågjel kan du bruke en 2/0 eller noe. 14, gjerne mindre, til sandkutling. Glidende og paternoster er ett fett, så lenge agnet presenteres på eller nære bunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Useriøst!Typ krokstørrelse 2 til flyndrene. Kan gjerne bruke mindre, da snittet ikke er top notch på storsand. Til klo, mus og hågjel kan du bruke en 2/0 eller noe. 14, gjerne mindre, til sandkutling. Glidende og paternoster er ett fett, så lenge agnet presenteres på eller nære bunn.

hva med å bruke forskjellige krokstørrelser på et tackel?

Og er det noen plasser i trondheims området hvor man kan få makrell ganske fort/lett?

Tror jeg kommer til å ta meg en tur på skibs og havfiskeutstyr i løpet av neste uke så da blir det nok litt innvestering i fiskeutstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å bruke forskjellige krokstørrelser på et tackel?

Og er det noen plasser i trondheims området hvor man kan få makrell ganske fort/lett?

Tror jeg kommer til å ta meg en tur på skibs og havfiskeutstyr i løpet av neste uke så da blir det nok litt innvestering i fiskeutstyr.

Storsand kokte nesten over sist jeg var der. Trolla og er en ganske kjent makrellplass. Kokte reker er veldig fint til de minste artene da.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok denn ute i nærøy. Bilde har jeg ikke men jeg skjekket det opp i en artsbok jeg kjøpte forr ikke så lenge siden

Å ha brungylt uten å ha bergnebb er vanvittig godt gjort :D Hvor dypt tok du den?

At du har både grønngylt, gressgylt og berggylt uten å ha bergnebb er uforståelig for meg :huh:

Endret av Schizo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok gnaging om den brungylten nå vel?

Noen tanker om overkommelige arter i nærheten av Trondheim:

Saltvann:

Bergkutling - ethvert grunt område med grus- og steinbunn hvor du kan kikkemeite, helst fra en flytebrygge.

Blåkjeft - aldri bankers, men fullt mulig å finne rundt Munkholmen.

Blåstål - mulig å få på Trolla, men det er ikke mye blåstål der.

Brosme - 150 meter og dypere rundt Munkolmen, ja du må ut i båt etter brosme.

Dvergulke - Storsand, Trolla, grunne områder rundt Flakk - egentlig overalt hvor det er blandingsbunn og grunt.

Fløyfisk - Storsand

Gapeflyndre - Storsand

Havmus - Storsand, Fellekjøpetkaia i Ilsvika, Børsa.

Horngjel - muligheter sensommer, gjerne i utkanten av sandviker.

Hyse - Storsand

Hågjel - det handler mest om å unngå å få hågjel på agn i Trondheimsfjorden...

Kloskate - Storsand, men langt mellom de.

Knurr - sandbunn, men ikke tett med de i Trondheimsfjorden.

Lange - mye smålange på 40-120 meters dyp i litt skrått terreng med hard bunn. Har fått flere minilanger fra Pir 1 retning Munkholmen.

Lomre - fått flere i garn under prøvefiske utenfor Pir 1 i retning Munkholmen, men ikke mange har fått denne på stang i fjorden her. Cred om du gjør!

Paddetorsk - Trolla.

Rødspette - Storsand

Sandflyndre - fins nesten overalt hvor det er sandbunn eller hard leire, også på Storsand.

Sandkutling - Storsand

Sild - Storsand høst og vinter.

Skrubbe - Øysand.

Svarthå - fisk med agn fra båt i Trondheimsfjorden og du blir fort mektig lei av å få svarthå. Kan også tas fra land under meite på natta.

Svartkutling - blanda bunn på grunt vann hvor du kan kikkmeite - fins i nærmest alle småbåthavner.

Tangkutling - dette er de "pelagiske" kutlingene i småbåthavner.

Tangsprell - fikk min på målretta blindfiske helt til høyre på Storsand, fins også i småbåthavner, men kan være vanskelig å finne.

Ålekvabbe - kanalen, men pass på å unngå fredningssonen.

Ferskvann:

Gjedde: Litjvannet i Jonsvannet, Lianvannet, Haukvannet eller Kyvannet.

Karuss: Munkauntjønna (disse er bittesmå).

Lake: dypere deler av Nidelva mellom fossene.

Røye: fins dypt i Jonsvannet, søk på forumet her om andre muligheter for røye rundt Trondheim.

Ål: freda, men du får det som bifangst før eller siden, og da må du slippe den ut igjen.

Da burde du ha noen arter og noen plasser å begynne å jobbe med. De mest generelle tipsene jeg kan gi er å gjøre ting så enkelt som mulig og fiske med agn og krokstørrelser tilpasset arten du fisker etter. Dessuten er det mye morsommere med målretta suksess enn flaks. Aschehougs Store Fiskebok på nattbordet eller å bruke noen timer på www.fiskipedia.no er en god måte å bli bedre kjent med mer uvanlige arter, f.eks. hvor de lever, hvor dypt de lever og ikke minst hva de spiser.

Endret av SMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Svarttjønna i Bymarka skal det være kun røye. Vi fekk 3-4 stk. på isen der i vinter. Trur det er meir "bankers" enn andre plassar i nærområdet. (Du unngår i alle fall å få feil fisk)

Litt TOFA-stoff:

http://www.tofa.no/sider/tekst.asp?side=70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tage det er bare å snakk med meg så kan du vær med på en tur etter laks... det samme med gjedde :) kan nesten garantere deg fisk

hvilken ulke har du fått? dverg eller vanlig?

Endret av Markfiskern_Markus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.