Gå til innhold
Fiskersiden

Karpe helg!


arobo
 Share

Recommended Posts

Først og fremst vil jeg takke oz for ordning av utstyr! Han sa at det var bare å låne, så da må man jo benytte en sånn mulighet!

Jeg og kompisen, Andreas,(vik på forumet) tok en helg etter karpa. Karpe var nytt for han, så det ble jo litt ekstra spennende..

Selv har jeg fisket litt karpe, men aldri på denne måten. Noen kveldsturer med mais og boltrigg har vært måten jeg har gått fram før. Det har levert passe bra i en liten grumsete dam. 5 stykker over 4 kg, men har aldri fått større en 4,8 :glare:

Ca. klokken 6 fredag kveld, laster jeg ut utstyret fra bilen og skurer utover dammen. 12ms vind, sinnssykt styrtregn og 15 grader preget litt troen, men det ble sakte bedre. Imens jeg ventet på Andreas som hadde med seg telt og litt andre godsaker, satt jeg opp en liten stang med boltrigg, for å prøve meg på småkarpa.. Fu**!! Jeg har glemt mais! Jeg napper opp mobilen og ringer fort, joda, mr. Vik og 12 maisbokser er på vei :)

Telt blir satt opp, og vi fisker litt med mais imens vi venter på utstyr. I motsetning til resten av turen var det ganske rolig, litt lite aktivitet i forhold til hvordan karpene egentlig er her. I halv 10 tiden går vi for å hente utstyr, og en liten halvtime etterpå kommer vi labbans ned mot teltet igjen. Men nå, med stenger, hov, banksticks, klissvåte klær og alt man trenger. 3*20 mm pop upp finner veien ut i mørket, 2 toppet med pop upp mais, og en med 0,15 pop upp. Nå er vi i gang!

Det var mildt sagt stille den natta, men klokken 03.45 piper det i nappalarmen. Jeg går totalt bananas i teltet, kaster av meg soveposen og smetter i mellom en liten glippe i teltet. Ut i regnet, og fast fisk! Jeg finner fort ut at denne er liten, skuffende liten.

Karpe var det ihvertfall. En skjell på 1900 gram, typisk ungfisk utsene på den.

karpe023_zpse5733242.jpg

karpe018_zps0b207c9c.jpg

Og ut igjen.

karpe030_zps189c3f37.jpg

Utenom den ene karpa skjedde det lite, jeg hadde en padde som sørget for å lage liv i napp-varsleren, men ellers lite.

karpe010_zps21705e03.jpg

Skyldig?

Dag/natt 2 skjedde det betydelig mer. En gjeng på 200 unger og 15 kanoer sørget for at vi måtte stoppe fiskinga for en stund. Da var det bare å slenge alt av utstyr inn i teltet og be treneren til alle disse ungene passe på. Vi gikk for å kjøpe mer boilies. Siden vi hadde tatt opp alt av stenger tok vi også turen til en nabo-dam som jeg har fisket i før."5 karper på over 4, men ingen over 4,8" Her var det liv!

karpe034_zps93e0ccfc.jpg

4 nydelig karper som koser seg i solen. De 2 største så ut til å være ca. 4 kg.

Nede ved teltet igjen tar vi oss god tid til å legge ut agn. En popp upp med mais blir lagt langs med lilje-belte, en "sneile boilie" finner sted ved tuppen av en skrent. Og nok en popp upp toppa med mais blir sendt mot andre siden av dammen i et åpent område i mellom liljene. Når vi står på andre siden og forer skriker det vilt ut av det blå på en av stenge! Stanga vi kasta ut for 1 minutt siden, og nå sto å fora på hylte vilt. Og der sto vi, barbeint på motsatt side av dammen.

På tross av null sko løper vi alt vi har over grusen,(angrer litt idag). Jeg når stanga, gjør tilslag og fisken henger faktisk i andre enden. Problemet er jo bare at den har klart å henge seg fast i alt av snags i området. Ca. 20 sek etter tilslaget blir det "lett" igjen. Jeg hadde jo fortsatt 10 kg snags på kroken :D

karpe036_zps2962fd27.jpg

God mat er liksom ikke hover prioriteringa på tur.

Litt suter fiske ble det også på kvelden, suteren der er liten, men vi tenkte å prøve bare for morroskyld. Det smånapper hele tiden, så vi bestemmer fort for å gi oss.. Rett føre stengene skal opp så runner det hos Andreas og jeg skjønner fort hva vi har å gjøre med.

En ål hadde slukt hele riggen, så det var vel lurt at vi ga oss. En fin ål var det også, 1190 gram og ny art på Andreas!

1149036_384876058302575_188300368_n_zpsd

karpe043_zps66104f39.jpg

Overraskende blank og fin ål fra den lille grumsete dammen.

Natt 2 var vel på tross av fisk egentlig ganske kjip, regnet kom tilbake, og det blåste stormvind. Det verste var vel hvor skuffet vi var over alle runna som var, men at vi ikke fikk noe fisk opp.

Rundt 3 tiden tikker det sakte i en nappalarm, og jeg fyker ut i stormen for 4 gang den natten, Andreas etter. Jeg roper at han skal ta stanga, men så begynner han å rote med hoven. 3 sekunder til går og jeg venter fortsatt på at han skal ta fisken, men det skjønte han ikke. "Jaja, nok en sjanse til meg". Fisken sitter, men har allerede rukket å snagge, jeg rekker akkurat å se for meg et fangstbilde og forteller Andreas at denne er stor, føre det nok en gang ble lett! :growl:

Stanga gikk ut på samme plassen igjen, og vi gikk sakte tilbake til sengs, jeg overbevist om at det var vår siste sjanse..

Meeeeen, neida! Klokka 4.45 runner det nok en gang, og det blir faktisk fisk! Denne gangen gikk alt faktisk ganske feilfritt. Trodde vi.. Karpen er trygt på land, nå er det bare måling og bilder som gjelder. Jeg går inn i teltet og finner kameraet, og i det jeg skal ta bilde ser jeg at hele skjermen er hvit og sprukket opp. "jaja, vi tar bilde med ipod`n, så lenge vi får veid den går det fint". Jeg finner fram vekta, og den skulle selvfølgelig streike den også! Etter en natt med grusomt vær og mange runn klarte vi endelig å få en karpe, men da var kameraet knust, og vekta gått til Helv*****! Heldigvis fikk vi målt den til 67 cm, og sier at den veide litt under 5 kg(selv om den godt kunne ha veid mye mer). Han hadde fått sin første karpe, og en fin karpe var det også. Større en min egen pers :)

karpe050_zps3948d3a3.jpg

karpe055_zps65217cc1.jpg

Sånn blir bildene med knust kamera..

Heldigvis hadde vi en ipod.

1175729_384876331635881_1188885591_n_zps

timthumb_zps21a59787.jpg

Noen likheter? :D

Dette gjorde vi ikke for å gjøre narr av noen, men fordi det er en kar vi ser opp til.(Skummelt hvor mye rart man finner på ute på tur)

Selv med mye uflaks, så var jo dette kjempegøy! Det er ingen tvil om at etterhvert som jeg får egen bil, og penger nok til eget utstyr så blir det mer karpefiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra med fisk. Grattis :bow:

Et hot tips når man tar bilder er å ha sola i ryggen :turned:

Et annet hot tips er å kjøpe fiskeutstyr før bil.

Man kan dra på fisketur uten bil, men ikke dra på fisketur uten fiskeutstyr.

Et annet tips er å bruke vårens konfirmasjonspenger på fiskeutstyr. Uansett har de god tid før de trenger å tenke på bil. Menså var det prisen på lappen da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra med fisk. Grattis :bow:

Et hot tips når man tar bilder er å ha sola i ryggen :turned:

Et annet hot tips er å kjøpe fiskeutstyr før bil.

Man kan dra på fisketur uten bil, men ikke dra på fisketur uten fiskeutstyr.

Det du ser på noen av bildene er ikke sola, men en lyktestolpe. Uansett hvor vi hadde snudd oss så hadde en lyktestolpe kommet med på bilde ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet tips er å bruke vårens konfirmasjonspenger på fiskeutstyr. Uansett har de god tid før de trenger å tenke på bil. Menså var det prisen på lappen da...

Har allerede brukt ca. 10 000 av konfirmasjonspenger på fiskeutstyr. Sykt hvor fort det går om man kjøper litt småtteri hver gang man kommer over en butikk med fiskeutstyr..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.