Gå til innhold
Fiskersiden

fikk ei gammal tjøstheim stang av min far


SverreF
 Share

Recommended Posts

hei

lagde ista en tråd i slukfiske delen, da jeg egentlig skulle handle slikt utstyr, men så fikk min far nyss i dette og syns jeg burde prøve fluefiske, ok tenkte jeg og han hadde ei gammal stang det kanskje var mulig og bruke:) og da kommer spørsmålet som trenger svar, er Tjøstheim tubeglass Fishfighter 146 8-1/2 aftm 6-7 noe og bruke, og om den er brukelig så er neste spm, kan den brukes till ørret fiske av type stillevann og små til medium elver?

20130820_000753_zpsfa814c66.jpg

20130820_000741_zpsb6979b58.jpg

20130820_000721_zps150df929.jpg

20130820_000725_zpsa3835de0.jpg

ser att dette egentlig blei 2+2 like bilder, men skulle være forsøk på og komme nærmere skriften av type liten på to av de :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet.

Enkleste svaret på spørsmålet ditt er; nei :)

Glassfiber er håpløst underlegent Karbonfiber som stangmateriale. Det er tungt, tregt og slaskete.

Stanga det gjelder er også for tungt klasifisert til fisket du beskriver og ville være best egnet til tyngre ørret og medium laksefiske.

Gjør deg sjøl en teneste og bruk i det minste noen få hundrelapper på ei billig karbonstang. Det vil gjøre starten på din fluefiskekariære langt triveligere.

Lykke til!

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle gjerne gjort det CrazyForEsox, men om jeg skal bli med gutta på fisketur til Sverige så må jeg bruke flue da den elva de fisker i er det ikke lov med sluk/spinner :P

Takker Maritim da skal jeg kikke rundt etter nytt og fancy carbon utstyr, men den stanga gjør seg kanskje til små gjedder?

kan denne setupen her være kurant?

Scierra Stonefly 9' #5 er denne bra eller finnes det andre og billigere valg som er bedre?

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Fluestenger/Scierra/Stone-Fly/Scierra-Stone-Fly-9--5-4-Delt-136602-p0000067976.aspx

Scierra XDP+ snelle #5-6

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Sneller/Fluesneller/Scierra/XDP-plus-/Scierra-XDP-5-6--127932-p0000059295.aspx

sene av noe slag billig uten særlig minne

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Fluesn%C3%B8rer/Enh%C3%A5nds-hel-liner/SA-Air-Cel/SA-Air-Cel-Flyt-WF-5-Farge--Light-Green-113177-p0000044484.aspx

fluorcarbon fortom

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Fortommer/Fortom---taperte/Scierra-Fluorocarbon/Scierra-fluorocarbon-leader-9-0-22mm--106299-p0000037759.aspx

og backing av noe slag

pluss litt smøre tørke flyte kremer til divs greier:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skulle gjerne gjort det CrazyForEsox, men om jeg skal bli med gutta på fisketur til Sverige så må jeg bruke flue da den elva de fisker i er det ikke lov med sluk/spinner :P

Takker Maritim da skal jeg kikke rundt etter nytt og fancy carbon utstyr, men den stanga gjør seg kanskje til små gjedder?

Hehe, ja da er det vel bare å krype til korset...

Og ja, det finnes jo faktisk en del produsenter som fortsatt lager fluestenger i nettopp glassfiber til fiske etter gjedde og andre arter som gjerne vil ha servert større fluer. Så det er verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 2 months later...

var såvidt ute og prøvde denne på plenen igår med #5 snøre, og dæven for en aksjon, snakk om full aksjonfleksa helt ned til nederste snellefeste:D

men kasta 20m uten problem med den, noe som skremte meg iom 20m ikke er vanlig for meg :D

fant ei Shina Fly delux snelle som passa finfint på denne gamle slitern,

61882_10152184723651535_832699320_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.