Gå til innhold
Fiskersiden

Paddeulke?


Recommended Posts

Fikk ett bilde tilsendt på Facebook i går kveld.

En venninne fra barndommen min hadde en venninne som hadde fått en rar fisk utenfor Bergen.

Diskuterte litt med Mr Volcom, Irvin og Karleif og kom vel egentlig frem til at det mest sannsynligvis er en Paddeulke.

Sykt tøff fisk, og sykt stilig at den mest sannsynligvis er tatt nærme land.

post-23544-0-43962100-1376991429_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns bildene du linka til var mindre like enn bildene på fiskipedia.

http://www.fiskipedia.no/node/194#.UhM7eqwaDZI

Enig i det, dette var ment for sammenlikningens skyld... Det var sikkert unødvendig da det neppe er behov for alternativer når svaret er klarlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kul fisk!

"Det er ikke registrert noen fangster av paddeulke i Norge." - Ny norgesrekord som blir oppført nå da? Så lenge den ble tatt på riktig måte og blir meldt inn, det hadde i alle fall vært kult!

E nok ganske sikker på at denne er tatt på annen fangstredskap enn stang slik eg fikk forklart det. Siden den trives litt dypere og på mudderbunn, e min gjetning krepseteine på mudder 100m-ish. Knall cool fangst e d uanz! :D

Endret av MrVolcom
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er paddeulke Cottunculus microps, ja. Arten er variabel, både i farge og størrelse på "piggane" på hovudet. Tidlegare rekna ein med tre artar i våre farvatn: C. microps, C. sadko og C. konstantinovi, men i nær framtid vil desse bli slått saman til ein art.

E nok ganske sikker på at denne er tatt på annen fangstredskap enn stang slik eg fikk forklart det. Siden den trives litt dypere og på mudderbunn, e min gjetning krepseteine på mudder 100m-ish. Knall cool fangst e d uanz! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er paddeulke Cottunculus microps, ja. Arten er variabel, både i farge og størrelse på "piggane" på hovudet. Tidlegare rekna ein med tre artar i våre farvatn: C. microps, C. sadko og C. konstantinovi, men i nær framtid vil desse bli slått saman til ein art.

Det forklarer hvorfor Cottunculus sadko var blitt fjernet fra fiskipedia.

(Og hvorfor jeg lurte på hvorfor man ikke så for seg muligheten til at dette var en C. sadko.., jeg syntes nemlig disse to artene var noe like. C. konstantinovi kjente jeg, i min uvitenhet, ikke til)

Takk :)

Elfenbenstårnsvitenskapsmenn er jaggu kjekke å ha i blant :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Det var eg som sendte dette bildet til ei venninde av den som starta tråden her, så vil berre komme med litt "riktige" info ;)

Paddeulka er tatt på ein liten fiskebåt med garn, den blei tatt sammen med uer, breiflabb, skate, skolester mm. og den er IKKJE tatt utanfor Bergen desverre men utafor Værøy/Lofoten eller der omkring =)

Bildene av fisken blei og sendt til havforskningen som bekrefta at det var ei Paddeulke. Og den ligger for øyeblikket nedfryst hos fiskaren som tok den ;)

PS. grunnen til at bilete blei sendt rundt bunner i ein intern fiskebilde quiz (som eg tapte da eg ikkje klarte svare på denna )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.