Gå til innhold
Fiskersiden

Ål tips&triks


Ulketryne
 Share

Recommended Posts

Hei da ville jeg prøve meg på Ål (C&R) selvfølgelig :)

Jeg bor på Karmøy så vannet må være på Karmøy med mindre du vett om noe bankers!

Jeg har ikke peiling på hvordan man fisker den så metode,utstyr,tips,vann,triks.

Hadde vert supert!

Trenger man avkrokkningmate til dette?

På forhånd takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke du viste det fra før, så er ålefiske helt forbudt. Men om du meitefisker jevnt og trutt så tar det ikke lange tiden føre du får en. Da er det viktig å få den ut igjen, heldigvis tåler de utrolig mye :D De er mest aktive på natta og spiser alt fra mark til fiskebiter.

Jeg har tatt de med alt av agn til alle tidspunkt, nesten litt for mye av de i noen vann her nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La ålen være i fred. Du får dem før eller siden uansett, men om du kan ungå å fiske dem, så gjør det.

Ålebestanden er redusert med 99%, så hvert individ teller.

Er denne statistikken tatt fra hav og store innsjøer? Kan se hvor meg mengdene ål som svømte rundt før, 99% er jo sykt mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La Ålen være:)

De har en lei tendens til å sluke krok, sene, bly og litt mer sene når de først tar. Vanskelig å drive C&R på en fisk hvor kroken sitter godt nede i innvollene og har blitt dratt opp deretter.
Noen som mener at de tåler at sena klippes og kroken etterlates i magen, men jeg er noe skeptisk til dette. Det går vell en stund, men med punktert magesekk og innvoller ++ så spørs det om ikke infeksjoner med mer tar knekken på fisken etter en stund.

Snakket med svigerfar som holder til i Stavanger i sommer, om hvordan han fisket ål med åleruser før. Kunne få store mengder, mens det nå ikke fantes ål å treffe på langsmed fjorden der han bor. Når mengdene ål har minsket som de har gjort, så skal en ikke spekulere i at "det går greit med en til væh".

Hadde nå bare våre venner i sør tatt til vett og latt ålen være i fred i en del år i tillegg nå så....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk heller litt tid på lese litt om ålen, om nedgangen og hvorfor den er fredet. http://en.wikipedia.org/wiki/Eel_life_history http://en.wikipedia.org/wiki/European_eel

Wikipedia har en del info, og det finnes mye annen forskning på dette.

Kanskje du ikke har så lyst å fiske ål etterpå :)

Som de andre også sier, ålen kommer før eller siden. Jeg har fått to stk under rødhaifiske på 15m dyp i saltvann... Og kunne lett kikkmeitet titalls når jeg har lyst langs tangbeltet, i småbåthavner på kveldene. Men oppfordrer til å la ålen være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stor forståelse for ønsket om å få en kul fisk som ålen.

Selv falt jeg til slutt for fristelsen til å fiske en målrettet.. vet det ikke var 100% riktig gjort. Jeg ønsker å bemerke at den var forholdsvis pent kroket og at C&R på dette individet neppe representerte noen fare for den. Her snakker vi imidlertid om ren flaks. For sikkerhets skyld fikk jeg en til senere, under flyndrefiske..... (denne var klokkerent kroket ytterst i munnen)

De kloke hodene som hadde sagt til meg at jeg ville få en før eller senere uansett fikk da rett.

Et par ganger har jeg fått se ålen i sitt rette element. Jeg har fått se den når jeg har gått med lykt og lyst ned i vannet. Det var virkelig mye kulere enn å få den på krok.

Vis deg som en større mann enn meg og avstå fra målrettet ålefiske.

Hilsen Håvard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som alle sier er det jo forbudt. Jeg har i år fått masse ål som bifangst både i sjøen og ferskvann, og som de fleste sier er det kun under bryggefiske jeg har klart å få dem opp uten at de har svelgt agnet til ett godt stykke forbi søkket..

Jeg må slutte meg til koret å be deg pent om å lå ålen være ifred, de kommer før eller senere uansett.. Det som er kinkig med dem er at de stikker ikke med agnet men blir liggende på plassen å fortære det. Det er flere ganger jeg ikke har sett på duppen at de har tatt engang før jeg skal hjem og da er det igrunnen forsent å få til no særlig vellykket C&R..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Ålen jeg tok i liten elveos (bifangst) måtte bøte med livet. Hadde ikke klart å få ut kroken for alt i livet. Dette var heldigvis flere år før forbudet ble innført, selv om det er en mager trøst når fisken likevel ville blitt sluppet fri hvis det var mulig. Jeg har siden sett ål ved flere anledninger på sandbunn (saltvann) ved kikmeite på sommernetter. Fjerner agn fra sjøen med en gang, og venter til den stikker sin vei. Har klart å unngå ål siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har fått ål de to siste turene jeg har vært ute med surfstengene. Kjemper relativt bra til størrelsen å være (største jeg har fått er 690gr). Men selv å bare ha fått to Ål i hele mitt liv kan jeg si at jeg er drita lei hele dyret allerede. Makan til nedsliming, sprelling, rulling og krølling har jeg aldri vært borti. Når det kommer til å motsette seg avkroking er ålen på et annet nivå enn annen fisk. Til og med Pigghå er medgjørlig sammenlignet med ålen. Min oppfordring er at om det er sjangse for å få ål, så hold deg unna med mindre du synes det er helt OK at hele verden blir dekket i åleslim.

Endret av Schizo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en gammel fiskebok leste jeg om et triks. Som gikk på å bruke en ullvott/hanske for å få tak på den. I samme bok var også foreslått et "vulcan death grip" Som gikk på å låse den ved gjellende. Ved å kun bruke et pekefinger tommelgrep. Kan også underskrive på at slimet til å sitter som lim. Fisket ål i et ferskvann på sørlandet i mine yngre dager. En annen ting er ikke ålen totalfredet nå så hvis man får en på kroken. Skal den i utgangspunktet settes ut igjen?

Endret av Afre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en gammel fiskebok leste jeg om et triks. Som gikk på å bruke en ullvott/hanske for å få tak på den. I samme bok var også foreslått et "vulcan death grip" Som gikk på å låse den ved gjellende. Ved å kun bruke et pekefinger tommelgrep. Kan også underskrive på at slimet til å sitter som lim. Fisket ål i et ferskvann på sørlandet i mine yngre dager. En annen ting er ikke ålen totalfredet nå så hvis man får en på kroken. Skal den i utgangspunktet settes ut igjen?

Den er totalfredet, ja. Dvs at den skal settes ut uansett (sånn jeg har forstått det) Selv om fisken er skadet eller stei dau.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fiskat ganska mycket ål (i sverige innan den blev fredad), å detta er en fisk som det nästan inte går att döda. Du banka, kutta å flå dom å dom fortsätter å sprella. Men om det inte är lov så är det inte lov! Lycka till med det andra som du ska prova på=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om du vet hvordan,er et lite snitt nok til å drepe den nærmest momententant,men det blir vel lite riktig å fortelle hvordan nå som den er fredet :P jeg har drept en ål i år...1 av mange krokede.fordi kroken var langt nede i magen. får jeg tak i kroken med tanga,klipper jeg så mye som mulig,istedet for å rive å slite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.