Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske på Madeira


Olav Moberg
 Share

Recommended Posts

Heisann

Skal til Madeira med poden I høstferien. Gutten er fiskegal, og vi skulle gjerne kostet på oss en tur ut på havet for å Fiske slikt som svømmer midt ute I Atlanteren :)

Er det noen som har peiling/erfaring med Madira?

Hva er det kuleste å Fiske på?

Kjenner noen noen guider som er billig/gode/trivelig og generellt til å stole på?

Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Har fisket på Madeira, øya er ikke spesielt fin og fiske fra land da det er bratte vulkanske klipper over alt, men det er mulig og fange barakuda og andre små akvariefisk fra land.

Fiske på havet er veldig sesongbetont og det er ikke mange båtene som tar med folk, men noen er det. Vi fisket med OUR MARY og var medet fornøyd med kaptein på denne lille båten. Jeg var der utenfor sesong for big game, men jeg fikk en wahoo på 45 pund og det var rock`en roll på lett utstyr. Vi delte opp dagen med halvparten bunnfiske og halvparten trolling. Bunnfiske ga mange arter som gruper,snapper, triggerfish osv.

Det er ganske dyrt, jeg var der i 2010 og da var prisen 900/1000 euro for en hel dag! Man kunne også skrive seg på lister og dele båten med andre, men da vil jeg anbefale en større båt, da denne ikke er så stor. Det var mange flotte store båter der, men jeg valgte denne etter og snakket litt med de forskjellige kapteinene. Disse finner du i havna i Funchal.

Link: http://www.madeiragamefish.com/

Hilsen Kay

post-18435-0-86561500-1377198653_thumb.j

post-18435-0-12944100-1377198699_thumb.j

post-18435-0-41428700-1377198719_thumb.j

Endret av Olsen77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funchal og nærområdet var ikke lett å fiske fra land. Et lite stykke sørover, (tipper en halv time med buss) ligger landsbyen Ribeira Brava. Moloen der er fin å fiske fra...

Øya er kjent for monstrøse Bluemarlin og prisene på havfiske der etter. Jeg hadde tenkt å grave dypt i lommeboka og leie hele båten, men Kapteinen var grei og sa rett ut at fisket var for dårlig til at han ville anbefale meg det.

Han fikk vite hvilket hotell jeg bodde på og ringte etter et par dager.

Da var vi 5 som spleisa på.

Det er jeg i grunnen glad for, turen var fin og delfinene morsomme, men alt vi fikk var ei måke :)

Dette var i juni trur jeg, i vertfall ikke i sessong.

Skal du fiske fra land får du kjøpt agn på fisketorget midt i byen. Forøvrig verd en tur uansett.

De har en fiskerett som selges på alle resturanter, mener de heter Espada, ta en kikk på den.

Det er en dypvannsfisk og den ser bare ikke ut, men godt smaker den :)

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS. Trur nok høstferien er en langt mer lovende tid å fiske på en forsommeren når jeg var der.

Tross null fangst var det utrolig fasinerende å se/ta på utstyret som skal tøyle havets giganter.

Snellene var enorme, mener å huske at de holdt 1600 meter vanvittig tjukk spektraline. Fortommen var av typen "klesnor", baits'a var sikkert 70cm lange og normal dorgefart lå vel på rundt 12 knop...

Er noen år siden jeg var der nå, så mulig jeg husker feil så arrester i vei :)

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funchal og nærområdet var ikke lett å fiske fra land. Et lite stykke sørover, (tipper en halv time med buss) ligger landsbyen Ribeira Brava. Moloen der er fin å fiske fra...

Øya er kjent for monstrøse Bluemarlin og prisene på havfiske der etter. Jeg hadde tenkt å grave dypt i lommeboka og leie hele båten, men Kapteinen var grei og sa rett ut at fisket var for dårlig til at han ville anbefale meg det.

Han fikk vite hvilket hotell jeg bodde på og ringte etter et par dager.

Da var vi 5 som spleisa på.

Det er jeg i grunnen glad for, turen var fin og delfinene morsomme, men alt vi fikk var ei måke :)

Dette var i juni trur jeg, i vertfall ikke i sessong.

Skal du fiske fra land får du kjøpt agn på fisketorget midt i byen. Forøvrig verd en tur uansett.

De har en fiskerett som selges på alle resturanter, mener de heter Espada, ta en kikk på den.

Det er en dypvannsfisk og den ser bare ikke ut, men godt smaker den :)

Portugisisk og spansk er som norsk og dansk ... Espada betyr sverd . Det sier meg at fisken du nevner er sverdfisk, og da bør den kun snus i varmen...Da sier du og ved tilberedning " Solo vuelta " (Vare snu i varmen)om ikke så blir den for tørt ( akkurat som den gode norske hvalkjøttet ;)

Ellers regner jeg med at fiskeartene du finner der ( kan hende litt færre arter) er noe av det samme du treffer på Kanariøyene.

La inn noen linker om arter i denne tråden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portugisisk og spansk er som norsk og dansk ... Espada betyr sverd . Det sier meg at fisken du nevner er sverdfisk, og da bør den kun snus i varmen...Da sier du og ved tilberedning " Solo vuelta " (Vare snu i varmen)om ikke så blir den for tørt ( akkurat som den gode norske hvalkjøttet ;)

Ellers regner jeg med at fiskeartene du finner der ( kan hende litt færre arter) er noe av det samme du treffer på Kanariøyene.

La inn noen linker om arter i denne tråden

Espada er ikke sverdfisk nei, det er mere en svart dypvanns barakuda, tenner fra helvete og store øyne.

post-18435-0-35848600-1377198600_thumb.j

Endret av Olsen77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Espada er ikke sverdfisk nei, det er mere en svart dypvanns barakuda, tenner fra helvete og store øyne.

He- he slike har jeg fått mange av . Den heter " Pez sable negro" på Kanariøyene ( sable betyr "dørk" eller lang kniv) og er veldig vanlig ved dyp nattfiske på Kanariøyene også, især ved Fuerteventura eller Lanzarote. Dritt godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Portugisisk og spansk er som norsk og dansk ... Espada betyr sverd . Det sier meg at fisken du nevner er sverdfisk, og da bør den kun snus i varmen...Da sier du og ved tilberedning " Solo vuelta " (Vare snu i varmen)om ikke så blir den for tørt ( akkurat som den gode norske hvalkjøttet ;)

Ellers regner jeg med at fiskeartene du finner der ( kan hende litt færre arter) er noe av det samme du treffer på Kanariøyene.

La inn noen linker om arter i denne tråden

At fisken bærer felles navn med sverd kan jeg forstå, men det var ingen Sverdfisk. Espada er en dypvannsfisk som har form som et sverd, altså en lang tynn høyreist kropp. Øynene er formidable og tanngarden "stygg". Når denne fisken i tilegg er helt svart er det ikke noe vakkert syn :) men smaken var god.

Artig det du sier om varmebehandling og sverdfisk. Espadaen var i kjøttet mer som torskefisk. Den ble servert panert og gjennomstekt. Det var helt greit, smakte utmerket. (Dette var å regne som en nasjonalrett og de serverte den med små søte bananer til. Akkurat det ville jeg personlig droppet, men det er mye små søte bananer på Madeira og tradisjon er tradisjon :) )

Jeg så mye flott Bigeye tuna på fisketorget og gledet meg til en medium/rå stekt tunfiskbiff.

Dette var der med det første jeg bestillte til middag dag 1.

Servitøren smilte og nikket og det lovet jo bra. Når fisken kom på bordet var den tørr, grå og gjennomstekt.

Jeg spiste maten og tenkte bedre lykke neste gang. Tredje gangen på tre dager var jeg dritt lei tørrstekt tuna og gav opp prosjektet :) .

Hadde to nydelige måltider, det ene var en fantastisk grilla klippfisknakke, den andre var en lunch på en gaterestaurant og det var også klippfisk. Denne var fritert og tilbehøret var litt chips, masse grønn salat, en halv sitron og masse god olivenolje.

Ellers må jeg si at Madeira er en utrulig vakker øy, men Funchal led tydlig av "turisttretthet"

De lokale var drit sure.

Turistene hadde en snitt alder på 80 år og det er mulig det var derfor de lokale restaurantørene var vant til å kunne overse eller være frekke med kundene sine.. Ikke veit jeg, men er det et sted jeg aldri reiser tilbake til så er det Madeira. Det er synd for stedet er flott, men folka var helt på tryne. På en uke traff vi en trivelig lokal. Han hadde en liten vinbutikk og solgte oss favoritt sjampisen til Mr. Churchill som forøvrig var en stor fan av øya...

Edit; Ser det har blitt rydda opp i artsgreiene underveis... :)

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.