Gå til innhold
Fiskersiden

Selvmeitere og regler?


Henrik Jonsson
 Share

Recommended Posts

Hei.

Jeg har et spørsmål til forummets brukere omkring gjeldende lovverk vedr. bruk av selvfiskende redskap.

Jeg er en aktiv bruker av Jarenvannet da jeg bor ret ved, og bruker mye tid på gjeddefisket dernede. Jeg selv driver med C&R da jeg ikke er etter mat, men en god fight, spenningen og ikke minst naturopplevelsen ved å være ute. Jeg har dog full forståelse for at noen ønsker å ta en gjedde med seg hjem engang iblant og synes naturligvis at der må være rom for den slags.

Jeg bliver dog anderledes trist og irretert når jeg mer og mer ofte ser folk bruke det jeg vil mene er usportslige metoder til å drive storfangst av fiskene i dette relativt lille vann. Dette vil og har allerede nærmest ødelagt vannet, og jeg har ikke lengere tro på at Jarenvannet er det storgjedde vann som det engang var.

Jeg har i løpet av sommeren lagt rigtig meget tid og energi i å få kontakt med noen av vannets større damer, men så langt er status på ca 35 gjedder hvoraf en var på 7 kg og 100 cm rent og den neststørste på 5.1 kg. Resten har vært fisk på mellem 2,5 og op til 4,5 kg. Jeg har fisket hele vannet men fokusert på de frie vannmasser og dypt nå i sommervarmen.

De jeg har mødt ved vandet i sommer har fått mindre gjedder, og ikke hørt om noen store... Jeg tror dog fortsatt på at det gjemmer seg noen store imellem dernede, men tror ikke at de er i samme antalt som de engang var.

Utifra det jeg har set vil jeg p.t. anta at det hvert år fjernes mellem 200 - 500 kg gjedde fra vannet.. men det kan hende at jeg tar feil.. dette er basert på hvor mange fiskere jeg ser ved vannet og hvor mange av disse som tar med seg fisk hjem. Dog kommer det store innhugg fra enkelte som driver med det jeg vil kalde for "fangst" og har flere gange kommet til bådplassen, og funnet den dekket med rester fra gjedde.. en gang talte jeg 8 hoveder.

Så vidt jeg veit finnes det ingen regler for Jarenvannet og det er derfor rent texas dernede, men det er klart at det stikker en C&R fisker som meg i hjertet hver gang jeg ser slakteplasser og selvmeitere i vannet.. Jeg ønsker ikke at ha fisk for meg selv, eller at andre skal fange mer enn meg.. Alt jeg ønsker er at folk tenker på kun å høste det dem trenger fra naturen slik at den kan bevares slik at andre og ikke minst nye generasjoner kan oppleve den samme fiskeglede.

Denne fredagen kokte det dog over for meg..

Idet jeg kommer til båtplassen og skal gjøre klar for en tur ut, møter jeg et par fiskere som har samme tanke.. da de pakker båten ser jeg at de har flere bøtter med selvmeitere i båten sin, så jeg tenkte at jeg jeg jo like gjerne kunne prøve å forklare dem at det er en ufin måte å fiske på, at vannet ikke er stort og bestanden fort kan skades av dette. Men der var bare No understand som svar..

Jeg skal være ærlig og si at jeg ble litt provosert så jeg sa at det var ulovlig å bruke slike redskaper og at jeg ville kontakte politiet om jeg så at de brukte dem (i håp om at det skulle skremme dem fra å bruke disse). De tok dem ut av båten sin og satte dem tilbake i bilen sin.

Lørdag morgen var været bare for fint til ikke å dra en tur på vannet, så jeg kommer til vannet som altid og kommer fort i kanoen.. Idet jeg kommer ut fra plassen ser jeg fort noe som skiller seg ut på det blanke vann.. massevis av selvmeitere.. Jeg velger å utsetter mitt fiskeri og begynner å plukke inn disse steinalder redskaper.. Da jeg får plukket inn ca 10 stykker som ligger spredt i en bukt kommer jeg langt nok utpå til at jeg ser båten, med de samme karene som fra kvelden før. Da de ser meg får de travelt med at samle inn sine selvmeitere, så jeg tror ikke de har vært i vannet lenge.

De selvmeitere jeg tok opp har jeg tatt med meg hjem, men aner ikke om jeg bare skal kaste dem eller om de kan brukes som noen form for bevis.. Men så langt som jeg ved så er det rent faktisk fuldt lovligt at bruke hva som helst på jaren.. noe jeg syns er helt forkert.. Så mitt spørsmål er, veit dere om det finns noen lokale eller nasjonale regler for bruk av denne type redskaper?? Er det noen jeg kan melde dette til? eller må jeg bare finde meg i det og se til mens vannet forvandles til en hul med småpinner?

Jeg har som sakt stor respekt for at vi her til lands har en lang kultur for å høste av utmarka og at bruk av ulike redskap kan inngå i dette. Jeg mener dog at der dersom nett og langliner / selvmeitere benyttes bør finnes retningslinjer og måter at regulere dette på for at ting ikke skal ta overhånd.

En anden ting som bekymrer meg er at det finnes flere fiskefugle på jarenvannet samt svømmefugle som let kan bli fanget i disse liner, og at der jo uungåeligt må være en del av disse som går tapt i sivet ved vannet.. En langsom død for den fisken som sitter på.

Noen forslag råd?? Må jeg bare finde meg i det? eller er det noe en kan gjøre?

Et billed fra lørdagens innsamling på Jarenvannet.

post-28456-0-03151000-1377522381_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Nå skal vel disse merkes med navn og tlf/adresse slik at man vet hvem sitt det er.

Uten navn og nr er det bare å ta de opp. Dette bør også opplyses om når du ser at de er ifærd med å sette disse ut.

Hvis slik redskap fanger fugler, bør sånt taes opp med de rette instanser.

Endret av Potemkin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skulle være reglene for Jarenvannet

http://pikewallis.hooked.no/2011/06/endelig-skjedde-det-noe/

Jeg vil anta at hvis man legger selvtekt til grunn. Har man lov til fjrene selvmeite utstyr, og levere det inn til rette myndighet/oppsyn i uskadet form. Det kan være lurt å kontakte oppsynet først før man begynner å fjerne slikt utstyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har desverre ikke kunnet bekrefte at disse regler har blitt innført eller at det har blitt jobbet noe videre med det.. Virker som at det arbeidet døde ut for noen år siden og ting fortsatt er uten noe særlig regulering. Men hadde jo vært en seir for fisk, fugle, folk og naturen rundt vandet om slikt ble gjennomført.. Er mye søppel ved vannet.

Er ikke i tvil om at det at jeg tok utstyret var selvtekt og sikkert ulovligt, men en kan bare finne seg i så mye, og kunne vel argumentere med at jeg trodde det var søppel som lå på vannet ettersom det jo ikke var utstyr under oppsyn.

Og kan jo sette den helt på spissen.. Dersom det antakeligvis ikke finnes noen regler som beskytter vannet ville jeg altså kunne produsere langliner, mate de opp med mort og spre de på kryss og tvers av jarenvannet og gjøre mer eller mindre hva som passet meg.. For meg virker ikke det hverken ret eller lov.. En må også ta i betraktning at vann som ligger i tett befoket strøk uunngåeligt vil bli brukt mer og være utsatt for et større press enn vann i marka. Derfor burde bynære vann bli vernet bedre.

Jeg ringte faktisk til politiet mens jeg var på vannet og spurte dem til råds, men de viste intet om regelverket og hadde ikke ressours til å se på det heller, men de sa intet til at jeg hadde tatt utstyret (hvilket jeg opplyste dem om). Har forøvrig bilnummeret på de pågjeldende personer dersom de skulle kune foreligge noe grunnlag for å anmelde dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men er i såfall ingen salgssteder ei heller skiltning om dette noe sted ved vannet, og har så langt ikke møtt noen andre fiskere ved vandet som har nevnt det.. sikker på det er igang? Noen henvisninger/ kontakt info? Alle de jeg tok opp var agnet med mort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det helt ubegripelig at folk driver med sånt. Finnes ikke noe som er bedre enn å få gjedde på stang. Fortsett å plukk opp alt du finner av slikt utstyr å brenn det. Skulle du få trøbbel med de som setter ut sånt søppel i vannet tror jeg nok du får støtte nok fra fler gjedde elskende folk fra forumet.

Dette er jo bare med på å ødelegge en perle av et gjeddevann. Skulle vært saftige bøter for å få bukt med sånt folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kommet over folk som har vært i gang med å sette ut selvmeitere på mitt lokale vann Borrevannet, men her er vi så heldige at alt annet enn stangfiske faktisk er forbudt.

Så fort ordet "police" ble ytret var vi kvitt dem for godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist, men ikke overraskende. Hovedinntrykket er at østeuropeerne gir flatt faan i lover og regler, og ser på norske natur som en bruk og kast-ressurs. Søppel og kakking. På toppen spredning av fiskearter. Men å påpeke dette er selvsagt ikke lov, for da er man jo omtrent Hitlers løpegutt. Snakket med Tor Ola i går, og han var oppriktig bekymret over Jarenvannets fremtid. Gjeddene vokser knapt lenger, det er svært sjelden å se større fisk, og siken er kraftig på retur mens morten er på fremmarsj. Dette begynte omtrent samtidig med at stadig flere østeuropeere begynte å fiske der. Å forklare det som helt tilfeldig faller på sin egen urimelighet, spesielt mortens inntog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yep.. og med mortens inntog trenger vi alle gjeddene i vannet mer enn noen annen gang. Men er uansett nesten umulig å få tatt knekken på en slik bestand når den først har etablert seg. Destruerer natuligvis alle mort jeg får men det er jo bare tull å tro at det gjør noen forskjell.. Viktigste må være å få stoppet rovdriften på vannets predatorer, gjort noe med forsøplingen af vannet, evt legge en strategi for bekæmpelse av mort i fremtiden og så ellers vente og se hvilken balanse vannet så vil lande på.

Et annet punkt er jo at vi risikerer at grunneierne ved vannet ser seg lei på søppel og selvmeitere og går til såpass drastiske tiltak som å helt forby fiskeri ved vannet.. slikt har skjedd før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist, men ikke overraskende. Hovedinntrykket er at østeuropeerne gir flatt faan i lover og regler, og ser på norske natur som en bruk og kast-ressurs. Søppel og kakking. På toppen spredning av fiskearter. Men å påpeke dette er selvsagt ikke lov, for da er man jo omtrent Hitlers løpegutt. Snakket med Tor Ola i går, og han var oppriktig bekymret over Jarenvannets fremtid. Gjeddene vokser knapt lenger, det er svært sjelden å se større fisk, og siken er kraftig på retur mens morten er på fremmarsj. Dette begynte omtrent samtidig med at stadig flere østeuropeere begynte å fiske der. Å forklare det som helt tilfeldig faller på sin egen urimelighet, spesielt mortens inntog.

De gjør dette for de vet at sansynligheten for å bli tatt er minimal. Når det kommer til forvaltning av fiskeresurser i ferskvann er det i mange tilfeller null og niks politisk vilje til å ta tak dette, kombinert med en stor dose likegydighet og naivitet. Og politiet har også for vane å ignorere henvendelser på slike ting som nevnt i denne tråden. Jeg personlig syntes dette er veldig trist. Hadde disse folkene angivelig fra Østeuropa hatt noe frykte. La oss si kraftig bot og beslaglegging av fangstredskap inkludert båt. Så hadde de holdt seg mer i skinnet. Og problemet hadde vært mindre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yep, kunne savne litt Alaska tiltak.. der har de eget politi for naturforvaltning og der fungerer det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tenk om det var slik med viltforvaltningen?!? Burde jo ingen forskjell være men er jo mye bedre regulert og mer solid regelverk når det gjelder jakt. Hadde det vært samme forhold hadde det jo vært sesong mer eller mindre hele året, lov å felle alt man ville (på nær i enkelte forvaltede områder), lov å bruke alle slags feller som man kunne tenke ut og ingen fangstbegrensning.. lurer på hvordan viltbestanden hadde sett ut da? Kanskje det er flere jegere enn fiskere her til lands? Eller kanskje flere makthavere med jaktinteresse? Aner ikke men er i allefall ikke like vilkår på reguleringsområdet.. Mener dog ikke at vi skal dit hvor man er i tyskland, der en må ta fiskeprøve for å kjøpe dagskort, men noe regelverk skapt for å bevare samt informere hadde jo gjort seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men finnes det nasjonalt regelverk som kan håndheves eller henvises til? Isåfall hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fiskeoppsyn i norge, generellt får stryk-karakter av meg ihvertfall.

Har prøvd å ringe inn både garn,og teiner som er ulovlig satt,og absolutt ingenting skjer.

Viktig å fortsette å rapportere selv om det kan virke håpløst. Om det ikke skjer no med de garna du rapporterer vil meldinga like vel bli notert. Dermed danner disse raportene grunnlaget for bevilgninger til økt oppsyn.

det er med andre ord riktig å rapportere og viktig å oppfordre andre til å gjøre det samme!

De jeg har snakka med i oppsynet, er minst like fortvilt over tingenes tilstand som oss...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et oppsyn trenger hjelp fra de som rapporterer hendelser. Ta bilder, dokumenter det du kan, men sørg for at man ikke provoserer unødvendig.

Nå nevnte jeg noe med umerkede fangstredskaper. Ta de opp. Dette gjelder alle typer redskaper. Er de ikke merket, så tilhører de ingen og man vet heller ikke noe om hvor lenge de har fisket.

Noe må mannen i gata bidra med. Sitte på sidelinja og gnåle om at folk som driver dugnadsjobb som oppsyn ikke gjør jobben sin, gjør meg irritert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.