Gå til innhold
Fiskersiden

Selvmeitere og regler?


Henrik Jonsson
 Share

Recommended Posts

Jeg ble beskyldt for å være villig til å tukle med naturen når jeg snakket om å redusere, eller fjerne gjeddene fra Jarenvannet, men er det ikke tukling å flytte fisk til vassdrag de aldri hadde hatt muligheten til å migrere til på egenhånd?

å redusere eller fjerne gjeddene fra Jarenvannet er å tukle med naturen. og jeg tror ikke det er noen i denne diskusjonen som ikke mener at det var å tukle med naturen når gjeddene blei satt ut i Jarenvannet for mange år siden.

Men det at gjeddene i Jarenvannet blir mindre, kan ikke det også skyldes at vannet huser en for stor populasjon av gjedder? Stor abbor spiser små abbor, men allikevel blir all abbor i et overbefolket abborvann små.

at gjeddene blir mindre i jarenvannet har neppe noe med at de har blitt for mange. de opplysningene som har kommet frem de siste åra tyder på at det er fisktrykket som er den største grunnen til at gjeddene blir mindre i vannet. og da mener jeg fisketrykk både fra de som kakker og de som kjører c&r. de som kakker har selvfølgelig en mer varig virkning.

i en gjeddebestand er det færrest av de store individene og da er det naturlig at de blir borte først i et vann med for stort fisketrykk. "pike thrives on neglect" er et kjent uttryk.

når det gjelder abbor i overbefolka vann: mange av slike vann er så fattige på næring at det er vanskelig for en abbor å bli stor nok til å begynne å leve av sine søsken. derfor fortsetter slike overbefolka vann å være overbefolka. noen veldig få av abborene kan deriomot klare å komme seg ovenpå og gå over til å spise søskene sine og da kan de bli skikkelig store. kort sagt det er fattige næringsforhold og gode gytemuligheter som gir overbefolkning i abborbestander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 67
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Populasjonsdynamikk for gjedde er tidligere diskutert opp og ned og ut og inn, med mange gode faglige innlegg fra piscator (PhD i populasjonsdynamikk for fisk). Særlig Steinsfjorden og Årungen har tidligere blitt diskutert mye, og dette har vært både lærerikt og tilgjengelig også for oss lekfolk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men var ikke Jarenvannet et kjempefint røyevann helt til det kom ørret dit? Mulig jeg tar feil, men det er slik jeg har blitt fortalt det.

ifølge christopher Hammer var det røye, ørret, abbor og karruss i Jarenvannet i 1780, så ørreten har hvert der en stund

Endret av Jan Inge B
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis poenget er å misforstå ting med vilje, ser jeg ikke poenget med å fortsette denne diskusjonen. Jeg har ingenting i mot C&R, jeg skjønner bare ikke vitsen. Jeg fisker også for både spenning og rekreasjon, men å plage fisk for moro skyld gjør jeg ikke. Dessuten er abbor utrolig godt. Min mening, mitt synspunkt.

Fisker du med stang plager du fisk for moro skyld. Det at du tar livet av den når du har fått den og spiser den endrer ikke på det.

Det er spenningen og rekreasjonen som er det primære, opplevelsen om du vil. Det er ingen nødvendighet å fiske for å overleve her i landet, det at man får mat en hyggelig bonus for den som vil det.

For meg er det langt hyggeligere å vite at en av mine kompiser kan få den samme fisken som jeg fikk etter meg og vi kan da sammen se hvor mye den har vokst siden sist. Slik er det for meg. Min mening, mitt synspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker du med stang plager du fisk for moro skyld. Det at du tar livet av den når du har fått den og spiser den endrer ikke på det.

Det er spenningen og rekreasjonen som er det primære, opplevelsen om du vil. Det er ingen nødvendighet å fiske for å overleve her i landet, det at man får mat en hyggelig bonus for den som vil det.

For meg er det langt hyggeligere å vite at en av mine kompiser kan få den samme fisken som jeg fikk etter meg og vi kan da sammen se hvor mye den har vokst siden sist. Slik er det for meg. Min mening, mitt synspunkt.

Det er nå jeg savner "liker" knapp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker du med stang plager du fisk for moro skyld. Det at du tar livet av den når du har fått den og spiser den endrer ikke på det.

Det er spenningen og rekreasjonen som er det primære, opplevelsen om du vil. Det er ingen nødvendighet å fiske for å overleve her i landet, det at man får mat en hyggelig bonus for den som vil det.

For meg er det langt hyggeligere å vite at en av mine kompiser kan få den samme fisken som jeg fikk etter meg og vi kan da sammen se hvor mye den har vokst siden sist. Slik er det for meg. Min mening, mitt synspunkt.

Amen og halleluja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til dalton.

Jeg prøver ikke å misforstå deg. Jeg prøver å forstå deg.

Jeg bryr meg ikke om hva Jarenvannet en gang var og har vært, jeg aksepterer at det er noen som har tullet med naturen en gang for 30-40 år siden eller så... Det har gjort vannet til et storgjeddevann og det er i ferd med å bli ødelagt.

At det tidligere var ørret eller røye vann er forbi og nå bør muligheten for å bevare de store gjeddene telle mest. Det er i hvert fall slik jeg ser det.

Og når det gjelder abborfisket ditt og at du spiser fisken du får, så fortsett gjerne med det. Jeg har ingen problemer med det, jeg er bare uenig i at det ikke er lek med og plaging av fisken.

Når det gjelder selvmeitere er vel det meste sagt tidligere.. Men er man der og finner slike og de har levende agnfisk på krok er det uten tvil riktig å ta de opp. Fortsett med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel legge til at mye av grunnen til at røya forsvant på Jarenvannet var dels vasspestens inntog, dels en heving av vannspeilet og dels overgjødsling fra landbruket. Når det gjelder den veldokumenterte gjedda på 22,5 derfra veide den noe over 17 kilo. Så fisken sjøl når den var levert inn på Zoologisk i Oslo. Kompis Henning jobbet der, og hadde på det tidspunkt flere N-reker og veide den skikkelig på en ordentlig vekt. Men antall gjedder over 17 kilo i nyere tid gjør Jaren temmelig unikt som gjeddevann, ikke minst grunnet vannets relativt beskjedne størrelse. Dette, samt også potensialet på sik. Sånn sett er det trist at dette nå ser ut til å bli erstattet med mengder med småmort samt flere, men mindre gjedder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder den veldokumenterte gjedda på 22,5 derfra veide den noe over 17 kilo. Så fisken sjøl når den var levert inn på Zoologisk i Oslo. Kompis Henning jobbet der, og hadde på det tidspunkt flere N-reker og veide den skikkelig på en ordentlig vekt.

Trur jammen meg jeg holder meg til de offisielle utsagnene der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur jammen meg jeg holder meg til de offisielle utsagnene der ;)

Siden den ikke er registrert som n.rek. finnes det ingen "offisielle utsagn"...

Edit: Du må gjerne velge å tro noe annet enn hva CB hevder om den fangsten, men ikke kall det "offisielle utsagn"

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel legge til at mye av grunnen til at røya forsvant på Jarenvannet var dels vasspestens inntog, dels en heving av vannspeilet og dels overgjødsling fra landbruket. Når det gjelder den veldokumenterte gjedda på 22,5 derfra veide den noe over 17 kilo. Så fisken sjøl når den var levert inn på Zoologisk i Oslo. Kompis Henning jobbet der, og hadde på det tidspunkt flere N-reker og veide den skikkelig på en ordentlig vekt. Men antall gjedder over 17 kilo i nyere tid gjør Jaren temmelig unikt som gjeddevann, ikke minst grunnet vannets relativt beskjedne størrelse. Dette, samt også potensialet på sik. Sånn sett er det trist at dette nå ser ut til å bli erstattet med mengder med småmort samt flere, men mindre gjedder.

Husker eksemplaret Cato, da det var jeg som leverte denne til Henning (om det er samme fisk) Vet ikke hvor mye rogn ei gjedde som i ettertid ble veid til litt over 17 kg produserer.

Tror at T D fikk sett fisken eller bildet også.

Kan bare fortelle at jeg så bilder med gjedda i vekta ( vekt ikke om vekta de brukte viste rett) , og der kunne man se at gjedda veide over 22 kg, rett etter "fangsten" . Ifølge han som tok vare på fisken i ettertid , rant all rogna og fisken var 1 god del måneder i fryseren før jeg fikk byttet denne mot noen varpestikker den gang, og leverte denne til Zoologisk Museum. Det skal sies at jeg ikke kontrollerte vekta før den ble levert. Fisken var ment å bruke som hundefôr og ble tatt i garn under gytetiden...

Uansett : Ja, Jaren vannet er ødelagt som den gode gjeddevannet det var den gang. For mye kakking av store gjedder , hovedsakelig av lokale fiskere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden den ikke er registrert som n.rek. finnes det ingen "offisielle utsagn"...

Edit: Du må gjerne velge å tro noe annet enn hva CB hevder om den fangsten, men ikke kall det "offisielle utsagn"

:)

Kalte det vel offisielle utsagn fordi fisken ble skrevet om i lokalaviser kort tid etter at den ble fanget.

Det er ei gjedde fanget i garn, så noe norgesrekordkrav hadde den vel aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh... men da blir det jo noe helt annet... for lokalaviser tar jo aldri feil.... :whistle:

Ha-ha. ok.

Du står helt fritt til å tro på det som skrives i aviser eller ikke. Jeg velger å tro på det som sto der, i denne sammenhengen.

Jeg kjenner fangstmennene og har dermed sett og hørt nok til å tro på det som ble sagt og skrevet om saken ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke uenig i det som skrives her, hva selvmeitere og andre ulovlige redskaper angår. Men det er en ting, når det gjelder Jarenvannet som det ikke sies noe om her. Det er faktisk et "ødelagt" vann i utgangspunktet! For ikke altfor mange år siden var nemlig Jarenvannet et av Norges beste røye/ørretvann, helt til noen fant det formålstjenlig å sette ut gjedde der. I lys av dette, hadde det kanskje ikke vært så dumt å utrydde gjedda, sammen med både mort og andre uønskede arter på en ryddig og ordentlig måte. Da kunne kanskje vannet settes tilbake til det det engang var viden kjent for!

Hei.

Har vært uten nett en stund og først nå fått lest meg opp på tråden her. Når det gjelder Jarenvannet så veit jeg fra flere at det engang har vært et bra ørret og røye vann og at det nå er "ødelagt" av mort og gjedde. Jeg vil dog si meg uenig i at gjedda har skylda for dette! Den er lett å skylde på, da det kan være en lett konklusion å dra. Men faktum er at Jarenvannet er og og blir en utvaskningsdam for mesteparten av landbruket i viggadalen. Og man trenger ikke være biolog for å vite at både ørret og røye har ganske høye krav når det gjelder vannkvalitet. Etter rundt 3 tiår med "happydays" i landbruket, før det begyndte å komme merkbare miljølove på plass, er det vel ikke noe mysterium at et lille vann som Jaren har tatt imot sin del av diverse saker som har blitt vasket ut via vigga.

At gjedda så kom til senere ble om noe bare siste spiker i kisten tror jeg.. Jeg nekter å tro på at den har ryddet ut ørret og røye der... Er jo andre vann der disse to arterne klarer seg fint sammen.. Så jeg føler at Gjedda blir litt svartmalt her, og ganske ubegrunnet.. Den har jo ikke bedt om å komme til Jarenvannet!! Tror du kunne tømme hele vannet og sette ut ørret og røye for så bare å finne ut at vannet er for skadet fra landbruket.

Og når alt er sakt, så finns det jo bøtter og lass med ørret og røyevann under en time i bil fra Jaren. Helt greit at det ikke bare finnes 2 arter her til lands.. hadde vært kjedelig..

Tror man må ligge bak seg var Jaren engang var, og hellere prøve og bevare det som nå er og hindre at mer skade kommer til vannet og fisket der.

Er på ingen måte noen fettfinne fantast. Snarere tvert i mot, faktisk. Jeg har alltid vært, og kommer alltid til å være en abbormeiter. Grunnen til det jeg skrev i mitt første innlegg, var den redsel trådstarter tydeligvis innehar for at Jarenvannet skal bli ødelagt som gjeddevann. Det er et uomtvistelig fakta at dette vannet ble ødelagt for mange år siden, uavhengig av om det var ørreten eller gjedda som ble innført først. Både øvre og nedre del av Vigga har alltid vært ørretførende, så jeg skjønner ikke helt at ørreten skulle vært en innført art, men det vet kanskje noen mer om enn meg. Jeg vet imidlertid at gjedda ble innført i vannet, og vet til alt overmål hvem som satte ut de første. Mitt poeng er at dette vannet ble endret med hensikt. Hva denne hensikten var er det bare den tankeløse fyren som gjorde det som vet.

Som tilsvar på C&R og mat i butikkene vil jeg bare si at slike utsagn faller på sin egen urimelighet. Jeg spiser all den fisken tar, selv om jeg ikke må fiske for å overleve.

Startet tråden primært som et spørsmål, fordi jeg naturligvis er bekymret for mitt lokale vann og det som det har eller hadde å tilby. At det tilfeldigvis er gjedda som er arten er saken underordnet.. hadde det vært andre arter som stedet inneholdt hadde bekymringen vært den samme og bør vel også være den enkelte fiskers sin bekymring. At kunne høste av naturen og ta med seg en fisk og spise den er en god ting, og naturligvis bakker jeg opp om det. Men saken her var/er at det virker som at det ikke utvises respekt for naturens bærekraft, eller for andre brukere av vannet. Husk på at slike ting i værste fall kunne føre til et totalt forbud mot å fiske der.. Vi må repsektere naturen som den er og den balanse den nå engang har funnet, uanset om den er ny eller gammel, og hellere lære av tidligere feil som f.eks. uvitende bruk av gjødsel, sprøytegifte, utsætninger av fremmede arter osv. Slik at vi undgår å gjøre slike feil igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok gjedda som tok knekken på ørreten da det er flere vann på hadeland som er like forurensa som jaren men som har gode bestander med hurtigvoksende ørret. Strandsona rundt hele Jarenvannet gror det siv eller vasspest(skjul for gjedde) det sier seg selv at ørreten ikke våger seg dit. hele europa er forresten stappfull med hvitfisk, Norge er ganske unikt med sine fiskesamfunn med få arter.

Endret av Jan Inge B
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Hei, liker ikke heller når noen tar mer fisk heim som trenger. Ulovlig fiskemåte irriterer meg og!
Disse må fjernes eller meldes eg er helt enig. Ikke greit helle når lokalfolk driter i norsk natur heller som eg ser gankse often men der sikkert en ANNEN sak...
Jeg kom til Norge fra østeuropa (Ungarn) og, hvor vi må ta strengt prøve og MÅ betale mye for å få fiskekort...
Vi driver bedre og bedre med C&R som var nevnt often her tidligere. Eg så noen av disse bildene og fant litt "morsom" at de som snakker høght om C&R og har ikke peiling hvordan må fisken holdes engang...
litt hjelp til amatører:
a-halvedelemrol-etikussagrol-atfogoan_13
spørmål!
Er det  lovlig å beholde agnfisk levende i bøtte intil du buker (i døde tilstand) som agn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.