Gå til innhold
Fiskersiden

Donevannet langenes!


eborge
 Share

Recommended Posts

Tidligere i vår var jeg en tur i donevann med kanoen, fiskestangen var seff med og jeg dorget vannet rundt flere ganger.

Mens jeg i alle vann tidligere i uken hadde sett stor vakaktivitet og fått en del fisk, så jeg ikke en eneste fisk oppe.

Tross stor aktivitet av innsekter på speilblank overflate.

Er det noen som har erfaring fra vannet? Er det fisk?

post-26937-0-82510900-1378032711_thumb.j

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Gjorde et lite Google-søk, og etter å ha bladd forbi alle tulletreffene fra SEO-juksemakeren hooked.no fant jeg raskt ut at det kun er ål i Donevannet. Har visstnok vært røye her tidligere:

http://www.midt-agderfriluft.no/attach?page=Filer%2FNaturregistreringer+Donevann+-+flora%2C+fauna+og+aktiviteter+for+skole.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Er det noen som har erfaring fra vannet? Er det fisk?

Bedre seint enn aldri? Ja, vi sier det! Det kan opplyses at det er røyer der, men den bestanden er nok ikke så stor. Blei i 2011 gitt tillatelse til Søgne JFF å flytte inntil 400 røyer fra Rossevann til Donevann, men det har vist seg å være vanskelig å fange inn, så bare ca. 40 er flyttet per nå. Har også vært ørret i vannet tidligere, men disse døde ut på 60-70-tallet en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre seint enn aldri? Ja, vi sier det! Det kan opplyses at det er røyer der, men den bestanden er nok ikke så stor. Blei i 2011 gitt tillatelse til Søgne JFF å flytte inntil 400 røyer fra Rossevann til Donevann, men det har vist seg å være vanskelig å fange inn, så bare ca. 40 er flyttet per nå. Har også vært ørret i vannet tidligere, men disse døde ut på 60-70-tallet en gang.

Ahh. Det e jo litt tøft! Spennende mtp tillvekst når de alene dominerer! ( forruten ålen:)

Burde jo være noenlunde greit å ta røya med kastenett eller lignende i vika ved renseanlegget! De går i tett stim der hele sommeren!

Har tatt en røye under fiske ellers i vannet, mens jeg nok har tatt et tredvetalls røyer i vika!

Kult å høre at det er aktivitet på kultiveringsfronten:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fangster bare med ruser om jeg har skjønt det rett, og da tror jeg er det noe med grunneierforholda i forhold til hvor de kan settes. Men nå er jeg på tror-stadiet som du ser.

Men ikke helt utenkelig at det skal søkes om å sette ut ørret der også etterhvert sier ryktene. Kanskje allerede inneværende år. Hvis det tillates vil jo vannet fremstå mer levende også, med vaking og greier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 years later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.