Gå til innhold
Fiskersiden

Trolle etter gjedde


nilsoh89
 Share

Recommended Posts

Dersom du skal trolle etter gjedde bruker du jo flere stenger, så jeg vil foreslå at du kjører med både wobbler, sluk og gummifisker for å selv finne ut hva som fungerer best i ditt/dine vann.

Selv liker jeg gummi og wobbler der jeg er oftest, mens andre steder vet jeg at det er stor skjesluk som fungerer best.

Kjører med ca 100 fot ute som er 30 meter og fisker med wobblere som går ned til 8 meter på det dypeste og 2 meter på det grunneste... samt dyprigg som jeg setter på 15 meter ned som regel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På denne tiden er det pelagisk dorging som gjelder for min del, men glem ikke å fiske av rundt frittliggende grunner. Store woblere med "mageflashing" eller swimbaits ala Storm Kickin Minnow henger i enden ca 30 meter bak båten.

Antall stenger kommer ann på lokale regler og praktiske forhold. Er jeg alene kjører jeg sjelden med mer enn to-tre stenger etter gjedde uansett. Med en matros ombord er 12-14 stenger maks rent praktisk i min båt, men sjelden mer enn 4-6. Ser liksom ikke helt vitsen med å kjøre med hele stangskogen oppe etter gjedde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for svar. Mye bra tips her

Har lagt min elsk på gummi "baby ålen" til Savage. Det har bitt bra på den de siste ukene i alle fall men det endrer seg vel etter årstid og forhold det og. Fint at dere skriver hvor langt dere har ute, tror muligens at jeg fisker litt for langt ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reel eal eller hva den heter er det mange som har hatt bra fangster med.
Den gir bra bevegelse selv med veldig liten fart.

Ser på profilbildet ditt at du bruker haspel snelle... kaster du ut eller slipper du ut mens du kjører?

Forskjellen på de to kan gi forskjell på dypet ting går på bak båten, særlig på skjesluk og gummi og i elv. Det er i hvertfall min erfaring etter å ha kastet ut samme sluk som en i båt ved siden av slapp ut. Jeg fikk ikke og han fikk.

30 meter eller 100 fot er tommelfingerregel som jeg lærte av en annen troller på nødvendig lengde ut for at wobblere skal jobbe på rett dyp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler hverken eller... jeg bare nevner at det kan gi utslag på dypet greiene dine går på...
Noe som igjen kan gi utslag på fangst.

Her er det ingen fasit som kan gjenbrukes overalt siden hvert vann er forskjellig.

Siden vi snakker om trolling bruker du sikkert flere stenger... så du kan teste ut begge metoder samtidig og se om det gir noe utslag i dine vann/elver.


EDIT: Dette har jo selvsagt langt mindre å si når du benytter wobblere... Der er det jo skjeens vinkel og antall meter ute og om den er flytende og slikt som bestemmer dypet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.