Gå til innhold
Fiskersiden

"Havmuskongen"


Ølgylt
 Share

Recommended Posts

Fordi jeg til tider kan bedrive svært så ensidig fiske, har jeg slumpet til å få opp en og annen havmus. Og fordi de færreste gidder å røske opp nær førti av fiskskapen, har jeg ved noen anledninger overhørt at enkelte har kalt meg "Havmuskongen"

Vel, med tanke på at en torskekonge ser slik ut:

th_zps06eecc7b.jpg

(Jada jeg vet at det egentlig heter kongetorsk)

så aner jeg jo at tilnavnet kan ha en annen årsak.

I tillegg er jeg jo sabla glad i å teoretisere rundt fangster, og benytter meg av det ikke så veldig vitenskaplige faktum at hvis jeg får rette fisken på rette teorien så stemmer teorien.

Bare flaks med andre ord.

Uansett har jeg lekt med tanken på å ta en tur etter havmusa der jeg faktisk benytter meg av den skarve kunnskap jeg har, og ikke benytter turen som en anledning til å gjøre alt annet.

På fredag bydde da anledningen seg, og jeg tasset ned i båten og la ivei

hkutkjoslashr_zps78da9dae.jpg

I dette tilfellet er det vinduet som er skittent, men det var meldt mer enn nok gråvær, men ikke noe særlig vind.

På veien bortover passerte jeg et stort flak fugler

hkfugleflokk_zpsd62026be.jpg

som lå veldig høvelig til for å kjøre rett på, men i et anfall av snillhet lot jeg være.

10 minutter før jeg hadde anslått at jeg burde være på plass, lå jeg fortøyd på en grom plass, med fin utsikt:

hkstartutsikt_zps28c14201.jpg

Og før de ti minuttene hadde gått hadde jeg første fisk på

hkfoslashrstefisk_zpsdad2d28b.jpg

Jepp. Dette så lovende ut. Tar man en titt på forskjelle i lysmengden i bakgrunnen på de to siste bildene ser man jo at skumringen var tidspunktet jeg hadde sett meg ut.

Den ble seende veldig liten ut på bildet, men den var 1820 gram.

Og så var det duket for et av de vakreste syn naturen har å by på

hkfriigjen_zpsf18dc478.jpg(men forevigelsen kan man klage litt på. Trøst deg med at bildene bare blir verre etter dette)

Så kom det opp en brunsnegl. (Yes! konge i taket og generell stor stemning)

Og tredje fisk:

hkandremusa_zps7d54a7b1.jpg

Nå var egentlig turen berget, så jeg unte meg en god ankerdram og sigar. Før jeg fisket videre.

Og ikke lenge etter kom fjerde fisk oppom båten

hktredjemus_zps632f1394.jpghkvakkerfisk_zpsdffdaff4.jpg

1.94 kilo. Og sabla vanskelig å holde fisken med en hånd mens man sikter med mobilkameraet. Hadde antageligvis vært bedre å hive fisken opp i lufta og prøve å knipse på vei ned igjen, men havmusa er litt for sart til å tåle sånn behandling.

4 fisk, derav 3 target-species. Dette føltes veldig bra. Men så dukket det selvfølgelig opp flere brosme"#%&¤# og ødela statistikken min.

Før fjerde fisk av ønsket slag kom innom

hkfjerdemus_zpsfe879160.jpg

Og så fikk jeg på noe som det var mere fight i. Når jeg så fisken tenkte jeg. Yess! Endelig lysingmiddag igjen.

Men etter å ha løftet den om bord ble jeg litt i tvil:

hkbonus_zpsaa050446.jpghkhodeutsnitt_zpse47b5f0b.jpg

Fargen kan nok en lysing ha, men kjeften så ikke lysing ut. og sidelinja var med bue på. Kan det være at jeg endelig har fått blålange???

3.84 kilo og det blir middag av!

Mens jeg fisket hadde jeg forlystet meg med å se på tordenværet som lå litt unna, men nå var det kommet til meg og det ble veldig vått

hkvaringtnatt_zpsc2fcaa35.jpg

Og da sluttet det helt å bite.

Det var et egnet tidspunkt å dra kalesjen over og teste hvordan det var å ta seg en blund i båten. Og det var jo riktig så trivelig å ligge og høre bølgene slå mot båten og regnet tromme. Ulempen er jo at det bare er en vel halvmeter opp til taket fremme i hytta, så når det tikket i snella slo jeg hodet ganske hardt.

Jeg vekslet mellom å blunde litt, stå opp og ta en øl, skifte litt agn og forundre meg over hvor varmt det var.

hkvarmnatt_zpsfc2832b3.jpgMidt på natta og hårene har ikke reist seg.

Og sannelig satt det ikke fast en fisk til litt utpå natta

hkfemtemus_zps61a242ff.jpg

Og brunsnegl og lusuer fant også veien innom båten i løpet av natta, samt en svær krabbe som slapp i vannflata.

Så lysnet det, og jeg dro hjemover.

hkhematt_zpse556d874.jpg

Vel hjemme var det rett i Pethon, og det slo meg hvor utrolig like blålange og lysing er, men de skilletegnene man har tilsier at jeg har fått meg en ny art. Bekreft eller avkreft gjerne hvis det ser feil ut.

så, vel, jeg vet ikke om jeg akkurat er noen "konge", men fiske havmus.... Det kan jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blålange ja, grattis med ny art :)

Takker. Fint å få det bekreftet.

Grattis med så bra utteling på mus, og ny art og som alltid en knall rapport! :)

Takk.

Da vet jeg hvor jeg skal henvende meg når jeg skal berike artslista mi med havmus...

Edit: Hvis du begynner å guide folk regelmessig så kanskje du kan skilte med tittelen havPIMP...

Havpimp my ride! Vel, tja.

Kommer du innom bergen skal vi nok klare å guide deg til en mus. Men det er morsommere å finne ut av tingene på egen hånd

Du imponerer stadig :) grattis med blålange :)

takk takk

Som alltid en meget leseverdig rapport!

nydelige fisker,ingen tvil om at du fortjener en adelig tittel med mus i !

Musegreven, Hertug Mus, aha nå vet jeg, på engelsk må det være, count Mus (tell mus)

Grattis med mushølet! Men hvordan er det mulig å blande blålange med lysing???

Takker. Det er ikke så vanskelig å forveksle dem når de har likeens form, jeg ikke har fått blålange før, og tildels forventet å kunne få lysing der, samt at det var i grunneste laget for blålange, Neste gang blir det mye vanskeligere å blande dem.

Mye kul fisk! Gratulerer! Men en som er så god på å skrive rapporter, i tillegg til å få mye bra fisk burde virkelig lære seg å ta skikkelige bilder ;) Hehe, flott rapport som alltid!

Takker for flerfoldige komplimenter i en setning.

Det er noe med at når telefonen brukes til for mange ting, sms, musikk, bilder og priest, blir det fiskegruff på linsa, og det ser man jo ikke før etterpå. Skal absolutt vurdere å anskaffe meg et kamera som tåler en trøkk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende! Du er helt klart Havmuskongen!

Men det er sant det som Schizo skriver, kamerabruken din er ikke på samme høye nivå som fiske- og skriveferdighetene dine. Du får finne ut hva du trenger av utstyr også ha det med på lista du sender til julenissen i desember :)

Vet ikke om julenissen er stedet å henvende seg. Kanskje bare bedre om noen tipser meg når det kommer gode tilbud på undervannskamera, mju tough og slikt.

Konge! ^_^ Rett og slett..

Haha, sjelden det idiomet treffer så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.