Gå til innhold
Fiskersiden

Bekkerøye


FiskeGutten98
 Share

Recommended Posts

Ingenting som heter canadisk bekkerøye forøvrig.. er canadarøye og amerikansk bekkerøye. en blanding av disse kalles splake,men er ingen egen art igjen

Er det alle kaller den for her. Egentlig bare dumt å skrive noe som helst med canada forran bekkerøye, da det er mye lettere for å misforstå -> canadarøye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...

Jeg har fått en Canadisk-Bekkerøye på ca 400-450g (redigert).

Jeg får si "skikkelig gratulerer". Dette fortjente du med den innsatsen jeg tror du driver. Det er jo morsomt å fortelle om eksklusive fangster, men det er kanskje litt risikabelt å navngi ei lokal, lita elv?

Så dette er ikke dss Canadarøya i Lutvann/Nøklevann altså? Spør til alle: Er dette den type bekkerøye som finnes i Setesdalsheiene?

Endret av geirm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det alle kaller den for her. Egentlig bare dumt å skrive noe som helst med canada forran bekkerøye, da det er mye lettere for å misforstå -> canadarøye.

"The mexican staring frog from Southern Sri Lanka"

Jeg får si "skikkelig gratulerer". Dette fortjente du med den innsatsen jeg tror du driver. Det er jo morsomt å fortelle om eksklusive fangster, men det er kanskje litt risikabelt å navngi ei lokal, lita elv?

Så dette er ikke dss Canadarøya i Lutvann/Nøklevann altså? Spør til alle: Er dette den type bekkerøye som finnes i Setesdalsheiene?

Canadarøye: http://en.wikipedia.org/wiki/Lake_trout

Bekkerøye: http://en.wikipedia.org/wiki/Brook_trout

Tross "trout"-betegnelsen på engelsk har det heller ikke noe med ørret å gjøre.

Det du har fått er det samme som svømmer rundt i Setesdal ja. Bekkerøye finnes i ganske mange lokaliteter på det sentrale østlandsområdet samt i Agderfylkene, men også utenfor disse områdene. Canadarøya finnes kun i et fåtall lokaliteter i Norge. Såvidt jeg vet kun i Oslo samt i Lierne i Nord-Trøndelag. Men du vil utvilsomt treffe mange skråsikre som mener at det finnes canadarøye mange andre plasser mens de egentlig mener bekkerøye. På 80- og 90-tallet hadde vi samme forvirringen mellom karuss og karpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke innlate meg på noen stor diskusjon om benevnelser i forbindelse med røya. Det brukes i det ovenstående flere betegnelser på bekkerøya. Det fremkommer også betegnelser som canadarøye.

For mange år siden ble det i Oslomarka satt ut en del forskjellige fiskeslag som i dag er forbudt. En av dem gikk og går fortsatt under betegnelsen Splake.

I alle fall; Splake er en ordentlig rakett på kroken! Under har jeg gitt en liten og enkel forklaring på opprinnelsen til dette navnet.

Når det gjelder betegnelsen SPLAKE, er dette en krysning mellom canadarøye og bekkerøye. Allerede rundt 1800 tallet ble det eksperimentert med denne krysningen. Rundt 1946 ble det gjort eksperimenter i Canada.

Navnet SPLAKE kommer fra fiskeslagene SPeckled trout og LAKE trout <SPLAKE>. Rundt slutten av 70 tallet og begynnelsen på 80 tallet gjorde Niva en del utsettinger i Nordmarka, bl. a. i Øyungen og Myrtjern. En del av fisken slapp seg ut fra Øyungen og nedover i Skarselva og antakelig til Maridalsvannet. Selv tok jeg på 80 tallet en Splake i Skarselva på 3,6 kg. Splake er en hybrid og skulle således ikke kunne formere seg og burde ha utdødd, men senest på 1990 -tallet ble det faktisk meldt om fangster av små eksemplarer av fisk som de som har fanget disse mener har vært Splake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.