Gå til innhold
Fiskersiden

Bekkerøye


FiskeGutten98
 Share

Recommended Posts

vil tru at bekkerøye og sjøbekkerøye er en og samme fisk på samme måte som sjørøye og røye er det. Grunn til at den vandrer ut i sjøen der borte kan jo være at det er større bestander av dem og de lever nærmere sjøen og rett og slett vandrer ut forde det blir for lite mat i bekken/elven de vandrer ut ifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hinder trenger ikke være fysiske hinder, men også en liten gjedde som er sulten. Og blir det nok av hinder som har lyst å spise deg på veien, så kommer man seg kanskje ikke til sjøen.

Når jeg tenker meg om, har aldri hørt om noen som har fått bekkerøye i Oslofjorden, til tross for at det er minst 2 bekker som drenerer den veien. Og den ene har jo relativt god vannkvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hinder trenger ikke være fysiske hinder, men også en liten gjedde som er sulten. Og blir det nok av hinder som har lyst å spise deg på veien, så kommer man seg kanskje ikke til sjøen.

Når jeg tenker meg om, har aldri hørt om noen som har fått bekkerøye i Oslofjorden, til tross for at det er minst 2 bekker som drenerer den veien. Og den ene har jo relativt god vannkvalitet.

Vil jo være rart hvis ingen vandrer ut. Litt usikker på hvilke 2 bekker du tenker på, men tenker du på de to samma som meg så er det vel ingen liten sulten gjedde som er hinder for bekkerøya på vei nedover? Var forresten i den ene bekken på utkikk etter bekkerøye nå nylig uten å se så mye som ei eneste ei. Hvor er de om vinteren, tidlig vår??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil jo være rart hvis ingen vandrer ut. Litt usikker på hvilke 2 bekker du tenker på, men tenker du på de to samma som meg så er det vel ingen liten sulten gjedde som er hinder for bekkerøya på vei nedover? Var forresten i den ene bekken på utkikk etter bekkerøye nå nylig uten å se så mye som ei eneste ei. Hvor er de om vinteren, tidlig vår??

Den ene bekken jeg tenker på har flere vann med gjedde i på vei ut i sjøen, den andre bekken jeg tenker på har det ikke, Men kanskje bekkerøye lider av tunnelskrekk? For i denne bekken så er det nok av tunneler å svømme gjennom på vei nedover. Og jeg mistenker at vannkvaliteten ikke er den samme som lengre oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene bekken jeg tenker på har flere vann med gjedde i på vei ut i sjøen, den andre bekken jeg tenker på har det ikke, Men kanskje bekkerøye lider av tunnelskrekk? For i denne bekken så er det nok av tunneler å svømme gjennom på vei nedover. Og jeg mistenker at vannkvaliteten ikke er den samme som lengre oppe. ok. Jeg aner ikke hvilken vannkvalitet bekkerøya må ha for å vandre, men tunnelskrekk har de iallfall ikke. Hvor er de om vinteren?Ser jo ikke ut som om de står i bekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vel ikke Bellona utmerket seg spesielt i kampen mot fremmede arter, men godt at de tar ansvar her i det minste da!

Jeg burde nesten sett den komme.... :)

Her stopper fisken:

http://kart.gulesider.no/m/i8nou

Og før noen får dårlige ideer; fiske i fossen og kulpen under er strengt forbudt. Straffes med gapestokk, offentlig pisking og forbannelser utstedt av Linda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Leste for ei stund sida i et Alt om fiske blad at Bekkerøya ikke lenger er svartelistet fordi den ikke er noen trussel for Ørret. Det har vel ikke så mye å si? De dreiv jo ikke å fjerna Bekkerøyer før heller akkurat, og å sette ut Bekkerøyer igjen skjer vel ikke igjen det heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det kommer laksetrapp, som er underveis? Kan de ikke svømme helt opp til frysja da, eller stopper de i fossen ved ringen kino?

Jeg vil anta at de stopper ved Ringen, men på den annen side er det neppe noen krise om de kommer forbi. Som diskutert tidligere tyder erfaringen på at de ikke klarer å konkurrere med ørreten så lenge vannet har en kvalitet som gjør at ørreten trives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste for ei stund sida i et Alt om fiske blad at Bekkerøya ikke lenger er svartelistet fordi den ikke er noen trussel for Ørret. Det har vel ikke så mye å si? De dreiv jo ikke å fjerna Bekkerøyer før heller akkurat, og å sette ut Bekkerøyer igjen skjer vel ikke igjen det heller.

Bare for å klargjøre:

Svartelista er en objektiv faglig vurdering av den økologiske risikoen knyttet til fremmede arter til Norge. Artsdatabanken som utarbeider lista har ingen forvaltningsmyndighet så Svartelista er sånn sett ingen vurdering av om artene er ønsket eller ikke, det må relevant forvaltningsorgan avklare. Og husk at det kun er de fremmede artene med svært høy og høy økologisk risiko som danner Svartelistaen, så en art kan være fremmed selv om den ikke er nevnt i Svartelista. I tillegg er arter innført før 1800 utelatt, men vi finner da absolutt arter innført før den tid som kan gjøre stor potensiell skade, f.eks karpe. Så er det veldig viktig å huske på at Svartelista kun omhandler fremmede arter til Norge, ikke arter som er naturlige i Norge men som spres til nye steder (sørv, vederbuk, gjedde, mort, ørret, ørekyt osv) - som jo faktisk kan være en like stor eller større økologisk riskiko dit de kommer, enn fremmede arter til landet.

Dette betyr jo i praksis at det egentlig ikke er noen direkte sammenheng mellom å være nevnt i Svartelista og å være uønsket. Men at forvaltningsmyndighetene bør og skal bruke Svartelista som kunnskapsgrunnlag når man fastsetter strategier i kampen mot fremmede arter er selvsagt.

Hva gjelder bekkerøye er det som du sier vurdert at denne har lav risiko og det vil ikke løftes en finger for å bekjempe denne fremmede arten. (Som jo også ville vært noe snodig alle den tid den blei lovlig utsatt til og med 2005...). Først og fremst fordi en økologiske påvirkningen er så liten, men i tillegg er det sånn at miljømyndighetene i vårt land har svært begrenset med midler, så de få pengene man har brukes på å bekjempe andre ting (gyro, sitkagran, boersvineblom, "internflytting" av fisk osv..). Men som med alle andre arter; man setter ikke ut eller flytter arter for eget forgodtbefinnende uten tillatelse fra rett myndighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 years later...
Den 5.3.2014 at 7.46, Bigbear skrev:

På Hurum-landet har du ett vassdrag som har reproduserende bekkerøye!!

Ute ved Tofte så har du vannene, Langvann og Røskestad-vannet og dammen nede ved Vingården på Rød som innehar bekkerøye.

Jeg fisket mye i disse vannene for 15-20 år siden og har fått mange fine eksemplarer på kiloen, i værtfall i Langvann. Men snittet lå for det meste på halv kiloen.

Størst fisken har jeg fått i Røskestad-vannet der bekken kommer fra Langvann, flott eksemplar på 2.1kg.

Aner ikke hvordan det er med Bekkerøye stammene der nå.....

Tofte Cellulose fabrikk har brukt disse vannene som resorvarer, og til tider de siste årene jeg fisket her var reguleringen helt ute av kontroll!!!

Plutselig kunne Langvann være 15-20 meter under normal og bestanden gikk kraftig tilbake i vannet under disse årene.

Det var noe mer stabilt i Røskestad-vannet siden det er et mye mindre og grunnere vann og ble mindre regulert. Men bestanden i vannet er/var lav pga dårlige gyteforhold for fisken.

Det beste fisket de siste årene jeg var her var i bekken fra Røskestad-vannen og helt ned til og i dammen ved vingården.

En strekning på snaue en km, med ganske dype og lange kulper i den lille bekken.

Hadde alltid minst 2-3 fisk på halvkiloen hver tur jeg var der.

Fisket var stabilt og med bra reproduksjon i bekken så jeg vil da tro at det forsatt er fisk der!!

:):):)

Tror faktisk jeg skal prøve meg på denne til helgen! har hytte 15 min unna. Spennende! Takk for tips :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.