Gå til innhold
Fiskersiden

Mine første havåler


Alexander Thomassen
 Share

Recommended Posts

Etter å lest en del av godeste fisk og rask aka Endre sine innlegg om havålfiske har interessen for å prøve dette ut en natt økt dag for dag. Etter månedsvis med fiske etter lange var det endelig tid for å prøve etter havål da en av disse slimbajasene hadde tatt turen innom i en krabbeteine jeg hadde ute.

1278031_10153181005205858_511992512_o.jp

Plass var i orden, tau og anker var i orden, fiskeutstyr var i orden og båt var i orden så det var bare å komme seg ut og prøve. Ojan ble fiskepartner( jukset og hadde tatt med seg 2 stenger) og krokene ble agnet med makrell og sluppet ned på ca 30 meters dyp. Forholdene var meget flotte for å være september måned og vi hadde stor tro på at dette skulle bli suksess. det skjedde ikke stort første timene men heldigvis hadde Ojan nok av fiskehistorier om både hvordan han fanget «Nessie» og at han som barn kjøpte marsvin istedenfor playstation! Rundt klokken 0300 kommer klikkelyden vi har ventet på og Ojan er sikker i sin sak, "det der e fisk". Han sveiver litt, gjør tilslaget og plutselig er fighten i gang. Ettersom Ojan kan sakene sine kommer havålen kjapt til overflaten, freser og snurrer litt før den ligger klar i håven for veiing. Vekten viser 7,14 kg og det er Ojans første havål tatt fra båt:

1185948_10153269016310601_763350665_n.jp

Etter dette skjer det forholdsvis lite og ingenting og jeg må hoppe til køys uten å ha kjent på kreftene fra en havål tatt på stang.

Bare to dager senere byr været på nye muligheter for nattfiske. Denne gang reiser jeg ut alene og rigger opp rundt kl 22.00. Mens jeg sitter og nyter både talen og valgtalen til Siv Jensen bare en time etter jeg hadde sunket agnet til bunnpå nettbrettet begynner plutselig snellen og klikke og snøre dradd sakte ut. Uerfaren med havålfiske men med grei erfaring fra langefiske gjør jeg sakene rett. Tilslaget sitter og en vanvittig fight er i gang. Havålen svømmer både opp og ned, bortover og snurrer tydligvis som en gal. Det blir 3-4 utras før havålen kommer til syne men fighten er langt fra over. Den freser som en slange, veiver frem og tibake som en kveite og snurrer seg rundt som en tømmerstokk i nedoverbakke. Ettersom jeg er alene og utsyrt med alt for liten håv ender det med at jeg klepper den og lemper den overbord, noe som viste seg å være et dårlig valg. Ålen forsetter krigen i båten og en redd havålamatør må sitte seg opp på kanten av båten og la adrenalinkicket(og redselen) roe seg ned. Våger meg tilslutt ned, og siden svigermor har gitt utrykk for å like havål, samt at avkrokeren var glemt igjen hjemme i vasken(skulle liksom vaske den) og kroken ikke var synlig i munnen på beistet slått i svime med en murstein som var til overs fra krabbeteinene. Ålen blir veid til 18,6 kg og gliset sier vel sitt om kor fornøyd eg var over at eg skulle få nytt profilbilde på facebook.

1174854_10153201030855858_356405968_n.jp

Etter disse turene har jeg nå uansett fått mer erfaring om både hva utstyr en bør ha i båten for å håndtere en havål på 15kg+++ samt at Siv Jensen tar seg godt ut i tettsittende kjole med lebestifter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis! Meget fin fangst! Har alltid hatt en liten smule "misunnelse" til de som har båt i Øygarden/Sotra... (Som tag viser..).

Jeg vet om knallplasser der ute som er tilgjengelig kun med båt, og det er der ute jeg bruker mesteparten av fisketiden min.

Men... jeg er "landkrabbe" enn så lenge... Har nesten gått en f*** i meg at jeg skal klare like bra resultater fra land.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.