Gå til innhold
Fiskersiden

enda en nybegynner!


Bittern
 Share

Recommended Posts

Hei!

Fant nettopp ut om kystmeite, og det hørtes veldig spennende ut, så fikk umiddelbart lyst til å prøve meg på det! Veldig gøy at det finnes et velfungerende forum for det.

Har prøvd å lese meg opp på temaet, men som andre nybegynnere har jeg fortsatt en del spørsmål.

Først utstyr. Jeg trenger ikke veldig tungt utstyr, men noe som kan fungere greit for en nybegynner. Kikket på baardsen nettsider, ser ut som en god butikk. Lest at andre har vært fornøyd med denne stanga:

http://www.baardsen.no/produkt/fiske-utstyr/surffiske/stenger/shimano-beastmaster-specimen-bx-275

Tror jeg kommer til å gå for den, men er usikker på sneller, da jeg har null peil. Tenkte å gå for shimano Baitrunner, men hvilken? Aero GT 6000, St 10000, St 6000, DL 10000?

http://www.baardsen.no/butikk/fiske-utstyr/surffiske/sneller

Hvilken stang/snelle-kombinasjon vil fungere greit å starte med?

0.25mm fireline til hovedsene vil funke? Hva er forskjellene på fireline-typene, som Exceed og crystal?

Tenkte 0.60mm mono til fortom, men må jeg bruke tynnere sene til krokfortom og takle? Kan jeg bruke 0.60 mono til hele pakka?

Kommer sikkert flere spørsmål fra meg etterhvert, men er lysten på å komme igang!

Takker for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til Forumet! :)

Jeg bruker 0.60 Shock Leader fra Mustad eller Tectan fra DAM som fortom på 5-15 meter. Hovedsene bruker jeg 0.25 Fireline Exceed. Albright-Knuten er en veldig enkel og helt fin knute når du skal binde fortommen til hovedsene.

Jeg har en Shimano Baitrunner Aero 6000 og en Shimano Aernos XT 6000. Disse funker veldig fint til alt jeg har brukt de til.

Når det gjelder tykkelse på sene i tackle kommer det veldig an på hva hva du skal fiske etter. Fisker jeg etter lange eller kveite bruker jeg 0.90 som fortom frem til kroken + gummislange for beskyttelse. Om du fisker etter sandflyndre blir 0.90 fortom mildt sagt overkill.

Endret av PeterSL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg har beastmaster BX specimen, shimano baitrunner st 6000 og 0.30 mm fireline, og er kjempefornøyd!

Eneste jeg ikke liker med stanga er at jeg sliter med å finne ut hvordan jeg skal holde den under kjøring av fisk. Syntes på en måte at håndtaket blir for "spisst". Men som sagt, ellers er den strålende! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En generellt god 0.60mm-sene fra en anerkjent produsent fungerer som sjokkfortom til opp til 100gr bly. Fireline er det flere år sida jeg brukte sist, bruker Sufix eller PowerPro (f.eks. 0.23mm eller 0.28mm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sene ville jeg ikke valgt fireline, liker powerpro mye bedre fordi det er mykere. 0.23 burde fungere fint, eller 0.28 om du vil. Dette med sene er mer en smaksak.

Som fortom bruker jeg som regel 0.60, eller 0.70 hvis jeg skal bruke tungt utstyr. Vil tro 0.60 holder fint med tanke på at du ikke skal kaste så tunge ting hvis du velger den stangen :)

Velkommen! Du vil garantert elske kystmeite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor aktiv kan man være når man kystmeiter? Hvor mye skal jeg la agnet ligge i fred? Er det slik at man skal være mer aktiv med agnet når man fisker etter flyndre?

Det kommer jo an på hva du fisker, men etter flyndra bruker jeg ofte 2 stenger. 1 fisket semi-aktivt og en som jeg lar stå og sjekker innimellom. Er det mye fisk, så fisker jeg kun med en stang aktivt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 16.9.2013 at 20.33, emilengø skrev:

Som sene ville jeg ikke valgt fireline, liker powerpro mye bedre fordi det er mykere. 0.23 burde fungere fint, eller 0.28 om du vil. Dette med sene er mer en smaksak.

Som fortom bruker jeg som regel 0.60, eller 0.70 hvis jeg skal bruke tungt utstyr. Vil tro 0.60 holder fint med tanke på at du ikke skal kaste så tunge ting hvis du velger den stangen :)

Velkommen! Du vil garantert elske kystmeite!

Fireline funker veldig fint for meg! 

Endret av PeterSL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ærlig si at jeg fatter ikke hvorfor folk velger PowerPro fremfor Fireline. PowerPro tåler visst MYE mindre slitasje enn Fireline.

Se her: http://www.eu.purefishing.com/blogs/no/asgeir-alvestad/2012/09/11/kunnskapshjornet-6-slittasjestyrke/

I tillegg har jeg fått vindknuter på PowerPro, dette har jeg aldri fått ved bruk av fireline. Og da kan jeg si at jeg har brukt fireline MYE mer enn PowerPro.

En annen ting som kan ha noe å si er at fireline har en glatt overflate, mens PowerPro har en ru overflate. Dette kan gjøre at drit samler seg fortere på senen, noe som igjen kan føre til at senen blir fortere slitt. Har også hørt om to karer som fisket i båt, den ene brukte Fireline, den andre brukte PowerPro. Han som brukte PowerPro fikk senen dekket i slimete alger, mens han som brukt fireline fikk ingenting på senen.

Så hvorfor så mange velger PowerPro og fraråder folk fra å kjøpe Fireline er for meg helt uforståelig.

Fireline har vert på markedet lenge og har en sterk markedspossisjon. lina er mye brukt på det lettere fisket. Jeg synes også å ha sett at fireline er tyngre markedsført enn PP. Like vel velger svært mange PP til det tyngre fisket, meg selv inkludert.

Dette forundrer deg Schizo. som argument bruker du hjemmetesten til en som selger Fireline og en episode du har hørt skjedde.

Ville heller ha fulgt eksempelet til de mange erfarne fiskerene som velger PP.

Kosteskaft/sandpapir-testen har det blitt stillt spørsmål ved da superfint sandpapir blir tettet av det tjukke "vokslaget" på firelinen, dette skjer ikke ute i felten og testen er derfor ikke representativ.

Spør deg selv hvordan det har seg at så mange erfarne fiskere (som garantert har fisket med begge linene)

Ender opp med å velge PP. til det tyngre fisket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 19.9.2013 at 8.31, Rage skrev:

Hvor mye praktisk erfaring har du? At 832 skal ryke før Powerpro skjønner jeg ikke, den har jo coating på utsiden. Jaja..

Ikke mye. Men nok til å si at jeg ikke har likt PowerPro like godt som Firline når jeg har brukt den. Hva gjør at så mange bruker PowerPro fremfor Fireline?

Endret av PeterSL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv PP 0.28 på to av surf-stengene i dag (pga. pris/tilgjengelighet).

Har Whiplash crystal/camo på alle de andre stengene mine, inkludert to surf-stenger som er identisk med de to førstnevnte (bare satt opp med lettere sneller).

Foretrekker Whiplash crystal/camo over noe annet. Har fisket med Fireline siden det kom på markedet i Norge, og PP i vel et år. Kjøpte Whiplash i 2010 og fant raskt ut at dette var tingen! Mitt inntrykk er at Whiplashen tåler mye mer (spesielt ved bunn-napp) og at man derfor kan gå ned på dimensjon. (Vet oppgitt dimensjonen ikke alltid er helt korrekt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hva mener du med aktivt? Konstant flytter litt på agnet?

Semi-aktivt: Sveive en meter, vente i ca 20-40sekunder, så sveive en meter igjen, vente 20-40sek, sveive etc.

Aktivt: Sveive en meter, vente to-fem sekunder, sveive en meter etc.

Passivt: Ligge i stangholder fem minutter, så løfte på agnet/trekke inn en meter, så la det ligge i nye fem min.

Aktivt/semi-aktivt er best etter flyndrer, da de liker bevegelse.. Enkelte flyndrer kan nærmest ligge oppå agnet og vente med å ta til det rører på seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Semi-aktivt: Sveive en meter, vente i ca 20-40sekunder, så sveive en meter igjen, vente 20-40sek, sveive etc.

Aktivt: Sveive en meter, vente to-fem sekunder, sveive en meter etc.

Passivt: Ligge i stangholder fem minutter, så løfte på agnet/trekke inn en meter, så la det ligge i nye fem min.

Aktivt/semi-aktivt er best etter flyndrer, da de liker bevegelse.. Enkelte flyndrer kan nærmest ligge oppå agnet og vente med å ta til det rører på seg..

tusen takk, akkurat det jeg trengte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Har fått fisket litt, men har mye å lære fortsatt merker jeg. Kasteteknikken sitter ikke helt (overhåndskast), er det bare mye øvelse som skal til? Har lest litt tips og sett noen klipp, så tror jeg gjør det riktig, men får ikke de store lengdene enda. Bruker vanligvis 90g bly på 2.75 stang. Tror jeg kaster 30-40m. Er det realistisk å kunne dobble dette som jeg håper på?

Hva er greie allround takler som er gode å bruke for en nybegynner? Har bare brukt pulley så langt. Noen greie 'allround' glidetakler jeg kan prøve meg på? Har brukt dette blyet en del:

http://www.baardsen.no/produkt/fiske-utstyr/surffiske/surfbly/breakaway-flattie-lead

Likte godt at det går ann å klipse på kroken så den ikke flagrer ved kast. Hva bruker man med et vanlig bly? noe alla dette? http://www.baardsen.no/produkt/fiske-utstyr/surffiske/tilbehor/genie-pulley-clip-g3008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, 60-70 meter på overhodekast er ikke umulig. Det dreier seg stort sett om å få stanga til å yte det den er ment for, og ofte er det nok å tørre å dra skikkelig til, samt øving.

Når det er sagt er det egentlig ikke så ofte man trenger lange kast i norge. Fisken er ofte nærmere land enn man tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mest "allround" riggen i mine øyne er noe så enkelt som glidebom og slep. Det avhenger av hvor du er, men på de fleste kaier og lignende er det lite eller ikke noe behov for å kaste særlig langt.

Selv bruker jeg breakaway IMP's når jeg en sjelden gang knyter opp up&over eller pulley.

Ser du bor i Trondheim, etterhvert vil du nok erfare at det kan være lurt med gripesøkker fra tid til annen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.