Gå til innhold
Fiskersiden

Hodelykt


PeterSL
 Share

Recommended Posts

Har begynt å se litt rundt etter ny hodelykt som kommer til å bli brukt mye på fisketur. Jeg trenger noe som funker godt til micromeite, ettersom jeg har fått litt dilla på dette. Da bør lysstrålen være sterk og gi god oversikt. Den kommer også til å bli brukt til fotturer og annet "vanlig bruk". Jeg trenger altså hjelp til hvilken lykt jeg bør kjøpe. Prisklasse er som alltid slik at jeg vil ha "mest for pengene" og budsjettet er ikke altfor stort. Tenker rundt 500kr, gjerne mindre om jeg får noe bra til under den prisen.

Takk for hjelp! :)

Endret av Schizo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har sett litt på H7, men den er ikke vanntett(?). På XXL ligger ikke denne langt unna prisen til Led Lenser H7: http://www.xxl.no/Root/Villmark/Turutstyr/Lykter-og-lamper/princeton-Hodelykt-Princeton-Tec-APEX-3/p/9006000_1_Style

Kunne denne vært noe å brukepenger på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker denne og er knallfornøyd: http://www.xxl.no/Root/Sykkel/Tilbeh%C3%B8r-til-sykkelen/Sykkellykter-og--tilbeh%C3%B8r/magicshine-MJ-808-multi-sykkellykt/p/1065105_1_Style

Dog litt over budsjett muligens. XXL bruker å kjøre kampanjer på den rett som det er, tror jeg gav 299kr for et år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett litt på H7, men den er ikke vanntett(?). På XXL ligger ikke denne langt unna prisen til Led Lenser H7: http://www.xxl.no/Root/Villmark/Turutstyr/Lykter-og-lamper/princeton-Hodelykt-Princeton-Tec-APEX-3/p/9006000_1_Style

Kunne denne vært noe å brukepenger på?

Jag har en sån apex, første hodelykten jag kjøpte til fisking. b.la for den var vanntett. Grei lykt, men den mangler "zoom/focus", så synes ikke den når h7 opp til støvlerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker denne og er knallfornøyd: http://www.xxl.no/Root/Sykkel/Tilbeh%C3%B8r-til-sykkelen/Sykkellykter-og--tilbeh%C3%B8r/magicshine-MJ-808-multi-sykkellykt/p/1065105_1_Style

Dog litt over budsjett muligens. XXL bruker å kjøre kampanjer på den rett som det er, tror jeg gav 299kr for et år siden.

Har både den og en dyrere/kraftigere modell fra samme produsent, KONGE lykter.

Jeg bruker de vel og merke på syklene mine, det er der de passer best.

Men klarer man å leve med å ha en sykkellykt og tilhørende hodebånd....sjefslykter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg bruker denne og er knallfornøyd: http://www.xxl.no/Root/Sykkel/Tilbeh%C3%B8r-til-sykkelen/Sykkellykter-og--tilbeh%C3%B8r/magicshine-MJ-808-multi-sykkellykt/p/1065105_1_Style

Dog litt over budsjett muligens. XXL bruker å kjøre kampanjer på den rett som det er, tror jeg gav 299kr for et år siden.

Jeg bruker også denne, kalt "Magicshine" kjøpt på XXL for rundt 500,-

Knallbra lykt, både på hodet og på sykkelen. Fantastisk bra lys på den og batteri (Lithium) som lever lenge og som kan lades opp igjen. Eneste negative er at batteriet veier en del (riktignok den letteste batteritypen som finnes, men denne lykta lyser så bra at den trenger såpass stort og tungt batteri), må ha det i lomma eller på beltet. På en annen side er det greit å ikke ha all vekten på hodet. :)

Endret av kje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde min første LedLenser H7 i drøye seks år før den ble byttet ut med den nyeste utgaven. Den gamle var da morken i strikken og hadde hatt hvertfall to svømmeturer, samt ligget i våt jakke sammentullet i et par dager i boden. Den ble voldtatt og herja med til de grader, og til slutt var av/på-knappen irret fast og lysstyrkespaken knekt. Hvis jeg kan ha ei hodelykt i seks år med den bruken, skal ikke jeg spørre om mer. Løp og kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sier du det?

Fordi tallet høres usannsynlig høyt ut.

Den kraftigste lenlenser håndlykta, en "kølle" på 1,5 kilo og veil 3500-4000 kroner.....1600 lumens.

Jeg limer også inn text fra hella's sider, dette er om de grommeste lyktene deres:

Dually D2 er en av verdens kraftigste lykter, størrelsen tatt i betraktning. Vi har testet den mot en 55w xenonarbeidslampe og den knuser xenonlampen på alle måter! Som fjernlys har selv ikke Hella Luminator sjans. Dette er utvilsomt det beste LED produktet vi har testet. I USA er lampen meget populær som fjernlys på alt fra ATV og snøscootere til store pickuptrucks. Du får den også som flood, så du kan bruke den som arbeidslys på maskin eller ryggelys på bil.

Denne lykten gir 3030 Lumen og har en watt styrke på 34,5w!

Derfor finner jeg det lite troverdig at ei lita fillelykt(stor i prislappen) kan klare så mye lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Denne mener du?

http://www.ebay.com/itm/3-x-Cree-XM-L-T6-LED-5000Lm-Rechargeable-USB-Led-Headlamp-Head-Light-Head-Lamp-/221342854143?pt=UK_SportsLeisure_Camping_LightsLanternsTorches&hash=item33890febff

Det er jo noen ting man bør tenke på. En litt vesentlig ting er man kan få skader på øyenene av slike lykter, som er så lyssterke.

Den der leverer nok helt garantert ikke 5000 lumen, tipper ikke den er i nærheten engang. Jeg har hatt flere av de såkalte 600 lumens lysene, de fungerer fint og bra de altså, men de er ikke 600 lumen.

Og de sluker strøm, allerede på et såpass lavt tall. Med AA batterier. Med AAA batterier var det helt håpløst, det var bare snakk om et par timer på full guffe.

Lykta funker nok bra den altså, hvis du er glad i å skifte batterier ofte. Det er en ting de i Asia som produserer hodelykter ikke skjønner, og det er at det blir ikke automatisk tre dobling av lysstyrke når du setter på to små cree-leds ved siden av. I praksis, til fiske, så ser jeg ikke poeng med å ha spredningslyktene hvis hovedlyset er bra nok fra før.

Min favoritt er fremdeles Magicshine 808 - 900lumen (Nå oppgradert med ~12 timer batteritid.) :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min H7 kreperte rett over nyttår. Fikk igjen penger på XXL og kjøpe heller en Magicshine 886 med 550lumen. Knallfornøyd, men skulle gjerne hatt en ekstra batteripakke. 2,3 timer på full guffe så ryker den. Er ikke helt sikker på hvor jeg skal feste ekstrabatteri når jeg må bruke det. Jeg må vel ha en kabel og batteri i lommen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full guffe er ofte unødvendig dersom man har god lykt. Den jeg bruker på sykkelen min om kveldene, har jeg somregel på et av de laveste styrkene. Lyser plenty alikevel, og batteritia er lang. Synes den modellen med fire led er best, da den har finest spredning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.