Gå til innhold
Fiskersiden

Hodelykt


PeterSL
 Share

Recommended Posts

Full guffe er ofte unødvendig dersom man har god lykt. Den jeg bruker på sykkelen min om kveldene, har jeg somregel på et av de laveste styrkene. Lyser plenty alikevel, og batteritia er lang. Synes den modellen med fire led er best, da den har finest spredning.

"God lykt"? Hva mener du med god lykt? Jeg snakker ikke om sykkelturer, jeg snakker om kikkfiske på natten på 3-4 meter dypt vann. Da trengs det litt guff i lyset, og da holder den ikke lenge.

Bruker jeg min lykt på 25% holder den leeenge, og den lyser godt nok til sykling eller gåtur i terreng. Men nå blir det jo litt anderledes når den brukes til kikkfiske.

Endret av Schizo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

kjøpte meg trygg polaris 1000lumen sykkel lykt, knallfornøyd. 3 timer levetid på full guffe, ofte litt lengre men har ekstra batteripakke til den, så holdet til de fleste turer :) med halv guffe varer en batteripakke rundt 6-7 timer. 700kr med frakt og oppkrav, ikke værst det for alt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøpte meg trygg polaris 1000lumen sykkel lykt, knallfornøyd. 3 timer levetid på full guffe, ofte litt lengre men har ekstra batteripakke til den, så holdet til de fleste turer :) med halv guffe varer en batteripakke rundt 6-7 timer. 700kr med frakt og oppkrav, ikke værst det for alt

Nei det var slettes ikke ille pris. hvor kjøpte du den?

BTW: De land rekordene dine, er de fra Trondheim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte den på bikeshop nettbutikk ;)http://bikeshop.no/Sykkel/TILBEHØR/Lys/tilbehør/Hodelykter/Trygg/Trygg-Polaris-1000L-Sykkellykt-1000-lumen--Inkl-hodebånd-TRYGG001-p0000025458 så er det bare legge til en ekstra batteripakke til bestillingen om der er ønskelig

alle rekordene utenom kveite er fra trondheim, de to er fra vestlandet

Endret av TommyB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte den på bikeshop nettbutikk ;)http://bikeshop.no/Sykkel/TILBEHØR/Lys/tilbehør/Hodelykter/Trygg/Trygg-Polaris-1000L-Sykkellykt-1000-lumen--Inkl-hodebånd-TRYGG001-p0000025458 så er det bare legge til en ekstra batteripakke til bestillingen om der er ønskelig

alle rekordene utenom kveite er fra trondheim, de to er fra vestlandet

Såpass ja. Har du noen gode tips om plasser å ta storfisken fra land?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er blitt ganske glad i billig lykter fra ebay som baserer seg på 3,7V 18650 batteri.

Finnes på ebay med frakt til godt under 200 kr. Har prøvd å kjøpe dyre lykter i norge, men greier ikke å behandle dem pent nok til at de dør av alderdom.

Dette er vel den jeg kjøpte sist:

http://www.ebay.com/itm/1800Lm-CREE-XM-L-T6-LED-Zoomable-Zoom-Headlamp-Headlight-Torch-18650-CH-/310820976120?pt=UK_SportsLeisure_Camping_LightsLanternsTorches&var=&hash=item485e5fb5f8

1800 lumen? Neppe. Men den gir mye lys for pengene, og 18650 batteripakkene har relativt god kapasitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er blitt ganske glad i billig lykter fra ebay som baserer seg på 3,7V 18650 batteri.

Finnes på ebay med frakt til godt under 200 kr. Har prøvd å kjøpe dyre lykter i norge, men greier ikke å behandle dem pent nok til at de dør av alderdom.

Dette er vel den jeg kjøpte sist:

http://www.ebay.com/itm/1800Lm-CREE-XM-L-T6-LED-Zoomable-Zoom-Headlamp-Headlight-Torch-18650-CH-/310820976120?pt=UK_SportsLeisure_Camping_LightsLanternsTorches&var=&hash=item485e5fb5f8

1800 lumen? Neppe. Men den gir mye lys for pengene, og 18650 batteripakkene har relativt god kapasitet.

Kjekk de lyktene, har dem selv. Spiser litt batterier men det er og billig på ebay. Så man kan ha ett arsenal med på tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er blitt ganske glad i billig lykter fra ebay som baserer seg på 3,7V 18650 batteri.

Finnes på ebay med frakt til godt under 200 kr. Har prøvd å kjøpe dyre lykter i norge, men greier ikke å behandle dem pent nok til at de dør av alderdom.

Dette er vel den jeg kjøpte sist:

http://www.ebay.com/itm/1800Lm-CREE-XM-L-T6-LED-Zoomable-Zoom-Headlamp-Headlight-Torch-18650-CH-/310820976120?pt=UK_SportsLeisure_Camping_LightsLanternsTorches&var=&hash=item485e5fb5f8

1800 lumen? Neppe. Men den gir mye lys for pengene, og 18650 batteripakkene har relativt god kapasitet.

Kjekk de lyktene, har dem selv. Spiser litt batterier men det er og billig på ebay. Så man kan ha ett arsenal med på tur.

Hvor mange lumen gir de i virkeligheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange lumen gir de i virkeligheten?

Har ingen anelse, men for og gi ett praktisk svar.. Man ser godt nok med den på full guff til og kikkfiske på 3-4 meter dybde uten problem i mørket. Samt lyse opp stien i kølsvart skog en 35-40 meter. Godt nok for meg vertfall. :-) Med disse batteriene holder de en 2,5 time på fullt. De gir en ganske konsentrert lyssøyle uten mye spredning. http://www.ebay.com/itm/370876086998?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Endret av stranger79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen anelse, men for og gi ett praktisk svar.. Man ser godt nok med den på full guff til og kikkfiske på 3 meter dybde uten problem i mørket. Samt lyse opp stien i kølsvart skog en 35-40 meter. Godt nok for meg vertfall. :-) Med disse batteriene holder de en 2,5 time på fullt. http://www.ebay.com/itm/370876086998?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

Okei. Takk for tips :) Kanskje jeg skulle skaffet meg en slik til ekstralykt når magicshine-lykten kutter i en krisesituasjon. Under en brygge for eksempel....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker denne og er knallfornøyd: http://www.xxl.no/Root/Sykkel/Tilbeh%C3%B8r-til-sykkelen/Sykkellykter-og--tilbeh%C3%B8r/magicshine-MJ-808-multi-sykkellykt/p/1065105_1_Style

Dog litt over budsjett muligens. XXL bruker å kjøre kampanjer på den rett som det er, tror jeg gav 299kr for et år siden.

270 lumens på minimum sier brosjyra. Det var da veldig mye lys. Stemmer dette, eller er det mulig å få den til å lyse enda mindre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt veldig glad i H7'en min, men den tok kvelden nå (gamle modellen med svakhet i ledningsfestet), så tror kanskje jeg holder meg i LedLensers verden. H14.2 er den som "leder" racet nå, fås til overkommelig pris etpar steder. Og kan dimmes ganske lavt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har blitt veldig glad i H7'en min, men den tok kvelden nå (gamle modellen med svakhet i ledningsfestet), så tror kanskje jeg holder meg i LedLensers verden. H14.2 er den som "leder" racet nå, fås til overkommelig pris etpar steder. Og kan dimmes ganske lavt.

HAr akkurat tittet på H14.2R selv. Ser veldig bra ut. Langt mer komfortabel å ha på hodet enn mange av multisportlyktene, god lysstyrke og oppladbar med muligheten for å bruke vanlige AA-batterier. Koster litt, men erfaringene med den gamle H14R er at den er verdt penga. Er endel små forbedringer på den nye som gjør den veldig interessant. Og den oppladbare varianten gir 850 lumen, noe som skulle holde ganske greit. God dimmefunksjon også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAr akkurat tittet på H14.2R selv. Ser veldig bra ut. Langt mer komfortabel å ha på hodet enn mange av multisportlyktene, god lysstyrke og oppladbar med muligheten for å bruke vanlige AA-batterier. Koster litt, men erfaringene med den gamle H14R er at den er verdt penga. Er endel små forbedringer på den nye som gjør den veldig interessant. Og den oppladbare varianten gir 850 lumen, noe som skulle holde ganske greit. God dimmefunksjon også.

Den ser meget interessant ut. Jeg klarer dog ikke helt å bestemme meg for om jeg trenger den oppladbare eller ikke. Fordelen er mer lumens, ulempen er at den har noe kortere brukstid før den trenger lading, samt at den koster noe mer. Jeg tror kanskje jeg lander på 14.2 uten R og oppladbare AA-batterier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ser meget interessant ut. Jeg klarer dog ikke helt å bestemme meg for om jeg trenger den oppladbare eller ikke. Fordelen er mer lumens, ulempen er at den har noe kortere brukstid før den trenger lading, samt at den koster noe mer. Jeg tror kanskje jeg lander på 14.2 uten R og oppladbare AA-batterier.

Du kan jo bruke oppladbare AA-batterier i H14.2R også ;) Men det er klart, den graver dypere i lommeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er dobbelt så dyrt med 14R.2 850 Lumen lykten som den på 350 Lumen hos komplett fritifd.

Man kan vel bruke oppladbare batterier i den på 350 lumen lyktene å vel???

Kan man bruke disse 3,7 v oppladbare batteriene i H14.2 lykta eller?

Har rett og slett null peiling på dette:-)

http://www.ebay.com/itm/New-Two-Rechargeable-18650-portable-lights-torch-LED-Flashlight-Battery-3-7v-li-/371008452920?pt=US_Flashlights&hash=item5661d3b938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen andre som faktisk har testa h14.2 kontra h14?

Mulig det bare e mi det e nokke gale med, men nokså irriterende når man må velge lysinstillinga på nytt hver gang man bytta batteri og ikke har mulighet for å dimme opp\ned uten å måtte skru som en gal på ditta hjulet(Av\på knappen gir bare mulighet for å dimme ned og så må den skrues av for å få fullt lys igjen)

Forøvrig litt lavere batteriforbruk på den nye samt jevnere lysspredning(ikke at det va dårlig på h14 da men...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har du ei lykt med 6x diodene som er på magicshinelykta fra XXL. http://www.ebay.com/itm/121134846913?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649

Jeg kjøpte denne for noen uker tilbake: http://www.ebay.com/itm/4000-Lumens-3X-CREE-XM-L-XML-T6-LED-Headlamp-Rechargeable-Headlight-7000MA-LD185-/251453707382?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a8bcf1476

Har også magicshine fra før av. Denne er betraktelig kraftigere og har ikke et fullt så hardt lys

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Det fokuseres veldig mye på Lumen ser jeg. Men det alene sier jo ingenting om hvor kraftig lys man får. Kombinasjonen av Lumen og spredning forteller mer. Til kikk fiske duger ikke lykter som Magicshine og andre typiske sykkellykter noe særlig, da de har ganske vill spredning og ikke mulighet til zoom. Har selv Magicshine MJ808, og den er super å bruke til spaserturer og bruke til div brygge oppgaver på laveste styrke. Til kikk fiske duger den vel ned til 2-3 meter på full guffe (men da ryker batteritiden fort). Alt etter hvor klart vannet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.