Gå til innhold
Fiskersiden

Allroundstang


kje
 Share

Recommended Posts

Jeg er på jakt etter en allroundstang for fiske i ferskvann og sjø. Ørret, abbor m.m. i ferskvann og sjøørret, havabbor, makrell m.m. i sjøen. Hovedbruken blir fiske etter sjøørret.

Jeg har lenge hatt en Shimano Exage Miniteleskop 9` 7-21g som jeg har vært veldig fornøyd med fordi den var så liten og praktisk å frakte med seg. Det negative med denne er at den knekker lett, og selv om den var god å kaste med er det vel fremdeles forskjell på teleskop stenger og de flerdelte stengene.

Jeg lurer litt på om Beastmaster CX STC 270/300ML 7-21 kan være et godt alternativ? CX er ny modell i 2013 og er 5-delt, er det noen som har erfaring med den? Speedmaster er litt dyrere og er 3-delt noe som gjør den mindre praktisk, men de er kanskje bedre enn beastmaster?

Noen som kan komme med råd?

PS.

Snelle har jeg fra før (en Shimano Catana 2500 FB), men vurderer å slå til på eventuelle pakketilbud f.eks: Beastmaster STC 9'-10 7-21/Aernos 2500FA

Endret av kje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok gått for en Shimano Speedmaster, da dette er en oppgradert versjon av beastmaster stangen. kastevekt vet du vell gjerne selv ettersom du veit ca vekt på fisken du jakter på ^^

du får den jo i forskjellige lengder, men tenker at 9 eller 10 foteren er mest aktuell.. 9foteren får du jo med kastevekter:

3-14,7-21, 10-30. og 10 foteren med 7-21, 14-40. Trur kanskje 10foteren med 7-21 passer for ditt fiske :) ( http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Haspelstenger/Shimano/Speedmaster/SpeedMaster-BX-Spin-300ML-10--7-21gr-Nyhet-2013---3-delt-140827-p0000072210.aspx )

skal gå til innkjøp av en speedmaster stang selv som skal brukes primært etter laks, der fluestangen får seg en pause :P stangen eg kommer til å gå for blir nok sansynligvis: 11foteren med kastevekt 20-50g

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du er på jakt etter ei flerdelt stang, så kan det være et alternativ å kikke på sin fenwick white wings serie:http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Haspelstenger/Fenwick/Wild-Wings.aspx

har hatt en slik(9f 7-38gr) i et halvt år nå og er meget fornøyd. kaster godt og er suveren å fighte fisk på. ganske mjuk aksjon, men alikavel ikke dvask. den jeg har rygg nok til å takle stor fisk(+-10kg). tror de lette og lange versjonen av stanga er nærmere helaksjon. lønner seg sikkert å kjenne på den før man kjøper(som vanlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok gått for en Shimano Speedmaster, da dette er en oppgradert versjon av beastmaster stangen. kastevekt vet du vell gjerne selv ettersom du veit ca vekt på fisken du jakter på ^^

du får den jo i forskjellige lengder, men tenker at 9 eller 10 foteren er mest aktuell.. 9foteren får du jo med kastevekter:

3-14,7-21, 10-30. og 10 foteren med 7-21, 14-40. Trur kanskje 10foteren med 7-21 passer for ditt fiske :) ( http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Haspelstenger/Shimano/Speedmaster/SpeedMaster-BX-Spin-300ML-10--7-21gr-Nyhet-2013---3-delt-140827-p0000072210.aspx )

skal gå til innkjøp av en speedmaster stang selv som skal brukes primært etter laks, der fluestangen får seg en pause :P stangen eg kommer til å gå for blir nok sansynligvis: 11foteren med kastevekt 20-50g

Ok, så Speedmasteren er såpass mye bedre? Kan jeg bruke den i marka også mon tro? Jeg ser at SpeedMaster 10'/7-21gr koster 2200,- hos Skittfiske. Finnes den billigere noen andre steder?

hvis du er på jakt etter ei flerdelt stang, så kan det være et alternativ å kikke på sin fenwick white wings serie:http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Haspelstenger/Fenwick/Wild-Wings.aspx

har hatt en slik(9f 7-38gr) i et halvt år nå og er meget fornøyd. kaster godt og er suveren å fighte fisk på. ganske mjuk aksjon, men alikavel ikke dvask. den jeg har rygg nok til å takle stor fisk(+-10kg). tror de lette og lange versjonen av stanga er nærmere helaksjon. lønner seg sikkert å kjenne på den før man kjøper(som vanlig).

Jeg foretrekker muligens toppaksjon fremfor dyp aksjon siden det blir lettere å kjenne hva som skjer i den andre enden av snøret. Med multi kan vel fiske blir ganske følsomt? Kanskje jeg kaster lengre også? Eneste er prisforskjellen på Beastmaster og Speedmaster...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så Speedmasteren er såpass mye bedre? Kan jeg bruke den i marka også mon tro? Jeg ser at SpeedMaster 10'/7-21gr koster 2200,- hos Skittfiske. Finnes den billigere noen andre steder?

Jeg foretrekker muligens toppaksjon fremfor dyp aksjon siden det blir lettere å kjenne hva som skjer i den andre enden av snøret. Med multi kan vel fiske blir ganske følsomt? Kanskje jeg kaster lengre også? Eneste er prisforskjellen på Beastmaster og Speedmaster...

får nok ikkje speedmasteren billigare en det nei, men mindre den er på tilbud :/ en kompis av meg kjøpte seg speedmaster 11 fot 20-50g kastevekt idag på en lokal sportsbutikk for 2000.. men den var på salg :P

om du går under ett litt strengere budget så går det jo an å velge beastmasteren selvfølgelig, men tenker og at om du først skal kjøpe deg utstyr som du skal ha en stund at det kanskje er like greit å faktisk bruke litt penger på de bedre modellene.. noke som kompisen min og eg tenker :)

du får uansett ha lykke til med kjøpet og ikkje minst, fisket :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. :-) Da tror jeg kanskje jeg går for Speedmaster 10' 7-21gr med mindre det finnes andre råd? Hvor lang er transportlengden?

Burde jeg kjøpe et pakketilbud med snelle eller er det like greit å bruke Catana 2500 snella jeg har fra før?

Usikker på transportlengden.

trur kanskje det er like greit å berre bruke den snella du allerede har :) teste utstyret sammen, heller kjøpe en annen snelle ved en seinare anledning om du skulle få lyst på ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så transportlengden er litt over 1m?

Har lest at beastmaster stangen tåler mye... Stang er jo gjerne forbruksvare. Tåler speedmasteren også mye?

Vil tro transportlengden blir rundt 3,4 fot. Stangen er tredelt, ikke sant? Siden stangen er 10' og tredelt blir vel transportlengden en tredjedel av den totale lengden, altså 3,3 fot ?

Jeg har en Beastmaster 3-15gram jeg kjøpte for en del år siden, vil tro den er en plass rundt 6-7 år gammel. Funker som et skudd fortsatt! Selv med en knekt topp og ny stangrikng brukes den fortsatt og jeg liker den veldig godt :) (Jeg slo tuppen i en grein i et kast)

Endret av Schizo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tilsvarende stangen i beastmaster utg, 7-21gram og 9-10fot. Har hatt stangen i to år, brukt den ukentlig etter både ørret og sjøørreten. Tok faktisk laks på 5 på den i fjor sommer, men det gikk litt over komfortsona når den strøk ut i strømmen:) ingen tvil om at speedmasteren er super, men tror at hvis en tar med prisforskjellen, så er shimano beastmaster cx 270/300 ml (7-21g) ligger til veil, 1999 men får du tak i bx utg så er den også knall, og mye billigere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en slik: http://www.fiskeglede.no/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=&artnr=3353&visa=1-200&Sort=Populara&Visn=Sokresultat

du kan få kjøpe til halve prisen, kommer i tube med plass til ferdigmontert snelle. Brukt en liten kveld. Vil tippe det er verden beste teleskopstang.

http://s1092.photobucket.com/user/ronnyk1/media/080.jpg.html?sort=3&o=8

ellers kan jeg godt anbefale de 5 delte beastmaster stengene(stc), men se også på fenwick,de har noen 4 delte stenger som er meget bra.

Endret av Ronny K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gikk jeg for en 5-delt Beastmaster cx 300/330 7-21gr

Håper bare jeg ikke syns den er for tung...Er heller ikke vant med lengre enn 9 fot.

Dro rett ut til Villmarksbutikken å kjøpte en ikveld. Kostet 900,- :)

Er det andre her som bruker denne?

Endret av kje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.