Gå til innhold
Fiskersiden

Kinasnøre - noen erfaringer?


gsandvik
 Share

Recommended Posts

Har akkurat bestilt en kilometerrull med 40lb "Super Dyneema" fra Hong Kong. Den kosta den nette sum av 175kr, så jeg tenkte det var verdt et forsøk. Om den ikke funker til fiske har jeg i det minste tørkesnor for resten av livet...

Noen som har erfaringer med slike snører? Bruddstyrke/tykkelse i forhold til oppgitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nesten utelukkende brukt Hong Kong braid de siste 3 åra. Det gjør nytta si det. Jeg bbetaler ca 75,- for 300m. Bruker 20lb til slukfiske og 40-80lb til havfiske.

Jeg kutter av et par meter med jenve mellomrom (når jeg se at braiden begynner å bli slitt)

og til den prisen har jeg råd til å bytte hele greia en gang i året.

til meitefiske bruker jeg somregel mono..

Endret av skrekkjager
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du en link, da det helt klart er forskjell på hvem du handler hos.

Det er det som er hovedproblemet med kinesiske produkter. Kina har hatt en helt fenomenal vekst i produksjon de siste årene, det er temmelig ville tilstander, og svært mange av bedriftene mangler en kultur på kvalitet. De tar snarveier i materialvalg og produksjon for å senke kostnadene (for seg selv), uten særlig tanke på kvaliteten. Klart de kan ha helt OK batcher, og da til en fenomenal pris. Men siden de ikke har kontroll på kvaliteten, er det bare et tidsspørsmål før dårlige serier kommer. Problemet med braid er jo at det er god kontroll i produksjonen som sikrer kvaliteten. Og det hjelper egentlig ikke så mye å kutte av et par meter og teste bruddstyrken, sjansen for at du da har fått med deg det svake punktet på 1500 yards spolen er liten.

Dette er hovedgrunnen til at jeg ikke kjøper Kina snøre. Det er et personlig valg, jeg vil ikke finne ut at snøret hadde et svakt punkt når drømmefisken endelig sitter der. For meg blir det falsk økonomi å skulle kjøpe fiskeutstyr og -reiser til ti-tusenvis av kroner, for å spare noen hundrelapper på snøret. Jeg forstår at andre ikke ser det slik.

PS: Jeg mener ikke at alle Kina-produserte ting er dritt. De fabrikkene som har hatt flere år på seg å tilpasse seg vestens forventninger til kvalitet har nå meget god kontroll på tingene. Men de er fullbooket for lenge siden, og nye fabrikker dukker opp som paddehatter for å tilfredsstille vår sult etter billig produkter.

Endret av palkr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd noen kilometer med multiliner fra Kina, og som palkr skriver, kvaliteten varierer. Har opplevd alt fra ulltråd til topp kvalitet. Føler det tross alt er bedre og ikke minst jevnere kvalitet på de kjente merkene. Til og med om vi aldri blir enig om hvilket av disse som er best :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.ebay.co.uk/itm/200871106685?var=500135340113&ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649

Dette er en av flere liner jeg har prøvd. Ikke hatt noen problemer med de som er tykkere enn 20lb. De tynnere er så "myke" at det fort blir knuter på lina hvis du roter litt (jeg gjør som regel det), og da ryker linen FORT

Endret av skrekkjager
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne linken rett etter at jeg oppretta tråden: http://www.paulusjustfishing.com/4linetesting.htm

Ser ut som de aller fleste lyver på tykkelsen. Bruddstyrken er også hipp som happ...

Jeg bestilte en rull fra samme selger. Dessverre er leveringstida lang som en norsk vinter, men jeg skal teste bruddstyrken så snart rullen er i hus.

Endret av gsandvik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 2x500 meter 30lb blå ulltråd derfra. Så ok ut på toppen, men forandret seg fort noen meter nede i spolen.

http://www.ebay.co.uk/itm/200871106685?var=500135340113&ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649

Dette er en av flere liner jeg har prøvd. Ikke hatt noen problemer med de som er tykkere enn 20lb. De tynnere er så "myke" at det fort blir knuter på lina hvis du roter litt (jeg gjør som regel det), og da ryker linen FORT

Endret av nordmøring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 2x500 meter 30lb blå ulltråd derfra. Så ok ut på toppen, men forandret seg fort noen meter nede i spolen.

Jeg har ikke sett noe sånt, men det er vel som det sies i tråden her at det varierer hva du får..

Endret av skrekkjager
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som er hovedproblemet med kinesiske produkter. Kina har hatt en helt fenomenal vekst i produksjon de siste årene, det er temmelig ville tilstander, og svært mange av bedriftene mangler en kultur på kvalitet. De tar snarveier i materialvalg og produksjon for å senke kostnadene (for seg selv), uten særlig tanke på kvaliteten. Klart de kan ha helt OK batcher, og da til en fenomenal pris. Men siden de ikke har kontroll på kvaliteten, er det bare et tidsspørsmål før dårlige serier kommer. Problemet med braid er jo at det er god kontroll i produksjonen som sikrer kvaliteten. Og det hjelper egentlig ikke så mye å kutte av et par meter og teste bruddstyrken, sjansen for at du da har fått med deg det svake punktet på 1500 yards spolen er liten.

Dette er hovedgrunnen til at jeg ikke kjøper Kina snøre. Det er et personlig valg, jeg vil ikke finne ut at snøret hadde et svakt punkt når drømmefisken endelig sitter der. For meg blir det falsk økonomi å skulle kjøpe fiskeutstyr og -reiser til ti-tusenvis av kroner, for å spare noen hundrelapper på snøret. Jeg forstår at andre ikke ser det slik.

PS: Jeg mener ikke at alle Kina-produserte ting er dritt. De fabrikkene som har hatt flere år på seg å tilpasse seg vestens forventninger til kvalitet har nå meget god kontroll på tingene. Men de er fullbooket for lenge siden, og nye fabrikker dukker opp som paddehatter for å tilfredsstille vår sult etter billig produkter.

Det er nå , og ved slike poster at jeg savne "like" knappen ;) Som Potbelly skriver : At dere tør!! Ikke spar eller ta sjanse på hverken line, sene eller krok !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det som er hovedproblemet med kinesiske produkter. Kina har hatt en helt fenomenal vekst i produksjon de siste årene, det er temmelig ville tilstander, og svært mange av bedriftene mangler en kultur på kvalitet. De tar snarveier i materialvalg og produksjon for å senke kostnadene (for seg selv), uten særlig tanke på kvaliteten. Klart de kan ha helt OK batcher, og da til en fenomenal pris. Men siden de ikke har kontroll på kvaliteten, er det bare et tidsspørsmål før dårlige serier kommer. Problemet med braid er jo at det er god kontroll i produksjonen som sikrer kvaliteten. Og det hjelper egentlig ikke så mye å kutte av et par meter og teste bruddstyrken, sjansen for at du da har fått med deg det svake punktet på 1500 yards spolen er liten.

Dette er hovedgrunnen til at jeg ikke kjøper Kina snøre. Det er et personlig valg, jeg vil ikke finne ut at snøret hadde et svakt punkt når drømmefisken endelig sitter der. For meg blir det falsk økonomi å skulle kjøpe fiskeutstyr og -reiser til ti-tusenvis av kroner, for å spare noen hundrelapper på snøret. Jeg forstår at andre ikke ser det slik.

PS: Jeg mener ikke at alle Kina-produserte ting er dritt. De fabrikkene som har hatt flere år på seg å tilpasse seg vestens forventninger til kvalitet har nå meget god kontroll på tingene. Men de er fullbooket for lenge siden, og nye fabrikker dukker opp som paddehatter for å tilfredsstille vår sult etter billig produkter.

Veldig bra skrevet.. Men synes du bør generalisere litt mere, alle kina-produserte snører er dritt i mine øyne. Japan derimot.. :-)

Endret av O.C
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen hemmelighet at jeg shopper endel fiskeutstyr fra østen, men etter litt blandede erfaringer kjøper jeg også multien min fra etablerte selgere med kjente merkevarer. Mistet flere svindyre (og dels sjeldne) gjeddebaits i fjor pga multi med ekstremt varierende kvalitet. (Den var sterkt som fy når jeg dro i den, men gikk tvert av i kastet.) Ett av de swimbaitene hadde alene forsvart selv den villedende prisen på merkemulti her på berget.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalitet er jo ikke det eneste problemet med den kinesiske måten å gjøre det på. Man har ganske mye dokumentasjon på hvor ille arbeidsforholdene er enkelte steder. Manglende kontroll på farlige substanser og utslipp kan jo også nevnes. I noen av de værste tilfellene er livsfarlige stoffer brukt bevisst, i stedet for trygge men dyrere alternativer. Kun for å øke profitten til produsenten.

Man har ingen garanti mot at slike ting også kan skje hos anerkjente produsenter en og annen gang, men de har som regel veldig mye å tape på å bli tatt med buksa nede. Og det i seg selv reduserer risikoen.
En anonym produsent som driter i kvaliteten på produktet og kun tenker profitt, er mer tilbøyelig til å gi blaffen i arbeidsforholdene til sine ansatte. Og mest sansynlig miljøet også. Så det koker egentlig også ned til om man virkelig ønsker å støtte en slik bransje.
I min barndom het det at man skulle tenke globalt og handle lokalt. Jeg synes prinsippet er like aktuelt i dag, jeg handler så mye lokalt jeg kan ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gir en bedre følelse å handle lokalt, det er det ingen tvil om. At noen alikevel velger å enten teste ut, eller kanskje gå over til "kinasnører" er uunngåelig.

Jeg kjøpte en slik spole for noen år siden selv, bare for å teste egentlig.

Det første jeg gjorde var å teste styrken.....IKKE BESTÅTT!

Ellers var den som tidligere antydet, altfor tykk og i tillegg noe løs i fisken.

Nå kjører jeg somregel storspoler fra powerpro, det har funket greit til havfiske for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Noe gammel tråd, men er enig med Binn Ladden her. Kjøp lokalt!

Jeg prøvde meg på å kjøpe mono fra kina, lette lenge for å finne noe jeg trodde var et bra kjøp. Linen var stiv som bare juling, ingen bevegelighet. Brukte det på en liten lett stang jeg har til ferskvann og lett saltvannsfiske. Ble bare floke på hele greien. Bedre å betale 3x så mye i Norge, støtte lokale butikker og ikke minst få en god fiskeopplevelse :)

Endret av Navn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.