Gå til innhold
Fiskersiden

Dregging i Hamar området


Tutto
 Share

Recommended Posts

For ett pr uker siden kjøpte jeg en liten 10 fots jolle med en 4 hk motor som jeg i hovedsak tenkte jeg skulle drive med inne i Åkersvika etter åbbor og gjedde. Men når jeg allerede har en del utstyr til ørret kunne jeg kanskje brukt noen timer etter ørreten også. Er det områder rundt Hamar som fisker godt? Vet at folk drar en del fisk ved Helgøya og inne i Furnesfjorden, men med den båten og motoren jeg har nå er det begrenset for hvor langt jeg kommer. Det blir også kun overflate fiske da jeg ikke har dypriggere eller annet redskap for å få noe særlig dybde på woblerene, så lurer på om det blir tatt fisk i overflaten eller om det kun er på dypriggeren folk får fisk.

Hvor tykk sene bruker dere som dregger mye? Bruker dere stålfortom tilfelle det skulle bite på gjedde?

Tips til fiskeplasser rundt Hamar til gjedde utenom Åkersvika er jeg også interessert i.

Endret av Tutto
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mesteparten av ørreten som tas på dorging i Mjøsa tas i overflaten. Dette skjer for det meste på kveld eller morgen, eller på natta når det er relativt lyst om sommeren. Til dagfiske og høstfiske er det en fordel å få agnet litt ned. Det finnes små blyparavaner som fikser dette Kuusao er den mest kjente, du finner dem på trolling.no.

Jeg bruker fortom i flourcarbon 0,45 - 0.60mm, dette tåler gjeddetenner bedre enn vanlig mono. Jeg bruker 0,40 eller 0,45mm mono som hovedsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjedde i Mjøsa - det er sakte fart (gjerne robåt) få redskapen ned i vannet. Tips: ta snøret i hendene når du ror - så får redskapen litt uortodoks gange. Har fått mye gjedde på 55g møresild nord i Mjøsa, fiska som nevnt fra robåt! Finn mælbakken og gå att og fram over den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er desverre at gjedda ofte står på samme plass som ørreten, tar på samme type agn og i samme hastighet. Dette har kostet meg mange gode wobblere selv om jeg bruker forholdsvis tykk FC av høy kvalitet som fortom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er desverre at gjedda ofte står på samme plass som ørreten, tar på samme type agn og i samme hastighet. Dette har kostet meg mange gode wobblere selv om jeg bruker forholdsvis tykk FC av høy kvalitet som fortom.

Hva med å bruke gjeddefortom når du troller etter ørreten? Blir den skremt kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanlig gjeddefortom skremmer ørreten, men det er mulig noen av de nye titanalternativene kan brukes.

Jeg har kikket litt på de nye fortommene til SavageGear, Wolfram finesse leaders. Kan dette være noe?

Dette brukes til abborfiske i vann med gjedde, og abboren ser ut til å ta agnet til tross for en fortom som er alt annet enn usynlig. Mulig disse fortommene er tynnere enn mer vanlige gjeddefortommer?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FC i 0.42 er perfekt fortom på Mjøsa. Forholdsvis trygt frem til midten av juni, da setter gjedda igang og holder det gående til ut august. Selv om det kan slenge på ei diger sugge senhøstes og.... fjorårets skuffelse var jo den på 15.1 som oppførte seg som en ørret og lurte undertegnede trill rundt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Multifilament tåler mye mindre av gjeddetenner enn vanlig mono. FC er betraktelig bedre enn mono.

Pussig at vi har så ulike preferanser. Har fiska med multi siden 80 tallet og mono siden 60 tallet. Har ca 50 år med gjeddefisket på samvittigheten. Som sagt - har til gode å miste redskap i en gjeddekjeft med multisnøre. Så hvor du har din bastante mening i fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pussig at vi har så ulike preferanser. Har fiska med multi siden 80 tallet og mono siden 60 tallet. Har ca 50 år med gjeddefisket på samvittigheten. Som sagt - har til gode å miste redskap i en gjeddekjeft med multisnøre. Så hvor du har din bastante mening i fra?

Jeg deler oppfatningen. Stål er best, FC nest best og stiv mono til sist. Multi tåler ikke slitasje, og litt gnikking mot tannplatene i gjeddas munn så ryker den.

En løsning som fungerer ganske greit for meg, er å bruke lenke mellom wobleren og treblekroken. Dette er ikke en løsning for renspikket gjeddefiske, og fungerer ikke på alle woblere. Men 0,40 FC og lenke på treblekroken har i hvertfall ført til at jeg mister langt færre woblere enn før.

Endret av erik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK ser at jeg har hatt mye flaks.... Er egentlig ikke så veldig interessert i den gjedda heller, forsøker til enhver tid å unngå beistene - de er grønne og lukter grønt!

Til trådstarter, var ikke meningen å ødelegge tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har tilovers å være tilstede i båt der gjedda drar avgårde med wobbler under trolling etter ørret, men det kommer vel en gang. Har selv tatt de største gjeddene mine uten noen form for fortom, det gjelder også fiskekompiser jeg har.
Går fint med 0,35-0,40mm mono etter ørreten. Selv har jeg kjørt ørret på 4 kilo på 0,22 mono helt fint på Mjøsa, kunne dog vært litt kjedelig om noe av den dobbelte størrelsen eller ei feit gjeddepurke hadde dratt seg på.

Når det gjelder plasser rundt Hamar etter gjedde så er det jo noe å få utover "grunna" utfor Tjuvholmen.
Etter ørret kan du prøve et stykke utfor Domkirkeodden der det er 20-30 meter, har ikke fått helt rått med ørret der men noe har det da blitt, vet også at andre folk har tatt noe ørret der. Tok en der seinest i helga som var.

Endret av ErikE
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.