Gå til innhold
Fiskersiden

Gode ørretvann i Trondheim og omegn.


Asle1987
 Share

Recommended Posts

Hei allesammen,

Jeg er en ivrig hobbyfisker, og prøver å dra ut å fiske 1-2 ganger i uken (avhengig av kvote i heimen).

I år har jeg forsøkt forgjeves å lykkes med ørretfiske rundt Trondheim, det har rett og slett vært nesten umulig å få noe god fisk på kroken.

Vann jeg har forsøkt i:
Stamtjønna på Kvål
Hjultjønna på Hølonda
Storgrevsjøen på Hølonda
Ånøya
Torkildstjønna på Kvål
Gaustadvatne
Sjeggstadvatne

Det eneste jeg har klart er å dra i land to ørreter av grei størrelse fra land på Gaustadvatne.

Er det noen som har tips til hvor man kan dra for å fiske fra land, hvor det i hele tatt er mulighet for å få ørret av grei størrelse. Som helst også er fri for lus..

Jeg tar i mot alle tips med takk.

Asle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Brungmarka i Klæbu finner du flere gode vann. Du kan parkere ved Brøttem og sykle innover (eller bruke moped/motorsykkel, dette er tillatt). Storavatnet, Damtjønna, Olavatnet, Sandavatnet, Østringen, og Værtjønna kan by på fine fangster. Spesielt innosen på Storavatnet er sikkert knallbra i disse tider. Fiskekort kan du kjøpe på inatur.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville utelatt Storavatnet. Stort sett bare pæt der. Men du kan prøve der som en evt. reserve. Ville gått for Værtjønna like ved Eidstuvollen ! Lita tjønn dette som jeg oppdaget for endel år tilbake. Rommet iallefall da ørret med snitt på 1 kg. Og det er jo akseptabelt :-) Lita og rund tjønn dette og ikke noe tilsig eller bekker. Så ørreten vokser og har ingen konkurranse. Personlig har jeg tatt ca. 22-23 ørret der på rundt kiloen. På dupp/mark og noen på fluestang. Har syklet mange ggr. innover der gitt. Fin natur og langt fra folkeskikken :-) Du har et vann rett mot øst for Værtjønna også hvor det for noen år siden iallefall var nøen ørret litt større enn det som er vanlig i Brungmarka. Husker ikke navnet, men det er en gammel demning der. Damvatnet kanskje det heter, gidder ikke se på kartet. Kort gangvei fra bomveien også. Men se opp for elg ! Eller enda verre, overivrige elgjegere. Utrolig mye elg har jeg gått meg på i området der hehe. Anbefaler fargerike klær nå i disse jakt-tider ! Har holdt Værtjønna hemmelig til nå, så skynd deg oppover og prøv hehe. Skitt fiske, og få hør hvordan turen ble :-) Fiskekort kan du kjøpe på G-sport Heimdal eller Axel Bruun f.eks.

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville utelatt Storavatnet. Stort sett bare pæt der. Men du kan prøve der som en evt. reserve. Ville gått for Værtjønna like ved Eidstuvollen ! Lita tjønn dette som jeg oppdaget for endel år tilbake. Rommet iallefall da ørret med snitt på 1 kg. Og det er jo akseptabelt :-) Lita og rund tjønn dette og ikke noe tilsig eller bekker. Så ørreten vokser og har ingen konkurranse. Personlig har jeg tatt ca. 22-23 ørret der på rundt kiloen. På dupp/mark og noen på fluestang. Har syklet mange ggr. innover der gitt. Fin natur og langt fra folkeskikken :-) Du har et vann rett mot øst for Værtjønna også hvor det for noen år siden iallefall var nøen ørret litt større enn det som er vanlig i Brungmarka. Husker ikke navnet, men det er en gammel demning der. Damvatnet kanskje det heter, gidder ikke se på kartet. Kort gangvei fra bomveien også. Men se opp for elg ! Eller enda verre, overivrige elgjegere. Utrolig mye elg har jeg gått meg på i området der hehe. Anbefaler fargerike klær nå i disse jakt-tider ! Har holdt Værtjønna hemmelig til nå, så skynd deg oppover og prøv hehe. Skitt fiske, og få hør hvordan turen ble :-) Fiskekort kan du kjøpe på G-sport Heimdal eller Axel Bruun f.eks.

SUPERT, slik informasjon vil vi høre mer av! Jeg skal teste det så fort som overhodet mulig :)

Angående regelen om gyting så var jeg ikke klar over denne, verdt å merke seg slike ting ja.

Takk for informasjonen så langt, og kom gjerne med mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg hoster opp en video fra Værtjønna hehe. For å understreke at jeg ikke driver med noe fanteri og lyger på meg noen hundre gram :rock: . Dånnøyvatnet var det jeg tenkte på (Ikke Damvatnet). Har finkjemmet alle vatnene inni der, men som sagt stort sett små ørret. Har også testet Langsjøen lite stykke lenger inn (sør) men fikk ikke noe der eneste gangen jeg prøvde. Så har du jo Tangvollsjøen da. Den har jeg tenkt å ta turen til neste år kanskje. Spennende plass. (Har sett en god del fin ørret i den dype bekken sør for dette vannet da jeg var der en sommer for mange år siden).Gikk da mot Tangvollsjøen fra Samsjøen. Kan sykle fra Brøttem så langt bomvei går og ta beina fatt de siste kilometrene. Men man må vel helst overnatte der, litt langt å dra på en forholdsvis "kort" høstdag. Grunnen til at jeg fant Værtjønna var at jeg syklet min første tur innover der og lette på måfå ut ifra kartet. Og gikk meg på denne lille tjønna ! Prøvde med dupp/mark og etter 4 knallfeite ørreter ble jeg hekta og dro hjem. Ville spare tjønna for mere uttak for fisk og det ble noen turer dit de neste årene for å si det sånn hehe. En godt bevart hemmelighet, til nå. Men som sagt, det er noen år siden jeg var der. Så får du ørret der, ikke tøm tjønna. Det er begrenset for hvor mye ørret det kan være der :shifty:

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 years later...
  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.