Gå til innhold
Fiskersiden

Selvstøpte blysøkker


PeterSL
 Share

Recommended Posts

Det går og an å få kjøpt RTV silikon som takler bly. Har prøvd det selv, men man bør varme det GODT først, hvis ikke får man bobling i blyet. Dessuten er denne silikonen dyrere enn å kjøpe et par DO-IT molds fra statene.

Er ikke noen som vet hvor jeg kan få kjøpt bismuth foresten...?

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle som ønsker å prøve : Vær forsiktig !! Hold blyet unna fuktighet også og under lagring. Smelte temperatur må ALDRI komme over 500 grader !! Da dannes det giftdamp og støv som legges over alt og som kan ta knekken på katta, eller hunden...

Til alle som ønsker å prøve : Vær forsiktig !! Hold blyet unna fuktighet også og under lagring. Smelte temperatur må ALDRI komme over 500 grader !! Da dannes det giftdamp og støv som legges over alt og som kan ta knekken på katta, eller hunden...

Hm....takk for tipset, nå vet jeg hvordan jeg kan tynne ut kattebestanden uten å få skylda :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle som ønsker å prøve : Vær forsiktig !! Hold blyet unna fuktighet også og under lagring. Smelte temperatur må ALDRI komme over 500 grader !! Da dannes det giftdamp og støv som legges over alt og som kan ta knekken på katta, eller hunden...

Hm....takk for tipset, nå vet jeg hvordan jeg kan tynne ut kattebestanden uten å få skylda :P

Glem ikke at katta har 9 liv , og at før du tar knekken på 1 av disse , er det gått så pass langt at du selv ikke husker hvorfor kattene, hundene og ungene rundt deg begynner å oppføre seg merkelig. Håper du har lyst på etterkommere...Blyforgiftning slår tøft på nerve og reproduksjonssystemet...Blytåke -støv som legger seg over alt ( tyngde) er ikke noe å kødde med.

Husker vi hadde ei digel som kollapset på Sølvkroken og temperaturen kom over 500. Brannfolk turte ikke å komme inn uten beskyttelses drakt når de hørte at det gjaldt "blybrann" Det sier mye...

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at formene som du har handlet er vulkaniserte. Disse bør du pudre med talkum , samt at jeg ser at du bør skjære 1 par lufte kanaler, for optimal støping. Bør helst ikke støpe mer en 5-8 ganger med disse før du lar dem hvile igjen , om ikke kan varmen ta knekken på disse. Bruk også gripetang (sveisetang) og aluminiumsplater på bakside for å klemme disse stabilt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at formene som du har handlet er vulkaniserte. Disse bør du pudre med talkum , samt at jeg ser at du bør skjære 1 par lufte kanaler, for optimal støping. Bør helst ikke støpe mer en 5-8 ganger med disse før du lar dem hvile igjen , om ikke kan varmen ta knekken på disse. Bruk også gripetang (sveisetang) og aluminiumsplater på bakside for å klemme disse stabilt nok.

Hvorfor bør jeg pudre de med talkum og hvorfor må jeg skjære luftekanaler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bør jeg pudre de med talkum og hvorfor må jeg skjære luftekanaler?

Det kommer du til å merke...;) Talkum gir bedre flyt i metallet og er med på å gi formen lengre livstid. Luftekanaler er for å fylle kaviteten optimalt og for å slipe ut luft mens du fyller bly. Har ikke tid i dag , men kan skissere hvor du bør skjære kanaler ila dagen i morgen.

Det går og an å få kjøpt RTV silikon som takler bly. Har prøvd det selv, men man bør varme det GODT først, hvis ikke får man bobling i blyet. Dessuten er denne silikonen dyrere enn å kjøpe et par DO-IT molds fra statene.

Er ikke noen som vet hvor jeg kan få kjøpt bismuth foresten...?

Michael

Metallhuset Bergsø i Lier. Om det er for å balansere wobler , kan du også bruke wolfram sveisetråd , Michael. Ellers har jeg 1 god del blyfri "hvittbronse" på lageret også. Egenvekt på rundt 8 og lettsmeltelig ca 280 grader. Ta kontakt når du er i familie traktene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glem ikke at katta har 9 liv , og at før du tar knekken på 1 av disse , er det gått så pass langt at du selv ikke husker hvorfor kattene, hundene og ungene rundt deg begynner å oppføre seg merkelig. Håper du har lyst på etterkommere...Blyforgiftning slår tøft på nerve og reproduksjonssystemet...Blytåke -støv som legger seg over alt ( tyngde) er ikke noe å kødde med.

Husker vi hadde ei digel som kollapset på Sølvkroken og temperaturen kom over 500. Brannfolk turte ikke å komme inn uten beskyttelses drakt når de hørte at det gjaldt "blybrann" Det sier mye...

Så uhell skjer tydeligvis i de større hus også, var det snakk om mye bly?

Når det gjelder katter, så er det mye "roadkill" som regulerer antallet her i gata.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Har et lite problem angående formene mine: http://www.ebay.com/itm/111169429061?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2648

Jeg finner ingen "øyne" som passer til formen. Altså den ringen man fester svivel i loddet, eyelet kalles det vel på Inglés. Jeg finner mange slike eyelets til støping, men ingen som passer formen min. Noen tips?

Den første støpingen brukte jeg ståltråd jeg bøyde til selv. Men den virker for myk rett og slett.

Endret av Schizo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt galvanisert ståltråd på mange av søkkene mine og de er fortsatt like fine etter 10 år.

Men jeg ser på formen din at bøyen ligger inne i formen isteden for utenfor,da minker nok mulighetene endel.

Får du tak i noe fjærstål holder det veldig bra,men man må bruke litt makt for å bøye de.

Svivler unngår jeg å bruke på blysøkker pga de svekkes inne i tønna etter en tids bruk og kan ryke under kastet.

Har sett det skje flere ganger og da er det ikke gøy å stå i nærheten :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt galvanisert ståltråd på mange av søkkene mine og de er fortsatt like fine etter 10 år.

Men jeg ser på formen din at bøyen ligger inne i formen isteden for utenfor,da minker nok mulighetene endel.

Får du tak i noe fjærstål holder det veldig bra,men man må bruke litt makt for å bøye de.

Svivler unngår jeg å bruke på blysøkker pga de svekkes inne i tønna etter en tids bruk og kan ryke under kastet.

Har sett det skje flere ganger og da er det ikke gøy å stå i nærheten :P

Jeg bruker vel 1,1mm rustfri ståltråd. De funker nok. Men jeg er redd for at de er litt myke slik at om de slåes mot steine kan den bøyes frem og tilbake og til slutt knekke.

Det er vel også en ganske dårlig løsning å ha bøyen inne i selv formen. De fleste har vel muligheten til å sette inn øyne fra utsiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker vel 1,1mm rustfri ståltråd. De funker nok. Men jeg er redd for at de er litt myke slik at om de slåes mot steine kan den bøyes frem og tilbake og til slutt knekke.

Det er vel også en ganske dårlig løsning å ha bøyen inne i selv formen. De fleste har vel muligheten til å sette inn øyne fra utsiden.

Du handlet 1 vulkform. Enkelt å fikse :) Skjær bort alt som står i veien... Forresten : 0,20 mm rustfri fjærstål tåler mer en det 1,1 myk rustfri... Husker når jeg begynte i faget...jeg brukte binders ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal beggynne å lage lodd av bor-stenger. Skal kappe de i passelige biter fra 400-1500 gram. Fordelen med sånne er at det eksisterer hull i midten (spyleluft) + at stålet gir en helt annen klang når man dunker i bunn under dypvannsfiske. Sånne stenger finner man alle veier der sprengning pågår i noe størrelse. Alltid noen som setter seg fast og blir sprengt i lufta!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du handlet 1 vulkform. Enkelt å fikse :) Skjær bort alt som står i veien... Forresten : 0,20 mm rustfri fjærstål tåler mer en det 1,1 myk rustfri... Husker når jeg begynte i faget...jeg brukte binders ;)

Jeg vurderer å slå vekk det som fyller ut plassen der jeg kan plassere øyne i formen. Om jeg får vekk den klumpen som står i midten får jeg plass til saksesplint. Har du noen idé om hvordan jeg kan gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hammer og en litt skarp flattrekker, eller slip den ned Dremel.

Da har du større muligheter ang. festeøye ;)

Jeg fikk faktisk smidd det ned med en kniv (En 20kr biltemakniv, så jeg brukte ikke "God-kniven" på slikt). Det funket, men det tok litt tid. Får nå plass til saksesplint i hulrommet, det eneste problemet som kan oppstå er at saksesplinten sklir ut i selve blyformen.

Endret av Schizo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de formene som jeg har laget selv boret jeg tvers i mellom formene og trer inn en skrue når jeg støper.

Men du trenger vel bare noe som holder øyet på plass,så da kan det vel passe med en diameter som går akkurat inn i øyet.

Da slipper du at blyet renner inn i øyet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

En liten update på hvordan det går på støpefronten.

Jeg har en form som rommer ett 150-grams og ett 200-grams lodd. Støpingen er ganske effektiv må jeg si. Smeltingen gjøres enkelt i en liten stålgryte fra fretex over en gassbrenner (Selvfølgelig ute). Mine siste søkker ser slik ut, litt bedre enn de første.

Litt ujevnheter her og der, men de funker perfekt. 200-grams øverst og 150-grams nederst :)

IMAG0001.thumb.jpg.f863348de94d243230ab1ac6d6ca2d1f.jpg

Endret av PeterSL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.