Gå til innhold
Fiskersiden

Selvstøpte blysøkker


PeterSL
 Share

Recommended Posts

  • 7 months later...

Fikk nye former i posten i dag og fikk testet de før regnet kom. Desverre var vektene ganske misvisende. De oppgitte vektene på loddene var 60g, 75g og 90g. De viste seg å være 72g, 88g og 98g.

 

14814071787_56e5f9233c.jpgIMGP0275.thumb.JPG.b4b5917e368cb03a54d2040877926bc4.JPG

 

Det var også mye ujevnheter som måtte klippes vekk. Litt småteit, menmen...

Endret av PeterSL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk nye former i posten i dag og fikk testet de før regnet kom. Desverre var vektene ganske misvisende. De oppgitte vektene på loddene var 60g, 75g og 90g. De viste seg å være 72g, 88g og 98g.

14814071787_56e5f9233c.jpg

Det var også mye ujevnheter som måtte klippes vekk. Litt småteit, menmen...

Trengs ikke å være misvisende, mye kommer an på legeringer du bruker samt temperaturen på formene ( varmen utvider det meste som brukes til former) Er det metall, temperer formene til minst 250 grader før du begynner å støpe. Det er også 1 fordell å sote eller pudre formene med talkum før støping. Tempoet du heller blyet i formen har også mye å si for resultatet.

Ja, mange parameter å ta hensyn til.... ( Pass på at temperaturen i blyet ikke overstiger 500 grader, Da håndterer du gift !!)

Edit : Når jeg ser på bildet er det 2 parameter jeg hadde angrepet : Kalde former eller for lite tinn i blyet ( bør være minst 5 % )

Men , men ... Hallo !! Fisken dritter i finishen ( Det er bare vi som henger oss opp i d ) Fisken er bare opptatt av agnet som henger i enden av snøret :) )

Endret av Martin Lopez
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trengs ikke å være misvisende, mye kommer an på legeringer du bruker samt temperaturen på formene ( varmen utvider det meste som brukes til former) Er det metall, temperer formene til minst 250 grader før du begynner å støpe. Det er også 1 fordell å sote eller pudre formene med talkum før støping. Tempoet du heller blyet i formen har også mye å si for resultatet.

Ja, mange parameter å ta hensyn til.... ( Pass på at temperaturen i blyet ikke overstiger 500 grader, Da håndterer du gift !!)

Edit : Når jeg ser på bildet er det 2 parameter jeg hadde angrepet : Kalde former eller for lite tinn i blyet ( bør være minst 5 % )

Men , men ... Hallo !! Fisken dritter i finishen ( Det er bare vi som henger oss opp i d ) Fisken er bare opptatt av agnet som henger i enden av snøret :) )

Takk for godt svar mr. Lopez! Ja, jeg har tenkt på dette med legeringer, jeg bruker bly vi har hatt liggende på hytten til reparering av tak. Altså slike ruller. Men det som er litt rart er at de andre formene jeg bruker fra samme leverandør (Laget på samme måte av samme materialer) der kommer de ferdige blyene ut litt lettere enn det som er oppgitt. Da bruker jeg former som er laget av samme materiale, blyet er samme og fremgangsmåten er lik.

Det eneste som er dumt med alle "flikene" rundt på blyet er at det tar noe tid å få driten vekk. Jeg har ikke bildet av hvordan det ser ut rett etter støping, men kan få til et bilde neste gang :)

De var nice! Minner mye om klokkebly som er min favoritt ;)

Om du skulle finne på å "overprodusere" så kjøper jeg lett noen av deg.

Det skal du ikke se bort i fra at jeg gjør en gang i fremtiden. Artig å støpe bly! Det eneste jeg trenger nå er mer bly jeg kan gjøre om til søkker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Været er dårlig for tiden og det blir ikke mye fisking. Jeg har derimot fått støpt opp en god del bly nå, så nå har jeg en stund. Gøy når man får opp varmen og de ferdigstøpte blysøkkene kommer ut på rekke og rad. :)

IMGP0278.thumb.JPG.db415748bd571d5e01d05f392d556130.JPG

Gårdagens "Fangst"

 

Endret av PeterSL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 4 months later...
  • 4 months later...

Blystøping har etter hvert blitt en liten hobby i forbindelse med fisking, ikke i noen stor skala riktignok, men en dag her og der kan jeg finne på å støpe litt. De minste støpeformene jeg har nå gir bly på ca 70gr, noe som kan bli litt tungt til enkelte stenger og type fiske. Jeg begynte derfor å fundere på hvordan jeg kunne lage (lettere) søkker ved hjelp av noe annet enn formene jeg hadde. Pris på dette spiller jo selvfølgelig en rolle, og hvis jeg kjøper nye former til 500kr kan jeg like gjerne kjøpe søkkene i butikken. Etter hvert fikk jeg en idé - Patronhylser! Jeg allierte meg med bestekameraten til min fetter som driver en del med jakt og skyting, og for han var det ikke noe problem å avse noen gamle hylser som i hans øyne var søppel. I dag tok jeg meg et par timer i hagen med smeltegryten og resultatet ble helt supert :)

Av patronsøkkene ble det

37stk 60gr (.30-06)

33stk 50gr (.308)

8stk 28gr (.223)

2stk 25gr (.45)

5stk 10gr (9mm uten hylse)

Det er mulig dere bør ta kaliberet med en klype salt, for det vet jeg lite om :)

22095768509_0706810b60_z.jpgIMG_2696.thumb.JPG.5fe0d67e51817bd8ef82a3370941b9ce.JPG

Endret av PeterSL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...
  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.