Gå til innhold
Fiskersiden

Deres erfaringer med surf-cast bly?


scampern
 Share

Recommended Posts

Jeg prøvde dette i dag for første gang og hadde sett for meg gull og grønne skoger.

Det skulle grave seg fast og utløse seg ved et kraftig drag slik at man fikk det løs igjen.

Nå fikk jeg riktignok fisk idag, men blyet satt seg bom fast ved flere anledninger på vei inn og stasen røk til slutt..

Hva er det folk bruker av bly her inne for å kaste ut agn og la det ligge ut på dypet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hvor jeg fisker, hvor sterk strømmen er og hvortungt bly jeg bruker. Det er noen ganger et problem, men ikke veldig ofte. Jeg fisker for det meste med 130 gram torpedobly. Hvis blyet lever sitt eget liv og du har null peiling på hvor det ender om du lar det ligge i ro bør du gå opp en del i vekt på søkket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meningen med surfbly med gripeklør er å holde agnet på plass. Når blyet har funnet feste så flytter man ikke på det før det skal sveives inn.

Når du skal ha det inn så strammer du opp snøret og rykker løs blyet. Deretter sveiver du det raskt inn. Subber blyet langs bunnen vil du før eller siden sette deg skikkelig fast.

Er bunnen ugrei og du setter deg ofte fast er pulleyrigg veien å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg har problemer med å bunnfeste funker det godt med gripeblya til Gemini og spacers. Spacerne flytter søkkevekta bort fra spilene og tyngdekraften gjør at blyetpresser spilene lettere ned i bunnen. Et drawback er at blyet vingler litt under kast.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisker med to surfstenger samtidig. Jeg fisker ikke aktivt med noen av de. Jeg lar agnet ligge. De eneste gangene jeg flytter på agnet er når jeg skal stramme opp slakket på snøret og kjenne etter at takkelet ikke sitter fast i noe.

Jeg fisket faktisk med en abu-garcia seven båtfiskestang, haspelsnelle 4000 og torpedo-søkker på 100 gram på forrige fisketur :o. Veldig ukonvensjonelt å bruke en havfiske-stang til dette, men det funka faktisk veldig bra og jeg fikk god fangst :)

Klarte å kaste ut agnet et godt stykke også, på tross av at dette var en stiv 7 fot's havfiske-stang. Var veldig lett og deilig å få opp fisken i tillegg, for stanga hadde massevis av rygg til å dra opp det jeg fikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fisket faktisk med en abu-garcia seven båtfiskestang, haspelsnelle 4000 og torpedo-søkker på 100 gram på forrige fisketur :o. Veldig ukonvensjonelt å bruke en havfiske-stang til dette, men det funka faktisk veldig bra og jeg fikk god fangst :)

Klarte å kaste ut agnet et godt stykke også, på tross av at dette var en stiv 7 fot's havfiske-stang. Var veldig lett og deilig å få opp fisken i tillegg, for stanga hadde massevis av rygg til å dra opp det jeg fikk.

Har du noen gang hatt problemer med for dårlig rygg på fisk du har fått på surfstang?..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noen gang hatt problemer med for dårlig rygg på fisk du har fått på surfstang?..

Har aldri prøvd hverken surf-stang eller karpe stang:). Men foreløpig tror jeg at jeg klarer meg fint med båt-stangen og litt tyngre lodd. Kommer foreløpig ut langt nok så kan jeg eventuelt kjøpe en stang mer egnet for å denge agn langt pokker i vold hvis dette bærer frukter:).

Har prøvd en sluk stang 20-60 gram og den er tung å dra opp selv torsk +-1 kg med de loddene jeg må bruke for å få nogenlunde ro på agnet/blyet. Derfor tenkte jeg å eksperimentere med tyngre lodd og hav-stangen, funket jo veldig bra egentlig :). Men jeg er kanskje ikke så kravstor:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker i hovedsak to typer søkker til surf:

Til pulley, og PN rigger bruker jeg alltid spilesøkker. Strammer gradvis opp snøret ettersom braiden synker langsomt, og du kjenner når du har fått tilstrekkelig grep i bunnen til å stramme opp så de henger. Til glidende bruker jeg såkalt klokkesøkker eller Korda big grippa - som jeg mener er overlegne på sand/grus-bunn selv med mye strøm. Kjøper de fra Ebay UK for der har de i 170 gr. Går mye i disse da jeg fisker som oftest glidene på brukbar bunn. (Er bunnen dårlig, vurderer jeg noe annet fordi klokkebly/Big grippa er relativt dyrt å importere). NB! Når jeg fisker i steinurer etter havål, bruker jeg spilesøkker på glidende rigg. Dette er pga. erfaringsmessig så vil spilene til en hvis grad hindre deg å kile søkket i sprekker, bøyer da spilene mer ut med en tang først, og strammer de slik at de ikke løser ut så lett. Hender selvfølgelig at de kiler seg for det, men torpedo/klokkebly i steinurer funker veldig dårlig etter min erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bruker i hovedsak to typer søkker til surf:

Til pulley, og PN rigger bruker jeg alltid spilesøkker. Strammer gradvis opp snøret ettersom braiden synker langsomt, og du kjenner når du har fått tilstrekkelig grep i bunnen til å stramme opp så de henger. Til glidende bruker jeg såkalt klokkesøkker eller Korda big grippa - som jeg mener er overlegne på sand/grus-bunn selv med mye strøm. Kjøper de fra Ebay UK for der har de i 170 gr. Går mye i disse da jeg fisker som oftest glidene på brukbar bunn. (Er bunnen dårlig, vurderer jeg noe annet fordi klokkebly/Big grippa er relativt dyrt å importere). NB! Når jeg fisker i steinurer etter havål, bruker jeg spilesøkker på glidende rigg. Dette er pga. erfaringsmessig så vil spilene til en hvis grad hindre deg å kile søkket i sprekker, bøyer da spilene mer ut med en tang først, og strammer de slik at de ikke løser ut så lett. Hender selvfølgelig at de kiler seg for det, men torpedo/klokkebly i steinurer funker veldig dårlig etter min erfaring.

De grippa søkkene er veldig gode synes jeg, bruker ofte de selv hvis jeg først tar frem surfutstyret.

Liker godt 130 grammeren også, spesiellt om ikke det er for krevende strømforhold.

Hvor mye må du ut med for slike søkker på Ebay egentlig?

Vet de har de på Campelen også, uten at jeg husker hva de tar per stk.

Har aldri prøvd hverken surf-stang eller karpe stang:). Men foreløpig tror jeg at jeg klarer meg fint med båt-stangen og litt tyngre lodd. Kommer foreløpig ut langt nok så kan jeg eventuelt kjøpe en stang mer egnet for å denge agn langt pokker i vold hvis dette bærer frukter:).

Har prøvd en sluk stang 20-60 gram og den er tung å dra opp selv torsk +-1 kg med de loddene jeg må bruke for å få nogenlunde ro på agnet/blyet. Derfor tenkte jeg å eksperimentere med tyngre lodd og hav-stangen, funket jo veldig bra egentlig :). Men jeg er kanskje ikke så kravstor:)

Mangen av surfstengene du får kjøpt har plenty krefter til både tunge lodd og heftige bunnapp.

Nå er det ikke lenge siden jeg var i kontakt med bunn både i Bergen(med beast master surf) og på Karmøy(annet merke surf), og begge gangene kunne jeg legge heeele kroppen på stanga(uten at stanga sleit) i forsøk på å komme løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dro i land fortøyningen til naboen med en DAM Steelpower, og det var helt uproblematisk for stangen. Var mest redd for 80LB fortomen.

Fydda, er det slik du ødelegger naboforholdet? :P

Her er noen(40,60,130 og 160gr) av de størrelsene grippa kommer i, litt til et hvert behov :) .

e5dbaca8-4fe7-4122-b16a-b59b2310be91_zps

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favoritt:

http://www.tedcarter.co.uk/anchor/anchor-watch-grip-sea-leads

Kjører 6 oz (170 gr.) Det er mye strøm der jeg fisker. 170 gr. holder akkurat bunnen...

Når det gjelder Korda Big Grippa, så handler jeg litt tilfeldig når jeg kommer over de på E-bay. De kan være vanskelig å få tak i i 170 gr. noen ganger. Har ikke funnet noen i Norge som har disse i denne vekten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min favoritt:

http://www.tedcarter.co.uk/anchor/anchor-watch-grip-sea-leads

Kjører 6 oz (170 gr.) Det er mye strøm der jeg fisker. 170 gr. holder akkurat bunnen...

Når det gjelder Korda Big Grippa, så handler jeg litt tilfeldig når jeg kommer over de på E-bay. De kan være vanskelig å få tak i i 170 gr. noen ganger. Har ikke funnet noen i Norge som har disse i denne vekten.

C A M P E L E N !

Hvis du kjøper de største sandsøkkene/grippasøkkene, så er du der du vil være mtp utforming og vekt.

Det er de største som er avbildet på bildet jeg la ut.

Om det er rom for tyngre søkker, så går det an å få tak i enda tyngre utgave av de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klokkebly har jeg aldri sett på Campelen (Dessverre! For disse holder bunnen bedre en Big Grippa).

De har heller ikke hatt inne Grippa i 170 gr. tidligere. I fjor hadde de max. 148 gr. hvis jeg ikke tar veldig feil...

Jeg har spurt tidligere om de kunne ta inn i 170 gr. Mulig de har inne nå, har bare ikke sjekket bly når jeg har vært innom.

KJÆMPE om de har tatt inn større!! :thumbsu:

Kjøpte opp god behold med klokke/grippa-søkker forrige vinter, og har ikke klart å kaste vekk halvparten en gang...

Har fisket på altfor snill bunn i år. Eller har bare på magisk vis lært meg å unngå å henge meg fast i bunnen ofte nok... <_<

(Tror jeg har mistet minst like mange søkker dette året på fisk som har traspet fortommen på vei opp, som på bunn-napp).

Endret av Kim Rasmussen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker for det meste Grippa-bly. Nå er jeg ikke en tungvekter på kastefronten, så holder meg til 90g og innimellom 130g.

Fisker jeg etter flatt på grunner holder ofte 60g helt fint.

Bruker innimellom gripebly også hvis det er veldig sterk strøm, eller ved anledninger hvor det er veldig stygg bunn med steiner som blyet sliter seg mellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at klokkebly er merkbart bedre enn grippa altså?

Jeg er rimelig forøyd med grippa, så har ikke utforsket noe mer i den retningen må jeg innrømme.

Ja jeg merker litt forskjell, men det kan sikkert ha like mye med bunnforhold som med strømforhold å gjøre.

Har ofte med meg begge variantene. Har merket meg følgende: på mykere sand eller bløtbunn med mye strøm er det liten forskjell på de to. På grus og hard bunn med mye strøm holder klokkeblyet bunnen bedre. (Kun basert på egen erfaring).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.