Gå til innhold
Fiskersiden

Ny monsterkjerring


cb
 Share

Recommended Posts

Grattis med helt vanvittig fangst !

For meg er det helt ufattelig at det lar seg gjøre å få opp omtrent et tonn på stang. fra stort dyp, og i tillegg så fort som mulig for å skåne fisken. 40 minutter høres utrolig fort ut. Seiersrusen setter forhåpentlig verkende skuldre, rygg, kropp og blodsmak i skyggen i etterkant, men mens kampen pågår skal jo krefter hentes frem, og man har vel ikke akkurat Holmenkollenbrølet som ekstrahjelp ute på havet, nesten alene. Jeg er dypt imponert.

Når jeg en sjelden gang kommer på dypere vann syns jeg det kan være tungt å få opp en tikilos brosme eller lange, etter noen slipp med kilosøkke på et par hundre meter, blir selv bare søkket tungt. Sist jeg trakk 7 kilo anker fra 50-60meter kunne jeg ikke unngå tanken om å hekte på en passe tung bil. Forstår jo at utstyret er tilpasset, men likevel utrolig imponerende. Hva slags teknikk brukes for å klare dette uten at rygg og armer går til dundas ?

Endret av Aspen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis med helt vanvittig fangst !

For meg er det helt ufattelig at det lar seg gjøre å få opp omtrent et tonn på stang. fra stort dyp, og i tillegg så fort som mulig for å skåne fisken. 40 minutter høres utrolig fort ut. Seiersrusen setter forhåpentlig verkende skuldre, rygg, kropp og blodsmak i skyggen i etterkant, men mens kampen pågår skal jo krefter hentes frem, og man har vel ikke akkurat Holmenkollenbrølet som ekstrahjelp ute på havet, nesten alene. Jeg er dypt imponert.

Når jeg en sjelden gang kommer på dypere vann syns jeg det kan være tungt å få opp en tikilos brosme eller lange, etter noen slipp med kilosøkke på et par hundre meter, blir selv bare søkket tungt. Sist jeg trakk 7 kilo anker fra 50-60meter kunne jeg ikke unngå tanken om å hekte på en passe tung bil. Forstår jo at utstyret er tilpasset, men likevel utrolig imponerende. Hva slags teknikk brukes for å klare dette uten at rygg og armer går til dundas ?

Er faktisk ikke belastning på rygg og skuldre i det hele tatt. Største belastningen er på føtter. Kjører et seletøy som går rundt korsrygg og under gluteus maximus. Du har og en plate på framisden av lårene som du fester stangbutten i. Jeg bruker braid power play og bent butt som i mine øyne egner seg best til vårt fiske. Ca slik:

2222222.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har grubla litt for meg selv, og har i den forbindelse et muligens upopulært spørsmål å komme med:

Hva er det du søker etter når du pakker utstyret for å jakte på håkjerring?

Nå er det ikke lenge siden det blei tatt kjempestor håkjerring på stang, og det blei dessverre kjempebom mtp C&R.

Det har etter hvert kommet frem at det hender den ikke klarer seg, så det er alltids en risiko for å ta liv av veeeldig gamle individer.

Har selv veldig lyst på å oppleve håkjerring på stang, men har bestemt meg for at jeg stopper satsinga om jeg får en.

Om jeg hadde funnet muligheten for å dra flere, hadde dette i mine øyne vært unødvendig gambling med livet til håkjerringa.

Synes du kicket ved å få storhai forsvarer risikoen for håkjerringa Vilhelm?

Fyr gjerne tilbake om du/dere synes jeg høres ut som ei sutrekjerring her nå... :pc:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke fisket etter de om jeg ikke kunne forsvare det jeg gjør. Om jeg hadde en en vissthet om at fiskene ikke hadde klart seg hadde jeg latt være, ingen tvil om det. Når det siktes til fisken som ble tatt tidligere i sommer, så var det nok en rekke uheldige omstendigheter som gjorde at denne fisken ikke klarte seg. Jeg har fisken i overflaten i maks 10 minutter før den slippes. Om du ser videoen av fisken som blir tatt i sommer så flyter den bak båten. Alle fiskene som er landet her oppe har gjort slag med spolen før de forsvinner rett ned i dypet. Det er jo gjort forsøk bl.a på Grønland der linefangede fisk blir merket med satelittsendere for så og bli fulgt videre i levende tilstand. Det jeg driver med er et forprosjekt for det kommer mer om ved en senere anledning. Jeg kjører fiskene knallhardt med utstyr dimensjonert for de aller største fiskene. Dette for å unngå at de skal pådra seg unødvendige påkjenninger, sikrer fisken med en mothaksløs krok i munnvika samt et tau rundt halen. Det legges aldri press på fisk som vil forårsake skade. Jeg gjør dette med god samvittighet, men har forståelse for at andre ikke skjønner hvorfor jeg driver med det.

//Vilhelm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke fisket etter de om jeg ikke kunne forsvare det jeg gjør. Om jeg hadde en en vissthet om at fiskene ikke hadde klart seg hadde jeg latt være, ingen tvil om det. Når det siktes til fisken som ble tatt tidligere i sommer, så var det nok en rekke uheldige omstendigheter som gjorde at denne fisken ikke klarte seg. Jeg har fisken i overflaten i maks 10 minutter før den slippes. Om du ser videoen av fisken som blir tatt i sommer så flyter den bak båten. Alle fiskene som er landet her oppe har gjort slag med spolen før de forsvinner rett ned i dypet. Det er jo gjort forsøk bl.a på Grønland der linefangede fisk blir merket med satelittsendere for så og bli fulgt videre i levende tilstand. Det jeg driver med er et forprosjekt for det kommer mer om ved en senere anledning. Jeg kjører fiskene knallhardt med utstyr dimensjonert for de aller største fiskene. Dette for å unngå at de skal pådra seg unødvendige påkjenninger, sikrer fisken med en mothaksløs krok i munnvika samt et tau rundt halen. Det legges aldri press på fisk som vil forårsake skade. Jeg gjør dette med god samvittighet, men har forståelse for at andre ikke skjønner hvorfor jeg driver med det.

//Vilhelm

Så det er et prosjekt du holder på med?

Det du skriver om utstyr og behandling er intet nytt, men om det kun var for kicket sin del så hadde jeg ikke forstått det.

Håper prosjektet får maksimal uttelling da Vilhelm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er et prosjekt du holder på med?

Det du skriver om utstyr og behandling er intet nytt, men om det kun var for kicket sin del så hadde jeg ikke forstått det.

Håper prosjektet får maksimal uttelling da Vilhelm.

Ikke for å røre opp no diskusjon, men tenker at det er på sin plass å nevne...

Vanntemperaturen i overflata uten for Andørja er relativt lav, (også på sommeren)

Dette er vesentlig i denne samenhengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette fisket vil aldri bli noen folkesport uansett. Dette er kun for de galeste av oss! ;) og det er kanskje det beste? Viktige spørsmål binn laden stiller, men stoler vel på at Vilhelm er sitt ansvar bevisst. HVORFOR han gjør dette er mer vanskelig å få øye på, ihvertfall gjentatte ganger. Men det er jo klart, hvis dette er et ledd i en biologisk undersøkelse så er det vel kanskje noe vi bør ønske velkommen. Uansett grattis til Vilhelm for en makaløs fangst. Selv er jeg ikke motivert for å prøve dette. Det blir FOR digert rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktigste er oftest temperatur, temperatur temperatur. I tillegg så det ut som den store før i sommer ble tauet, dermed kan den lett ha fått for mye luft i magen e.l.

Tror heller aldri dette vil bli en folkesport, å jeg føler ikke den lille fiskingen etter arten er noen reel trussel, iforhold til det fisket som var før da over 100 000 individer ble tatt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere nevner er og blir dette et svært spesialisert fiske som neppe får noen bred appell. I en annen tråd ble det nevnt som et argument mot fisket (som her drives som et forprosjekt i vitenskapens tjeneste) at "la nå forskerne drive med forskningen", men grunnen til at forskerne henvender seg til sportsfiskere er for det første at sportsfiske slik det drives her er det desidert mest skånsomme for fisken, samt at den gjengse forsker neppe verken har tid, anledning, utstyr, ferdigheter eller kunnskap om dette høyst spesialiserte fisket. Det kan virke som om folket er delt i to leirer: de som lar seg fascinere av fisken og de som tar på seg Bambi-brillene. Endel mener også at vi ikke trenger noe kunnskap om denne fisken, da den jo svømmer på dypet mange hundre meter nede. Men om man stopper opp og tenker seg litt om er det helt unikt at et ryggradsdyr blir så gammel, og ikke minst så enormt mye eldre enn omtrent alle andre skapninger. Hva er grunnen til at den blir så enormt gammel? Nå skal man kanskje ikke begynne å snakke om svaret på alderdomsgåten, men noe spesielt må det være siden den lever i hundrevis av år. Det har blitt nevnt at kanskje viten om håkjerringa kan bidra til å hjelpe barn med progeria (tidlig aldring der de maks blir 20 år gamle), men det ligger nok i beste fall i fremtiden. Kanskje kan de også fortelle oss ting om fortiden på samme måte som polisen? Uansett er nok mange av argumentene mot et forsvarlig sportsfiske etter håkjerring mest basert på synsing, føleri og antakelser. Uansett blir mange flere håkjerringer tatt tilfeldig hvert år av yrkesfiskere og hobbyfiskere, og de blir neppe behandlet like skånsomt. Når det er sagt var det et mørkt kapittel hvordan fisken fikk gjennomgå tidligere. På det tidspunktet den ble fisket for leveren sin skyld ble de skåret opp levende og deretter dumpet ut igjen. Siden ble det "skuddpremie" på kjerringa der flere båter ble betalt av Staten for å fiske opp mest mulig, da den ble ansett for å være et skadedyr. At gigakjerringa til Alvestad ikke overlevde er selvsagt trist, men man skal huske at denne representerer et unntak, og ikke regelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere nevner er og blir dette et svært spesialisert fiske som neppe får noen bred appell. I en annen tråd ble det nevnt som et argument mot fisket (som her drives som et forprosjekt i vitenskapens tjeneste) at "la nå forskerne drive med forskningen", men grunnen til at forskerne henvender seg til sportsfiskere er for det første at sportsfiske slik det drives her er det desidert mest skånsomme for fisken, samt at den gjengse forsker neppe verken har tid, anledning, utstyr, ferdigheter eller kunnskap om dette høyst spesialiserte fisket. Det kan virke som om folket er delt i to leirer: de som lar seg fascinere av fisken og de som tar på seg Bambi-brillene. Endel mener også at vi ikke trenger noe kunnskap om denne fisken, da den jo svømmer på dypet mange hundre meter nede. Men om man stopper opp og tenker seg litt om er det helt unikt at et ryggradsdyr blir så gammel, og ikke minst så enormt mye eldre enn omtrent alle andre skapninger. Hva er grunnen til at den blir så enormt gammel? Nå skal man kanskje ikke begynne å snakke om svaret på alderdomsgåten, men noe spesielt må det være siden den lever i hundrevis av år. Det har blitt nevnt at kanskje viten om håkjerringa kan bidra til å hjelpe barn med progeria (tidlig aldring der de maks blir 20 år gamle), men det ligger nok i beste fall i fremtiden. Kanskje kan de også fortelle oss ting om fortiden på samme måte som polisen? Uansett er nok mange av argumentene mot et forsvarlig sportsfiske etter håkjerring mest basert på synsing, føleri og antakelser. Uansett blir mange flere håkjerringer tatt tilfeldig hvert år av yrkesfiskere og hobbyfiskere, og de blir neppe behandlet like skånsomt. Når det er sagt var det et mørkt kapittel hvordan fisken fikk gjennomgå tidligere. På det tidspunktet den ble fisket for leveren sin skyld ble de skåret opp levende og deretter dumpet ut igjen. Siden ble det "skuddpremie" på kjerringa der flere båter ble betalt av Staten for å fiske opp mest mulig, da den ble ansett for å være et skadedyr. At gigakjerringa til Alvestad ikke overlevde er selvsagt trist, men man skal huske at denne representerer et unntak, og ikke regelen.

Gode poeng her. Håper Vilhelm får til et forskingsprosjekt på disse fantastiske fiskene.

Har en drøm om å prøve dette en gang, men dette er jo noe som krever masse forberedelser og forkunnskaper i tillegg til utstyret selvfølgelig. Kanskje burde det være en regulering av bestanden, eller et vern av disse fiskene, at slett ikke alle som har lyst skal få lov for å si det sånn. Da med tanke på at fisken skal bevares og behandles mest mulig skånsomt. Naturligvis vil nok (forhåpentlig veldig få) individer gå tapt enten det er av kyndige ekstremfiskere eller i forskningsøyemed. Er nok mye vi bør lære om håkjerringa og forskning på disse dyrene kan sikkert gi spennende resultater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis Vilhelm, herlig bilde der du dupper ved siden av kjempehodet :-D

Ang CR- ikke meningen å reklamere for mye for egen private blogg men gjorde meg endel tanker rundt dette etter Agseirs fangst i sommer som ikke uten videre lar seg kopiere inn her:

http://fiskemoro.no/kjempehaien-i-nedstrandsfjorden/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De trolla sprekker dessverre verken i sola eller under trollingfiske Irvin. Om Vilhelm får pepper for dette blir det nok bare småtterier mot hva jeg kommer til å få for fremtidige VGTV-episoder med samme art fra samme sted uten at det bryr meg det minste. Ble jo også sutring når vi fisket hai i Namibia. Haien har uten tvil blitt havets Bambi.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommentarfelter i nettaviser er internettets intellektuelle kloakk; all ære til de som forsøke å rydde opp, men det er vanskelig å gå ned i det der uten å bli litt møkkete selv.

Gratulerer til Vilhelm, både med catch og rask release!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De trolla sprekker dessverre verken i sola eller under trollingfiske Irvin. Om Vilhelm får pepper for dette blir det nok bare småtterier mot hva jeg kommer til å få for fremtidige VGTV-episoder med samme art fra samme sted uten at det bryr meg det minste. Ble jo også sutring når vi fisket hai i Namibia. Haien har uten tvil blitt havets Bambi.

Haier ER jo usedvanlig søte da CB :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haier ER jo usedvanlig søte da CB :-D

Ja, men de bør ikke mates, klappes eller behandles som tamme kosedyr slik en del dykkere i utlandet gjør. Etter min mening er haimating, som jo foregår en rekke steder, mye verre enn C&R. Jeg ser på en del forum der de klapper 3 meter lange oksehaier og sier "se så søt den er", "den koser skikkelig i dag" etc. En dag kommer det dykkere uten mat eller så har haien en dårlig dag og tar en bit av men haimater, og da er problemene igang.......................for en hai betyr et menneske ikke mer enn en sild, det er det mange som ikke tenker på. De tror haien behandler dem spesielt siden de er mennesker :wacko:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.