Gå til innhold
Fiskersiden

Fiskeferie, hvor?


Fredrik Krogh
 Share

Recommended Posts

Heisan, har nettop komment ut av et langtidsforhold og tenkte at jeg skulle koble av med en ferietur til utlandet alene og sportsfiske, jeg har egentlig aldrig vært i utlandet før og føler det kan være morsomt og starte et nytt kapittel i livet med og gjøre noe som er helt nytt for meg.

jeg er en ivrig sportsfisker og har veldig lyst og dra på en ferie men har ingen anelse hvor jeg skal begynne.

jeg tenker at det som frister mest må være dypvannsfiske, gjerne i vann som er ukjente arter og lite fisket i. men all slags fiske frister for den del også.

ferien må være inkludert en guide, leie av utstyr etc. gjerne anbefalninger på hoteller og lignende.

så har dere noen fantastiske fiske ferie minner så del dem gjerne så jeg kan få en anelse hva jeg har lyst og bære meg innpå:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker tur til utlandet finnes det masse å velge iblant. Både flue, sluk og meite i alle verdens deler.

Fluefiske er etter det jeg har fått med meg, de mest populære resiemålene i Karibien (tarpon, bonefish og permit) og Nord-Amerika (diverse fettfinne fisker), Nord-Amerika kan også kombineres med meite etter stør.

Når det gjelder meitefiske i ferskvann, så er Spania (malle) og Thailand (araipama, catfish ++) de mest populære.

I saltvann så er det mange reiser til tropiske strøk for å trolle etter billfish. Kap Verde og Ascension Island er 2 bra destinasjoner, Villmarksbutikken kan hjelpe deg med disse.

Når det gjelder de overnevnte fiskemetodene så er det mange andre på forumet her som vet mer om dette.

Min lidenskap er popping og jigging i tropiske strøk. Spesilet popping (topwaterfiske) er noe jeg liker, da fisket forgår helt i overflaten og kommer fisken etter ser du det det gjerne. Og biter fisker er det gjerne en eksplosjon i overflaten, og adrenalinet hopper et par hakk opp. Fiskene det jages etter går langt utenpå de norske artene så du får en god fight med hard brems. Det er 2 forskjellige "resiemåter", live-aboard turer og bo på camp. Live-aboard har fordelen med at det er fiske døgnet rundt, og at det kan kombineres med trolling etter billfish mellom fiskeplassene. Skal du begi deg ut på en reise vil jeg anbefale et reiseselskap som XXL Adventure og Getawaytours etc. Da får du mye hjelp og tips, sikrere på at reisen blir en suksess og den totale prisen blir antageligvis ikke noe dyrere. Populære reisemål er Panama, Tanzania, Kenya, Adamanøyene. De mest spennende fiskene å jage etter er yellowfin tuna (overalt?), dogtooth tuna (indiske hav), giant trevally (indiskehav), roosterfish (Panama), cubera snapper (Panama). Panama (Getawaytours) er vel den plassen jeg følte hadde den beste totale pakka. Der bor du bra, flinke skippere, godt og spennende fiske. Nå har du ikke nevnt noe om når du ønsker å reise, men ønsker du å kople av raskt vet jeg Getaway tours har turer i oktober og november. Vet det er minst 1 her på forumet som skal reise nå i høst til Panama. Sjøl skal jeg dit med Getaway tours i mai neste år.

Ellers er det lite dypvannsfiske i utlandet slik som vi driver med her i Norge. Men det synes jeg er like greit, da det er mye mer spennende når fisken fanges i overfalten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal en tur til Panama med Nordic Sea Angling i januar neste år. De har fremdeles ledige plasser. Der er det mulighet for både å drive med popping og jigging innaskjærs og trolling etter større arter utaskjærs. Jeg har hatt to turer til Sørøya med Nordic Sea Angling og kan absolutt anbefale de.

Her er litt info om turen:

http://www.nordic-sea-angling.se/sv/panama.html

Videoer fra tilsvarende tur i vinteren som var:

http://www.youtube.com/watch?v=bflIsGqgPXU

http://www.youtube.com/watch?v=keAiiVuyaXY

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyrkia kan anbefales! Masse å velge imellom, spesielt i saltvann. Selv uten guidede turer hadde jeg masse å velge imellom når jeg var der, man kunne fint fiske baracuda, multe og forskjellige tunfiskarter fra land. Jeg holdt meg på bergene vest for Alanya. I Alanya kan du også leie guiding tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det der så jo ikke så altfor bra ut.. Men det er nok ikke mange minuttene utenfor Alanya man skal føre det blir drastisk bedre fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://en.wikipedia.org/wiki/Ascension_Island

og

Los Roques, Venezuela

er vel de to som ligger høyest opp på ferielisten her i gården...

(Til de gangene du rekker planlegge litt lengre i fremkant...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Tyrkia kan anbefales! Masse å velge imellom, spesielt i saltvann. Selv uten guidede turer hadde jeg masse å velge imellom når jeg var der, man kunne fint fiske baracuda, multe og forskjellige tunfiskarter fra land. Jeg holdt meg på bergene vest for Alanya. I Alanya kan du også leie guiding tur.

Nå er vel Tyrkia neppe plassen å velge om man vil på ferie FOR å fiske. Men at det går an å fiske der stemmer sikkert. Om man vil på fiskeferie ville jeg virkelig ikke brukt penger på Tyrkia. Jeg ville vel egentlig ikke brukt penger på Tyrkia uansett hvordan man snur på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.