Gå til innhold
Fiskersiden

Bontelabo tur


Ulketryne
 Share

Recommended Posts

Hei,

Jeg trenger noen grunnlegende tips om fisket der. Jeg kommer til å kaste uti 2 stenger en til Havmus og en til Flatfisk/Paddetorsk osv... Men noen som har noen gode tackler og som vett om en bra størrelse til disse fiskene. Jeg vett det er en tråd om bontelabo men bildene på jeg trykke på og dem kommer ikke opp :(

Havmus er vel noe 3/0 krok ? Men noen som har en tegning på et bra tackel

Mvh Ulketryne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til havmus ville jeg brukt et helt enkelt slep med glidebom og sirkelkrok typ owner mutu light 2/0 (3/0 eller 4/0 for den del er null stress, etter det kan det begynne å bli litt vel stort)

Kan jo også bruke pulley eller up&over om du liker å fikle med mer avanserte rigger. Litt selvlysende stæsj er fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg endelig fikk gjennombrudd på Bonten og fikk 3 stk på en kveld brukte jeg helt enkelt paternoster takkel med 2/0 krok og makrell på en stang.

Den andre stanga med samme krok og liten glidebom der slep var en 50 cm. Alle kroken hadde jeg en hvit Lopez slange 4mm over kroknute og en 3-5 cm lang. Dette for den selvlysende effekten om du "lysladet" dem , men og for å ta litt bank av evt hågjel og pigghå tenner om den slukte krok.

Prøvde først uten knekklys på topp av takkel og tok en god stun , men fikk en på paternosteret.

Så ville jeg teste med knekk og satte på begge og da gikk det kort tid før jeg fikk en på hver. Kan seff være tilfeldig , men skadet tydeligvis ikke.

Og valget mellom disse to takkler ( og sikkert pulley og) tror jeg har lite betydning for fisket etter musa, mulig dobbel paternoster er litt mer lokkende på haien enn glidebom.

Kun egen erfaring dette.

Lykke til og Skitt fiske

Havmusa er Norges tøffeste fisk !!! :)

Endret av Florø`en
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sant så sant!

Så sant så sant.

Det er stor sannsynlighet for å treffe på pigghå nå så bruk wire.

At havmusa er nysgjerrig på lys er godt dokumentert, så ikke nøl med å putte på litt. Esca virker, lopez virker, knekklys virker

Ikke glem å gi musa noen sekunder til å svelge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være greit å sjekke ut hvordan det er med båter der på forhånd , tok bussen forbi i går da var det alt for mye båter til å fiske derifra. Når det kommer til rig og agn er min erfaring at havmusen ikke er kresen , har fått på alt fra 7.0 sirkel til 1.0 J krok , makrell / reke , Oppheng og glidene.

Endret av ojani
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi prøvde denne kaien som ligger ved Neumann.

Kaien virka grei den, og vi hadde heeele parkeringsplassen for oss selv.

Rigga opp fire stenger, to på hver mann.

Den nye podden fra campelen var forresten krem, beste podden jeg har prøvd til nå :bow: .

IMG_8094_zpsc3cb9735.jpg?t=1380972333

Fisket tok ikke akkurat av, så litt berggyltogbergnebbogsypikefiske blei det innimellom helt inne ved land.

Eneste fisken som tok på de store stengene var en liten pigghå, som vi selvfølgelig ikke fikk tatt bilde av.(ergo ingen dokumentert fisk)

Lars Ivar på Campelen kom innom for å vise ei stang han hadde, så det blei litt hyggelig alikevel.

Godt vi hadde pølser på panna denne kvelden, for skulle vi ha fiska maten så hadde vi blitt sultne :bbq:.

IMG_8098_zps360c2d4d.jpg?t=1380972343

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.