Gå til innhold
Fiskersiden

Potensiell norgesrekord på liten fløy?


 Share

Recommended Posts

Idag testet jeg ut en ny spot sammen med en kompis, og allerede på første kastet fikk jeg opp noe som så ut som fløyfisk, men som med en gang fikk meg til å tvile litt. Alle kjennetegn stemmer overens med det jeg har sett på nett, 3 pigger på gjellelokket, relativ liten størrelse, lite blåfarge på finnene osv. Er det noen som kan hjelpe meg med å bekrefte/avkrefte at det er liten fløy?

010_zps22ed3cfa.jpg

Veldig tydelig bilde av de 3 piggene her.

014_zps470da78a.jpg

Eneste til nå jeg har sett som er et avvikende tegn er størrelsen, men det kan jo være et stort eksemplar. Fisken målte ca. 17 cm og 42 gram. Tatt på ca. 15 meters dyp, sand/mudder.

Sorry hvis det ble litt rotete og rart her, men er veldig gira! :D

Endret av arobo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skraper du forsiktig med en kniv eller skalpell langs stammen, så vil du helt sikkert finne den. Hvis ikke så får du sende den til Irvin ;-)

Sjekket langs stammen, og den er fortsatt like glatt ;) Kommer bedre bilder imorgen.

Stas! Og fra brygga mi

Kanskje på tide å begynne å fiske der? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende , men størrelse sier nok vanlig, men ikke umulig. Dykker Rudolf Svensen er mulig rett mann her og utenom Irvo .

Det ser ut som en vanlig fløyfisk hunn. Men, nå må jeg legge til at det er eksremt vanskelig å si utifra bildet. Etter mine erfaringer er den for stor til å være liten fløyfisk og tegningene stemmer heller ikke. Og så er snuten såpass lang at det tilsier vanlig. Hvis du ser øyets diameter i forhold til snutelengden på din fisk og fiskene på bildet under, ser du forskjell.

esv039cd10.jpg

rsv083cd055.jpg

Nå det er sagt, så kommer fløyfisker i alle varianter både når det gjelder farger, mønster og form. Jeg har faktisk en mistanke om at de hybridiserer selv om alle vet at "skikkelige fisker" ikke driver med slikt. Fiskene på bildene over er heller ikke tatt på land og kjørt skikkelig sjekk på, men jeg har sendt et par stykker til Irvin av både liten og flekket, og da viste det seg at mine antakelser stemte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en sånn en på hold jeg også, skal sette meg ned å studere snart. Kommer nok en artikkel om det på bloggen lik leirkutlingartikkelen etterhvert,

Når det gjelder denne fløyfisken istemmer jeg Rudolf. For lang nese er nok det mest åpenbare tegnet. Den fjerde piggen er fremoverrettet og ligger under huden, dvs du må skrape av huden for å kjenne den (dra med fingeren langs, du ser den ikke med det blotte øyet). Mest sannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en siste sjekk over finnestrålene i 2. ryggfinne samt gattfinnen, og de stemte dessverre med vanlig fløyfisk. Også det dere over sier med snutelengde.

Men når det er sagt, så fjernet alt av hud helt innerst fra stammen og ut til de 3 andre piggene. Den 4. piggen var ikke der! Følte med fingre og kniv, men ingen 4. pigg. Uansett så ligner fisken for mye på vanlig, så da sier jeg meg fornøyd med det..

Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en siste sjekk over finnestrålene i 2. ryggfinne samt gattfinnen, og de stemte dessverre med vanlig fløyfisk. Også det dere over sier med snutelengde.

Men når det er sagt, så fjernet alt av hud helt innerst fra stammen og ut til de 3 andre piggene. Den 4. piggen var ikke der! Følte med fingre og kniv, men ingen 4. pigg. Uansett så ligner fisken for mye på vanlig, så da sier jeg meg fornøyd med det..

Takk for hjelpen :)

Som Som Rudolf skriver, kan det jo tenkes å være en hybrid. Nå har ikke jeg mye greie på fløyfisk, men om disse piggene det er snakk om er særlige kjennetegn, og de ikke er der.. kan det jo tenkes...

På den annen side blir jo folk født med fire fingre på hvær hånd uten å være hybrider av den grunn....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.