Gå til innhold
Fiskersiden

Kikkfiske etter skrubbe


arobo
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg og en kompis tok oss en tur etter skrubba igår, og planen var å fiske utover hele natta til neste morgen, men vinden satte en stopper for det.. Det var forresten ikke planlagt å skrive rapport fra denne turen (kameraet er på reparasjon pga. dårlig behandling på tidligere fisketurer), så unnskyld for veldig få, og dårlige bilder.

Planen var som sagt å kikkfiske etter skrubba, men jigger var også med pga. rykter om var-er.

Cirka klokka 7 ankom vi plassen, og jeg starta med en gang å fylle opp en løk netting med gamle rekerester og andre godbiter. Ca. 30 sekunder etter at "feederen" var i vannet kom den første skrubba inn på for-plassen. Bernt, (kompisen) hadde ikke tatt skrubbe før, så han skulle få den første. Dobbel paternoster med krokstørrelse 1 ble sendt ned i vannet, og etter litt navigering og styring kunne han heise opp sin første skrubbe:

s5V5FyAh_zpsf495f449.png

620 gram, og en fin debut skrubbe! Skrubbe er ikke akkurat den smarteste fisken, denne skrubba prøvde å svelge svivelen øverst på takkelet 3-4 ganger føre den tok reka.

Skrubbene svømte jevnt og trutt rundt på for-plassen, og snittet lå vel på rundt halvkiloen, som er et ganske godt snitt i forhold til at vi fisket på 1 meters dyp.

qTZS5KVh_zps8fdf6933.jpg

Denne lille karen skilte seg godt ut fra snittet.

Ettervert som vi hadde fått opp noen skrubber ville jeg også teste jiggen. Allerede på første kastet svømmer en finfin skrubbe på 500+ opp og sluker abbor-imitasjonen. Dritkult å se skrubba komme nesten helt opp til overflaten for å så følge jiggen litt føre den sluker den i seg! Nesten som på kveitevis!

Og så skjer det beste og rareste med turen.. I et forsøk på å hjelpe bernt med nok en skrubbe, klarer jeg å dunke loddet i hue på den. Skrubba får totalt panikk og krasjer rett i tryne på en slettvar så den kommer opp fra sanda! Der hadde den da ligge i kanskje 2-3 timer, uten å lee seg det grann. Vi diskuterer som gærninger om hvem som skal prøve seg på den, jeg har nemlig tatt slettvar før, men den er dårlig dokumentert og veid.. Vi ender da opp med stein-saks-papir, og jeg vinner!

Etter litt gransking i jiggene ender jeg opp med den her:

1118886_1_zps8aacdc76.jpg

En liten berkley abbor jig, men den måtte jo være kanon siden den lignet så på brislinga som føk rundt her hele tiden.

Jeg fisker litt på varen, og tviler mer og mer ettersom minuttene går.. Etter 3-4 minutter ser jeg en skrubbe borte på feederen, og roper "miniskrubbe" imens jeg veiver med armene. Plutselig kjenner jeg trykk på stanga, snur hodet, og der er slettvaren. Helt oppe i overflaten, med jiggen i kjeften! Bevegelsen av at jeg veivet med armene og sendte jiggen flere meter vekk ifra der fisken lå var vist det som skulle til. Etter maks 40 sekunder med fighting, ligger den trygt i hoven.

r5fIdAih_zps9606703b.jpg

1040 gram og min andre slettvar. Ikke pers, men jeg velger å kalle den det pga. dårlig dokumentering.

Etter en liten pause er jeg i gang igjen, og fisker på en ny liten skrubbe som er ivrig på jiggen. Plutselig skeiner en skrubbe vesentlig større en de vi har sett tidligere inn foran jiggen, og jeg napper den opp så fort som mulig. Med litt dårlig samvittighet skal jeg la bernt ta denne, så jeg flytter meg 5 meter bortover brygga med reke og paternoster. Før jeg vet ordet av det sitter skrubba på hos meg.. :glare:

IynObubh_zpse2a38bd2.jpg

790 gram. Langt ifra pers, men fin fight og morro med kikkfiske!

Så kommer denne opp: Husker ikke hjem som tok den.

SYpmc8zh_zpsc3ef470e.jpg

Sel-angrep?

Dagens beste:

eRR2ghXh_zps89d93d9a.jpg

Trøtt i tryne..

9y8bs3Fh_zps7da49bea.jpg

Kjekt å lagre litt av fisken i et lite ebay keepnett.

Vi ga oss i tolv tiden, da vinden ødela fisket totalt. Sykt irriterende å akkurat ikke kunne se hva som skjer på bunnen. Vi fikk ca. 10 stykker, som er skuffende lite. Men vi fikk jo i det minste et par pene eksemplarer da.

For de som ikke har prøvd kikkfiske etter skrubbe før, så anbefales det på det høyeste! Jeg liker å fiske under store gatelykter, for da er det lett å hele tiden ha kontroll over området. Det ser også ut til å trekke til seg fisk. Ta med liten stang med jig, eller fluestang for ekstra morro!

Endret av arobo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sweet! Gralla me drømmeart!

Kult at de er såpass ivirige på jiggen, dette skal absolutt testes ut :)

Trur ikke det var ene eneste skrubbe som ikke gikk bananas på jiggen. Noen var bare verre å kroke en andre.

Nice! Kult med Slettvar! Fare for at jeg burde prøve dette selv. :P

Hehe, kommer du en tur ned igjen så kan vi ta en tur sammen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult fiske, uten tvil. Fin størrelse på slettvaren også! Har kikkfiska på ei skrubbe på et sted mellom 1,2 og 1,5kg de siste kveldene uten å lykkes. Fått bøttevis med skrubbe opp til 890gr som "bifangster", men det er noe med stooor skrubbe og skitne tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult fiske, uten tvil. Fin størrelse på slettvaren også! Har kikkfiska på ei skrubbe på et sted mellom 1,2 og 1,5kg de siste kveldene uten å lykkes. Fått bøttevis med skrubbe opp til 890gr som "bifangster", men det er noe med stooor skrubbe og skitne tanker.

Det er alltid de store som kommer seg unna.. Persen min ligger midt i mellom størrelsen du beskriver, håper jeg kan treffe på en sånn under kikkfiske en gang!

Vet at du har litt peiling, så da spør jeg: Har du opplevd at skrubba er rosa/rød på undersiden og langs alle finnene? Flere av skrubbene vi fikk var sånn, men vi fikk det ikke fram på bilde. Har fått godt over 100 skrubber, men aldri sett det før :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stedet leverer vettu! synd at ikke piggvaren dukket opp( egentlig ikke for den er min hehe), men slettvar ble det. Fikk jo min slettvar der :) flott rapport! Smakte kjeksene jeg kom innom med?

Jaja, godt med kjeks, piggvaren tar jeg neste gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra stuff, mister. Og mycket nice slettvar. Skrubbesårene (må ikke forveksles med skrubbsår) ser for meg ut som dårlige lystring/harpuneringsforsøk.

Hehe, takk skal du ha. Det blir alltid noen "skrubbe-sår" vitser når man er ute på skrubbefiske ;)

masse skrubber som har slike sår,muligens soppangrep eller noe? har fått virkelige ufyslige skrubber iblant... tror knapt jeg kjenner folk som spiser dem på våre trakter,så lystring er det garantert ikke :)

Med den fiske kunnskapen flertallet i området har.. Så kan det vel kanskje være folk som har tatt feil av den for å være en rødspette, for å så ha kastet den uti etter å ha fått den på land? Selv syntes jeg ikke skrubbe er så ille, man må vel bare passe litt på hvor den er tatt hen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.