Gå til innhold
Fiskersiden

Skal lage trollingbar,monteringstips ønskes


L K
 Share

Recommended Posts

Siden jeg endelig har fått kjøpt meg dypriggger,skal de monteres på båten :)

Jeg tenkte å lage en trollingbar i aluminium,og ønsker defor tips til lengder og lignende på denne.

Her er et bilde av båten som jeg har tegnet litt på:

trollingbartegning_zps529509b6.jpg

Det gamle stativer der skal fjernes,og jeg skal bruke de fire hullene der og fire til for feste av baren.

Tenkte å lage to pidestaller med en 15-20cm bred "kanaljern" i alu. Mulig den blir avtagbar også,slik at bare de nedre festene sitter igjen på båten.

Det jeg lurer litt på er for det første bredden på den,og høyden på pidestallene.

Jeg hadde tenkt å ha bredden slik at baren akkurat stikker på innsiden av fenderlista for å få riggene lengst ut.

Så lurer jeg litt på hvor høy den bør være ,slik at den er mest praktisk og optimal?

Lurer også på om riggene bør monteres i 90 eller 45 grader ut fra båtsiden,siden jeg ikke har svivelbaser.

Det er stangholdere på riggene (Scotty 1050),itillegg skal jeg ha to stk Normarkholdere på innsiden av riggene,og til slutt 3-4 rør i midten rett opp.

Endret av L K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør kjøpe swivelbaser. :) I praksis svinger du fort riggene inn og ut noen ganger på hver tur, og det blir rimelig upraktisk uten disse.

Hvis jeg forstår deg riktig skal baren din ha et rør på tvers av båten som du skal feste stangholdere på. Tenk litt på at stengene stikker en bit ut under holderne, så røret bør ha en høyde som gjør at stengene passer i holderne, og ideelt sett så høy at butten på stengene går klar av båten. Hvis ikke kan det bli svarte merker på båten fra buttene, og ikke minst vil vibrasjonene fra påhengeren forplantes oppover i stengene (irriterende).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Baren skal ha et rør over ja,men firkantet. Altså som å bruke en 2x8" plank bare at den er i alu.

Har også tenkt på dette med stangbuttene,så dette må måles og prøves litt på før jeg bestemmer høyden.

Har kikket på swivelbaser,men 1299,- pr stk synes jeg var drøyt for de plastbetane :P

Mulig jeg lager en svinganordning selv.

Dette med vinkelen på riggene,er dette noe man må prøve seg litt fram med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg lagde en lignende i 2x6, pidestallene har en høyde på 15cm om jeg ikke husker feil pluss 5 cm og biltema holdere. Det ble akkurat for lite så stangholderne fra biltema er såvidt nedi på et par. så du må hvertfall over 20cm total høyde,

Stangholderne har en stoppe pinne i bunn så buttene går ikke igjennom om du velger biltema sine som faktisk er veldig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok,det var slik høyde jeg har sett for meg også.

Har fire stk Normarkholdere som står på båten fra før,så kommer til å hvertfall bruke to av dem pluss noen rør på midten.

Siden jeg har tilgang på endel alu kommer jeg til å bruke det til den.

Er kun på tenkestadiet selv,men skal ta noen bilder etterhvert som jeg kan legge ut til skrekk og advarsel,hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Fått gjort litt til,alle delene er i T6 aluminium og kjørt i antikorrosjonsbad B)

alledeler_zps5623af61.jpg

Ferdig sveiset,så er det bare å skru fast holdere og fester. Det synes kanskje ikke på bildet,men rørene er vinklet litt skrått bakover og har hull på tvers i bunnen som jeg skal sette 5mm skruer i. Da står stengene støtt med kryssbutten nedi skruen. Midt i mellom rørene og dypriggfestene setter jeg en Normarkholder på hver side.

ferdigsveist_zpsca799747.jpg

Foreløpig kommer jeg til å sette Scottyfestene rett på platene i enden,men kan sette swivelbaser i mellom når jeg får skaffet det.

Kommer også til å lage et sløye\agnbrett med rør under som passer nedi røret på midten.

Det tror jeg blir laget i teflon\vannfast finer.

Hvis noen har tips om noe som bør endres eller andre ting er det bare å komme med det :)

Har dorget i mange år,men dyprigger er et nytt å spennende kapittel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det litt prøvemontering idag :)

Har ikke skrudd noe fast enda,men platene i bunn passet akkurat i skruehullene som var der fra før.

Blir gjennomgående m8 bolter fra undersiden og opp med avstivningsplater.

Da trenger jeg kun å skru av muttere på toppen for å ta den av kjapt.

proslashvemont2_zps687ff948.jpg

Nå gjenstår det å finne riktig plass i lengderetning,slik at motoren kan vippes opp uten krasj,og kalesjen går greit på.

proslashvemont1_zps9ad95fc0.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er jo 2 meter bred,så det ble god plass ja :)

Normarkene skal også brukes under agnfiske så dem passer fint der.

I tillegg har jeg to Normark på hardtopen og nedfellbare med gummilokk på dollbordet.

Så nå er det vel bare å pakke inn båten før vinteren <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er jo 2 meter bred,så det ble god plass ja :)

Normarkene skal også brukes under agnfiske så dem passer fint der.

I tillegg har jeg to Normark på hardtopen og nedfellbare med gummilokk på dollbordet.

Så nå er det vel bare å pakke inn båten før vinteren <_<

??

Det er nå du har mye av det beste trollingfisket, så da er du tidlig ute. Piggfrie vinterdekk på hengern og ut og fisk! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har flere båter vettu,nr 2 står ferdig rigga i skjulet om vinteren :)

Et annet problemet er at når snøen kommer så dytter brøytegutta den ut i nedkjøingsrampene her omkring... (duster) :P

Var vel igrunn litt ironisk også siden det var full snøføyke hjemme hos meg idag.

Skal nok få testet riggene snart.

Hvor tunge rigglodd bør jeg bruke til feks dypdorging etter sei?

Regner med dette avhenger mye av farten man har,kommer jo til å dorge saktere enn ørretfart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm,holder ikke 5kg engang? Det er braid isteden for wire på riggene det hjelper vel litt på vannmotstanden.

Men hvor tunge lodd greier Scotty 1050rigger tro? Finner ikke noe om det noe sted...

Endret av L K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hmmm,holder ikke 5kg engang? Det er braid isteden for wire på riggene det hjelper vel litt på vannmotstanden.

Men hvor tunge lodd greier Scotty 1050rigger tro? Finner ikke noe om det noe sted...

7 kg er vel maks på de riggene....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.