Gå til innhold
Fiskersiden

Tips til undervannsfilming med GoPro


arobo
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg og en kompis har tenkt litt på undervannsfilming med GoPro, og trenger bare noen tips til rigging av dette.

Ut ifra de små planene vi har laget oss, tenkte vi å fiske fra flytebrygger imellom 5-12 meter, ettersom hvor gode lysforholdene er.

Her er riggen som vi har tenkt den til nå:

eE3fG_zpsaef1af26.png

Selve plata til kameraet kan være en metall-rist, for minsking av motstand, og det blir lettere å feste ting på. Kameraet og en glidebom stripses fast på toppen, og for stabilitet har vi 1 lodd i hvert hjørne. Kamera-riggen har eget tau til seg, og snøret er festet i riggen og bommen, så man kan gjøre tilslag.

Syntes dere dette ser greit ut? Er det noe vi kunne gjort annerledes?

Evt. hvor store lodd trenger vi i hvert hjørne?

Takk for svar, si ifra om dere ikke skjønner tegninga helt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dykka endel med gopro kamera.

3 ting jeg har merket meg

Du MÅ ha flat linse på kameera huset. (3'ern har dette, men hvis du har 2'ern må du kjøpe nytt undervanshus.

Farger blir VELDIG fort feil under vann. Rød, orange, gul forsvinner fort. Ting blir fort kun grønt og blått.

du har 2 muligheter til å få dette bedre. Fargefilter i linsa eller masse lys som du har med deg.

Fargefilter vil kun bli bra på spesifikke dyp ved spesifikek lysforhold.

Det beste er å ha 2 kraftige lyskilder som lyser opp området som skal filmes. Dette vil fungere uansett lys og dybdeforhold.

I ditt tilfelle, en på hver side av plata. 40-50cm fra hverandre, vinklet innover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har laget noen filmer med gopro3 er godt fornøyd med det kamera. har vært nede på 40meter men da begynner lyset å bli dårlig. filmene ligger på youtube. http://www.youtube.com/watch?v=nlN25E4Y1xc

dette er den siste jeg har laget. men jeg fisker ikke med agnet liggende på bunnen.

Jeg har laget ett stag jeg fester på senen ett stykke ovenfor agnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende video Lars!

Har prøvd å feste kameraet rett på fortommen. Funket fint, men gjerne litt risky enkelte steder.

Hadde midt etter skrubbefiske på 1-1,5 meters dyp rett ved land.

Fungerte fint, men var ikke noe lysproblemer ettersom det lå såpass grunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet i dag, 19:43

jeg har laget noen filmer med gopro3 er godt fornøyd med det kamera. har vært nede på 40meter men da begynner lyset å bli dårlig. filmene ligger på youtube. http://www.youtube.c...h?v=nlN25E4Y1xc

dette er den siste jeg har laget. men jeg fisker ikke med agnet liggende på bunnen.

Jeg har laget ett stag jeg fester på senen ett stykke ovenfor agnet.

Flott film! Godt filmet, godt redigert og god kvalitet. Noe som bør være på ønskelisten min til Jul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Heisann, jeg er da den andre som var med på prosjektet. Da er filmen ferdig.
Prosjektet ble jo ikke så veldig vellykket, men nå har vi fått litt erfaring med dette så de neste filmene blir nok forhåpentligvis bedre.

https://vimeo.com/78076044

Endret av Tobben450
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.