Gå til innhold
Fiskersiden

Dybdekart fra flyfoto


Virvel
 Share

Recommended Posts

Dybdekart for fiske i ferskvann er noe jeg alltid har savnet. Det er dessverre svært sjelden vare.

Jeg bruker alltid å sjekke nye vann ved hjelp av de ulike flyfoto-tjenestene som finnes på nettet. F.eks. på Finn.no er det flyfoto fra hele landet. Ofte tas flyfoto når det er fint vær og er du heldig med vindforhold og vinkel på solen kan du faktisk lære ganske mye om bunnforhold ved å studere fotoene i ulik skala.

Finner du gode bilder kan du lett se marbakker, innos-groper, store steiner under vannet, vegetasjon, etc. Dette gjelder kanskje spesielt steinete fjellvann. Informasjon om eksakt dybde blir selvsagt en tolkning av bildet. Videre vil klart vann og vindstille være en fordel. Mange områder har også lavere oppløsning på bildene enn eksemplene mine nedenfor.

Flyfoto kan også gi deg en generell pekepinn om hvordan du kan angripe vannet. Husk at fotoene blir oppdatert med jevne mellomrom, så har du funnet det perfekte bildet så lagre det lokalt på pc'en. Det er ikke sikkert det nyeste bildet har samme informasjon.

Vedlagt er noen eksempler:

1: Dette er et utos jeg har fått mye ørret i. Her kan du tydelig se det grunne partiet med overgang til dypet samt store steiner i vannet.

2: Her ser du også tydelig hvor det blir dypt samt noen interessante steile klipper under vann.

3: Dobbel innos-grop. Her har jeg tatt to stk fete brødre!

4: Her kan du se konturene av store steiner som ligger et stykke utpå dypet. Kanskje prøve noen lange kast rundt disse?

post-28890-0-34244100-1381919743_thumb.j

post-28890-0-48242200-1381919757_thumb.j

post-28890-0-78299900-1381919769_thumb.j

post-28890-0-03586500-1381919967_thumb.j

Endret av Virvel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.