Gå til innhold
Fiskersiden

Modifisering av shimano surfstang


BINN LADDEN
 Share

Recommended Posts

Etter å ha sett altfor mangen klipp på youtube, har jeg latt meg fascinere av proffene med lavt festet snelle.

Det må jo være en grunn til at alle de som kaster langt har lavt snellefeste, så her må noe gjøres tenkte jeg.

Hadde en lite brukt Shimano beastmaster surf stående, ei greit kraftig stang på 14 fot.

Som de fleste andre stenger i prisklassen, hadde også denne ganske lang avstand fra enden av stanga til festet for snelle.

Målte diameteren på stanga og bestilte inn krympegrep som passa, hadde en variant av flyttbart snellefeste fra før.

I dag kom pakken i posten, på tide å "operere".

Trinn 1, fjerning av lakk og surringer i begge ender av snellefestet.

bm3_zps53b9ff0c.jpg?t=1381961642

Trinn 2, snitting og fjerning av selve festet.

Til dette brukte jeg dremel med kutteskive og kniv.

bm4_zpsaa5fef93.jpg?t=1381961625

Mye "gumiteip" og stivnet lim under festet, dette måtte fjernes med kniv og lectra clean.

bm5_zps3c7436b3.jpg?t=1381961633

Guttungen tok en titt på arbeidet, han var skeptisk til hvordan jeg behandla ei stang til litt under 2000 kroner hehe.

Etter rensing og vasking blei det ganske reint, stang uten snellefeste og håndtak.

bm6_zps103c7db6.jpg?t=1381961617

Tok frem krympegrepet og gjorde nesten en litt skummel oppdagelse, stanga var smertefullt nærme grensa i diameter.

Om noen andre vil kopiere meg, husk å ha litt å gå på i diameter.

Det er som en krympestrømpe, men ikke så glatt utvendig.

Etter å ha kutta passelig lengde, tredde jeg innpå og krympa det lille(nesten for lite) jeg hadde å gå på.

Monterte snella med det geniale festet, må si meg meget fornøyd med resultatet.

Nå ser det hvertfall ut som om jeg har peiling, for det er jo slik proffene fester snellene sine B) .

Håper å teste stanga med ny snelleposisjon i morgen, gleder meg max :D .

Smoooth!

bm1_zps6192a72b.jpg?t=1381961652

bm2_zps66a16d22.jpg?t=1381961609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel neppe fiskeegenskapene som er i fokus her.

Hehe, du kan nok ha rett i det. Men nå er vi alle litt forskjellige, noen vil ha kort avstand og noen vil ha lang. Nå er stanga brukende for hvemsomhelst, det er bare å sette snella der man vil :thumbsu: .

Dette så deilig ut! Er irriterende og ubehagelig å ha et så langt stykke stikkende ut nedenfor snellefestet, det er rett og slett klumsete å fiske med.

Gjør som meg, så er det slutt på irritasjonene. I tillegg så får du ei unik stang, en som bare du har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten advarsel når det gjelder kjemikalier på stanga. Bruk ikke kraftige løsemidler som Aceton ol. De kan løse opp bindemidlene i selve stanga og dermed svekke den så den ryker ved belastning. Bitter erfaring :lolu:

Hehe, det hadde tatt seg ut, nei lectra clean holder i massevis.

Testa for øvrig stanga etter modifiseringa, var veldig uvant å kaste med flyttet snelle.

Målte ikke så nøye, men tipper den gikk rundt 110-115 meter på prøvekasta med 150 gram.

Ingen tvil om at denne stanga kan tåle brutale kast, den blei ikke akkurat stressa av det jeg testa den med hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.