Gå til innhold
Fiskersiden

Noen råd før innkjøp av utstyr?


kgpriv
 Share

Recommended Posts

Etter mange års opphold har jeg tatt opp en gammel hobby. Stangfiske, med flue, haspel og for havfiske. Dermed melder behovet seg for innkjøp, og jeg registrerer at det har skjedd mye på 10-20 år. Utstyret er antagelig blitt mye bedre, utvalget enormt mye større og prisene ikke alt for avskrekkende.

Jeg skal altså gå til innkjøp av en del utstyr. Internett er et naturlig startpunkt. Det florerer av fristende tilbud, som ikke alltid er like oversiktlige fordi det som tilbys ikke alltid er identisk. Det kan være kombinasjoner stang/snelle, modellvariasjoner osv. Men det er tydeligvis store penger å spare for den som velger rett.

Da er det fristende å henvende seg til dette forumets mange erfarne brukere. For å få litt råd. Som for eksempel om det lønner seg å kartlegge nøyaktig hva man skal ha, for så å Google dette utstyret i håp om å finne laveste pris? Eller å surfe rundt til man finner noe lignende som er satt ned mye mer, eller å søke steder som Finn.no for å spare penger på å kjøpe brukt av noe veldig dyrt?

Det virker som det er mange bra tilbud sånn på tampen av året og sesongen. En grunn kan være at utstyret som tilbys er på vei ut av produksjon, en annen at regnskapsåret skal avsluttes med et godt salg på slutten.

Jeg tar, som sagt, gjerne mot råd. Til hjelp kan jo være å høre hva andre har gjort når nye innkjøp planlegges!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et godt råd fra meg: TA PÅ!

ofte kan det lønne seg å ta litt på det du skal kjøpe, sveive og kjenne litt på om ting sitter godt i nevene.

Mangen produsenter kan skryte på seg god nok kvalitet, men det gir deg mye info å ta utstyret i neven å "leke" litt med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt inntrykk angående å kjøpe brukt er at det er mye "overpriset" utstyr da man fort finner de til samme pris ubrukt på tilbud hos nettbutikker, dessuten vet man jo ikke hvordan utstyret er behandlet når man kjøper brukt.
Selv synes jeg høstens tilbud og diverse messetilbud leverer best valuta for pengene, og enkelte "ekstrem" tilbud nå og da.
Det å ta i, se på og føle utstyret er jo en stor fordel, da kjenner man fort om sneller er slarkete, åssen stengene er å holde i, åssen "spenst" de har osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode råd! Problemet for meg er at det føles litt unfair å bruke ansattes tid og ekspertise i en forretning, for så å gå på nett og kjøpe utstyret fra en konkurrent som er billigere etterpå. Jeg har ofte kjøpt noe jeg kunne fått rimeligere andre steder, som takk for god service. Men det blir jo litt drøyt om du kan spare et par tusen kroner på snelle og stang.

Hvor er det best å se på, fiskeutstyr i Osloområdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er feilpriset eller ikke, men XXL har fireline 270m ruller til 200kr på nettbutikken, 100kr for den 110m rullen. I alle tykkelser. Jeg bestilte 2 ruller på 270m i går, det er jo et røverkjøp da det koster 500kr til vanlig for en slik rull.

Endret av wobblus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kompis som årlig gjør kjempekupp på høstsalget på Jesting sport, helt bananas priser på enkelte varer.

Usikker på om salget er over eller ei, men er du heldig så har de fortsatt dumpingpriser.

Var en tur på Jesting for snart 2 uker siden.... Der var de i full gang med å rulle frem ski og annet rask. Og fytterakkern, hva har skjedd med den butikken, må være den minst hyggelige opplevelsen jeg har hatt denne måneden.... Sur og uintresert betjening, og heller ikke spessiellt gode priser. Den butikken har tapt seg enormt etter at Rune slutta der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk akkurat tips om å sjekke denne siden:

http://www.alderneyangling.com/

veldig lave priser og topp sevice, ble det fortalt...


Var en tur på Jesting for snart 2 uker siden.... Der var de i full gang med å rulle frem ski og annet rask. Og fytterakkern, hva har skjedd med den butikken, må være den minst hyggelige opplevelsen jeg har hatt denne måneden.... Sur og uintresert betjening, og heller ikke spessiellt gode priser. Den butikken har tapt seg enormt etter at Rune slutta der.

Må ha vært fryktelig å se at fiskesaker måtte vike plassen for ski og annet rask! Var det noe igjen av høsttilbudene på fiskeutstyr?


Vet ikke om det er feilpriset eller ikke, men XXL har fireline 270m ruller til 200kr på nettbutikken, 100kr for den 110m rullen. I alle tykkelser. Jeg bestilte 2 ruller på 270m i går, det er jo et røverkjøp da det koster 500kr til vanlig for en slik rull.

Fint tips! Jeg bestilte akkurat 2 ruller selv! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydelig at det er gunstig å kjøpe fiskeutstyr på denne tiden av året. Mange fristende tilbud på nettet. Jeg tipper at det er mer fornuftig å handle nå enn å vente til sesongen starter for fullt igjen til våren,

Jeg skal kjøpe stang og snelle til fiske av ørret, harr, abbor etc. med slukvekter 7-20 gram. Om nødvendig bruke 2-3000 kroner.

Forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det noe igjen av høsttilbudene på fiskeutstyr?

Det var noen Shimano Aernos sneller igjen, men noe dyrere en de er hos skittfiske.no, mener også det var noen Shimano Stradic CI4 igjen på tilbud, men jeg husker ikke prisen.

Jeg bruker selv en Fenwick Wild Wings 2-12g kastevekt og 10,6 fot til ørretfiske sammen med en 5 år gammel Shimano Twinpower 2500. Er langt ifra noen kastekanon, slaskete myk stang, men fin å kjøre fisk på, og behagelig og stå med hele dagen. Har brukt den i sjøen etter sjøørret og... Dog bare fått lyr, på rundt 3 kg, og det gikk forsovidt fint, men så mye større fisk en det har den ikke rygg til.

Den kommer i diverse lengder, aksjoner og kastevekter, her er en som kan passe hva du er ute etter: http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Stenger/Haspelstenger/Fenwick/Wild-Wings/Fenwick-Wild-Wings-9-6--5-20gr-Haspelstang---4-delt-140185-p0000071564.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestilte akkurat en Antares CX Spinning 270 ML 7-21 gr. Den kostet 1399,- nedsatt fra 2399,- hos Skitt Fiske. så vidt jeg fikk med meg, var dette markedets ( i Norge) beste pris. Og en god stang!

Jeg skal surfe litt rundt for å finne en passende snelle. Det virker som det er gunstig å handle akkurat nå!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.