Gå til innhold
Fiskersiden

dodger/flasher uten dyprigg


skrekkjager
 Share

Recommended Posts

Noen som har noe erfaring med å fiske med dodgere eller flashere uten dyprigg?

Litt usikker på beste måten å få dem litt ned i vannet.. Bly og strikk på sena eller dipsy/paravan..

Har kun fiska med flasher/dodgere etter laks i Østersjøen, men har lyst til å teste etter SØ her hjemme. Noen andre som har prøvd?

Endret av skrekkjager
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må du nok bruke bly eller paravan foran.

Uten noe foran som presser den ned vil den bare ligge å plane i overflaten.

Det har jeg skjønt. Spørsmålet er om noen har erfaring med hva som funker best.. Har noen Fladen paravaver som funker greit til å senke skjeer og wobblere, men har en mistanke om at de blit for ustabile for flasher/dodger..

Oplegget skal som nevnt brukes til SØ så det bør i allefall tåle fart opp imot 2,5-3knop..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem som ahamm sier kommer de i flere størrelser.

Probleme er å forutsi nøyaktig dybde de går på,et god ekkolodd vil kunne hjelpe noe til se ca dybde.

Har selv brukt vk-flasher som roterer med bly foran med god resultat på sjøørret.

Jeg gikk ut fra at de fisket på ca 3-5meter husker ikke helt i farta tyngden jeg brukte ,men vil tro det var ca 100-120gram bly farta må nok noe ned det som henger bak burde ikke være for tungt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe problem som ahamm sier kommer de i flere størrelser.

Probleme er å forutsi nøyaktig dybde de går på,et god ekkolodd vil kunne hjelpe noe til se ca dybde.

Har selv brukt vk-flasher som roterer med bly foran med god resultat på sjøørret.

Jeg gikk ut fra at de fisket på ca 3-5meter husker ikke helt i farta tyngden jeg brukte ,men vil tro det var ca 100-120gram bly farta må nok noe ned det som henger bak burde ikke være for tungt

Hva slags bly brukte du? Sliter ikke strikken hvis du har så mye som 120g bly dinglende i drøye 2 knop?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid en fare for at strikken rykker tro jeg har opplevd dette en gang har brukt dobbel strikk når det ikke har vært helt fersk vare.

Når det gjelder bly har jeg nok brukt flere varianter den mest kjente er nok rustfrie små svenskpilker hehe her er det nok bare å prøve seg frem.

Det vanskeligste er å vite nøyaktig for dypt en fisker med denne måtten,men tanken er jo at en ønsker at fisken står på denne dybden eller under .

Farta på ca 2knop høres ikke så galt ut,personlig foretrekker jeg ca 1.8-2.3 knop med rigger i dag.

Små brisling hoder med gumi eller fersk vare blir det liten motstand av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forsøkte meg litt med VK og Salsa i sommer. Uten rigg var det helt klart paravan som funket best, men da den største varianten. Det var og en fordel å ha denne forholdsvis tett på flasheren og en bør bruke et bete med liten oppdrift bak. En wobbler vil f.eks presse flasheren ytterligere mot overflaten, og fart over 2.5 knop tror jeg du kan glemme. Evt med 300g foran.

Fordelen med bly og strikk/klype er jo at en lettere kan velge avstanden fra blyet og til flasheren enn man kan med en paravan.
Apex vil jeg tro er et fint bete bak, vi forsøkte Tomic og 4 knop... det gikk JÆVLA dårlig, selv med 150g bly, ble for mye oppdrift i pluggen som hang bak flasheren. Og som det blir skrevet mellom linjene her, jo større flasher jo større oppdrift. En ting du kan forsøke er 20 meter med leadcore ned mot paravanen sammen med paravan/bly ha en fortom på 1.5 meter foran flasher med vanlig mono og mono mellom flasher og bete.
Pioner prosjekt det her Skrekkjager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Har fiska med flashere uten rigg. Prøvde dette for noen år siden i Mjøsa. Satte på et sigarsøkke 100g, monterte en nyinnkjøpt flasher fra Sverige, og bak flasheren satte jeg opp en tasmanian devil. Det fungerte meget bra.

Samme året tok jeg båten opp til Sunndalsøra, jumpa uti sigarsøkke og denne gangen med et ansjostakkel med en flasher foran, og da fikk vi både grov sei og sjøørret. Skal du dypere så kan du montere flere sigarsøkker, eller samme blyet som brukes på en god gammeldags seiharpe/ eller dorg om du vil.

Flasher har i noen år vært en del av min utrustning. På fjellet - når algeblomstringa er på topp, (alt er grønt eller gråbrunt) da har ofte en liten flasher gjort forskjell på bomtur og tur :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo også stor forskjell på hvordan de forskjellige flasherne går i vannet, til den bruken som trådstarter omtaler ville jeg forsøkt med en 'Agiator'.

Disse flasherne går stort sett rett fram men de roterer med en jevn fart, og uten mye motstand i forhold til mange andre typer flashere.

Agiator Flasher

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke testa flashere, men har dorget en del med slide diver. Denne er ganske tung og stabil i seg selv, i tillegg til at den er en meget effektiv paravan som går dypt. Tipper det vil funke fint med en liten dodger/flasher.

En annen fordel med slide diver kontra f.eks. dipsy er at den er glidende og kan låses i forskjellig avstand fra flasher/agn. Den fås bl.a. i selvlysende (glow), som gjør at den funker som en attraktor i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke testa flashere, men har dorget en del med slide diver. Denne er ganske tung og stabil i seg selv, i tillegg til at den er en meget effektiv paravan som går dypt. Tipper det vil funke fint med en liten dodger/flasher.

En annen fordel med slide diver kontra f.eks. dipsy er at den er glidende og kan låses i forskjellig avstand fra flasher/agn. Den fås bl.a. i selvlysende (glow), som gjør at den funker som en attraktor i seg selv.

Har du en link til dette fenomenet?

Etter at den store dipsyen min fant et nytt hjem i kjettingen til en flytebrygge har jeg lekt litt med noen Fladen paravaner.. Disse er ikke mye stabile, noe jeg fikk erfare da jeg prøvde å henge en umbrella rig bak..

edit: Mener du disse: http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Trollingtilbeh%C3%B8r/Slide-Diver/Slide-Diver-0-Clear--127784-p0000059147.aspx ?

Isåfall foretrekker jeg vanlig dipsy (tror jeg).. Jeg fisker altid med multi over dipsyen og snubber og fluorocarbon bak..

Når du bruker slider diveren antar jeg at du har mono hele veien?

Endret av skrekkjager
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ja. Bruker braid med en topshot på noen meter. Med mono hele veien mister man jo så mye dybde. Slide diveren klipses på mono topshot. Med slide diver kan du jo droppe snubberen. En ulempe med slide diveren er at den klemmer ganske hardt på monoen, så man skal følge litt med på sena, og bytte når den begynner å bli flatklemt. På tross av dette liker jeg slide diver bedre enn dipsy. Men det er vel smak og behag, man finner jo etterhvert ut hva man selv liker best :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.