Gå til innhold
Fiskersiden

Shimano Beastmaster


piscator
 Share

Recommended Posts

Jeg trenger en ny havfiskestang, etter at jeg knakk den gamle under kveitefiske i sommer. Jeg har kikket på den nyeste versjonen av Shimano Beastmaster 20-30lbs evt 30-50lbs. Er det noen som har noen erfaringer med disse stengene? De ser jo rampete nok ut, men holder de det utseendet antyder?

Jeg har fått høre to innvendinger; den ene er at toppen er for stiv, så den er veldig slitsom for ryggen å fiske med (pga kraft x arm prinsippet). Den andre er at innmaten i ringene har en tendens til å ryke, noe som jo er helt uakseptabelt. Og det på tross av at ringene ser übersolide ut. For min egen del er jeg skeptisk til løsningen der selve håndtaket kan deles, og hvor de har montert en kunststoff-"plugg" som skjøter delene sammen. Er det ikke en fare for at denne knekker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei piscator :)

Jeg har fisket med BeastMaster serien siden 2006, og bruker bare BeastMaster stenger. Jeg har enda tilgode å klare å ødelegge en, så BeastMaster er noe jeg virkelig kan anbefale videre.

Shimano for meg resten av livet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei piscator :)

Jeg har fisket med BeastMaster serien siden 2006, og bruker bare BeastMaster stenger. Jeg har enda tilgode å klare å ødelegge en, så BeastMaster er noe jeg virkelig kan anbefale videre.

Shimano for meg resten av livet :)

takk for svar. Jeg har jo Beastmaster spinnstenger og surfstenger, og ja stengene er svært solide. Men jeg har ikke prøvd havfiskeutgavene enda. Og det er jo litt kjipt dersom ringene ikke holder mål, da hjelper det ikke at selve stangemnet er solid. Heller ikke gunstig at stanga er for stiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe erfaring med disse Beastmasterne, men er sikker på at det minste problemet med dem er skjøtene. Den delen som går inn i snellefestet er en hylse utenpå stangemnet og er bunnsolid. Ringene til Shimano er jeg derimot ikke så sikker på. Vet det var problemer for år tilbake, men dette skal være rettet på. Er det en flerdelt stang du er ute etter, tror jeg nok du må finne deg i at de er stivere enn en hel eller todelt stang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe erfaring med disse Beastmasterne, men er sikker på at det minste problemet med dem er skjøtene. Den delen som går inn i snellefestet er en hylse utenpå stangemnet og er bunnsolid. Ringene til Shimano er jeg derimot ikke så sikker på. Vet det var problemer for år tilbake, men dette skal være rettet på. Er det en flerdelt stang du er ute etter, tror jeg nok du må finne deg i at de er stivere enn en hel eller todelt stang.

takk for svar! Dette er nyttig info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den 4-delte utgaven i 30-50 lbs og har knust innmaten i stangringene ihvertfall tre ganger. Nå er ikke jeg spesielt forsiktig med ting og den har falt i dekk noen ganger, men jeg har aldri opplevd noe lignende med andre stenger. Jeg tror innmaten i ringene er laget av kjeks. Ellers er stanga grei, jeg ha den til å fiske fra stort sett brukt den til å fiske fra plattform på 100-300 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den 4-delte utgaven i 30-50 lbs og har knust innmaten i stangringene ihvertfall tre ganger. Nå er ikke jeg spesielt forsiktig med ting og den har falt i dekk noen ganger, men jeg har aldri opplevd noe lignende med andre stenger. Jeg tror innmaten i ringene er laget av kjeks. Ellers er stanga grei, jeg ha den til å fiske fra stort sett brukt den til å fiske fra plattform på 100-300 meter.

takk for info. Det er jo helt uakseptabelt at innmaten i ringene faller ut. Det betyr nok at jeg må se meg om etter et alternativ, selv om stanga er aldri så bra ellers og ser aldri så rampete ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags fiske skal stanga primært brukes til? Er veldig begeistret for Greys/Edge Siege-stengene - de er de beste havfiskestengene jeg har vært borti. De er vel utgått nå, men Edge Dynamic ser ut til å være en videreutvikling. Verdt å sjekke ut muligens? Mener de har den på Villmarksbutikken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags fiske skal stanga primært brukes til? Er veldig begeistret for Greys/Edge Siege-stengene - de er de beste havfiskestengene jeg har vært borti. De er vel utgått nå, men Edge Dynamic ser ut til å være en videreutvikling. Verdt å sjekke ut muligens? Mener de har den på Villmarksbutikken...

kveitefiske fra båt, stort sett med shad eller agnfisk på moderat dyp (10-80m). kommer til å sjekke ulike alternativer. Stanga må jo ha styrke og tåle juling, samtidig som den ikke må være for stiv og tung. vanskelig å finne det optimale kompromisset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for info. Det er jo helt uakseptabelt at innmaten i ringene faller ut. Det betyr nok at jeg må se meg om etter et alternativ, selv om stanga er aldri så bra ellers og ser aldri så rampete ut.

Bør vel legge til at min stang er ihvertfall 4-5 år gammel, kan jo hende de nye versjonene har ringer i et tøffere materiale (som f.eks trolldeig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.