Gå til innhold
Fiskersiden

Hybridsvinger til HDS-Touch, noen erfaringer?


halvorhg
 Share

Recommended Posts

HDI hybridsvingerene er egentlig utviklet for Elite-7 HDI og Elite-5 HDI så de mangler SideScan.

Jeg har brukt en 83/200/455/800kHz hekksvinger på kanoen på hytta sammen med HDS-7 Touch og det fungerte bra det. Vet en som har kjørt med samme svinger i sjøen og han klarer bunnen helt ned til ca 140m med DownScan.

For å få sideScan så trenger du en av de gjennomgående StructureScan svingerene på denne siden samt en B60 for 50/200kHz.

http://mjosservice.no/butikk/lowrance/tilbehor/givere-for-ekkolodd/structurescansvinger-msort-9-pinhttp://mjosservice.no/butikk/lowrance/tilbehor/givere-for-ekkolodd/structurescansvinger-msort-9-pinhttp://mjosservice.no/butikk/lowrance/tilbehor/givere-for-ekkolodd/structurescansvinger-msort-9-pinhttp://mjosservice.no/butikk/lowrance/tilbehor/givere-for-ekkolodd/structurescansvinger-msort-9-pin

Hvis du har et svært dypt V-bunnsskrog så trenger du to gjennomgående StructureScan svingere for at skroget ikke skal skape en blindsone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med elementet til 50/200 på disse da? Har en p60 fra før og jeg gidder ikke gå ned i kvalitet bare for å få med downscan...

Skal du ha full pakke, 50/200 og SideScan/Downscan, må du ha to svingere/givere. En for 50/200 og en for SideScan/Downscan. Dette gjelder uansett om du skal ha gjennomgående eller hekkmontert. Du kan med andre ord velge 50/200 variant helt uavhengig av Sidescan/Downscan. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Hei

jeg har byttet båt og holder på å investere i en hds 12, jeg har tidligere hatt en 18foter med påhenger og en hds5 med p66 og structurescan lss-2 jeg har nå en 21foter med innenbordsmotor og ønsker da gjennomgående svinger. Bruker båten hovedsakelig etter kveite og SØ. Har lurt på å kjøpe den gjennomgående hybrid svingeren og lurer på om denne er like god som vanlig ekkolodd som en b60 svinger. lurte også på om det kanskje lar seg gjøre å kjøpe 2 stk Lss2 hekkmonterte svingere siden hybridsvineren har bare downscan. De gjennomgående er litt i det dyreste laget synes jeg. hvis man har bare en, ødelegger vel propelstrømmen ene sidescaningen.Hvis man ikke kan passere den midt på over propelstrømmen da og håpe på at sidescanningene ikke blir forstyrret og bruke downscanningen på hybridsvineren. noen med erfaring her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ut i fra det jeg finner av spesifikasjoner på hybridsvingeren, virker det som den har det samme elementet for 2D-ekkolodd som B60, så den bør gi samme kvalitet på det vanlige ekkoloddet som giveren du kjenner fra før.

Når det kommer til Sidescan, kan du ikke bruke to LSS-2 i nettverk slik du skisserer. (Ved mindre du bruker to skjermer også, en til hver LSS-2). Har du noen bilder av akterspeilet på båten din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en merry fisher 655. har ikke noen bilder tilgjengelig her nå. Ser på nettet at man får kjøpt to bronse gjenommgående som er sammenkoblet. til en svimlende sum på over 12tusen. litt for dyrt bare for å få sidescan. Da tror jeg klarer meg med down scaning. men om det gikk med en midt på hekken, rett over propelstrømmen bare for å få sidescan. lurte ei stund på å få festet den på bjelken under propellen men det blir litt køddete med å ta kabelen gjennom skråget. men det hadde vel blitt det beste. vet ikke helt om jeg fikk med bilde med båten på landbilde+(1).JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må den plaseres lagt forran hvis ikke blir vel propelstrømmen et problem uansett.


Hvis dere ser så er det et u-jern under propellen og hvis jeg ikke får problemer når jeg tar opp båten så kunne jeg tenkt meg å ha den der. men ett annet problem blir jo da å få kabelen gjennom skroget. Får studere det neste gang jeg tar den opp for å montere hybrid svingeren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.