Gå til innhold
Fiskersiden

Orvis Access #4 mid flex. Hjelp meg gjerne


even83
 Share

Recommended Posts

Hei folkens. Først og fremst skal dere vite at jeg ikke har veldig greie på dette med fluefiskeutstyr selv om jeg har fisket relativt mye opp igjennom. Tror selv jeg er OK til å kaste, men her kommer jeg til kort.

Jeg kjøpte denne i NY for et par år tilbake og fikk da med et "vanlig" 4# sene. Etter litt kasting følte jeg med en gang at fluesena virker litt for lett til stanga? Jeg har tidligere brukt en veldig billig walton preffesional med mer toppaksjon. I følge han jeg kjøpte Orvisen av mente han den var nærme en topp aksjon, altså at mid aksjon i dag er stivere enn hva det var tidligere (orvis).

Jeg er en ganske agressiv kaster og liker å kaste langt selv om jeg fisker i marka eller i små vann på fjellet.

Etter mange irriterende korte kast byttet jeg til en 5 er sene (den grønne fra scientific anglers som sikker flere skjenner til). Brått kastet jeg 6-7 meter lenger og fikk et mye bedre spenn i stanga.

Hva er greia her? Er det noe med min kasteteknikk kanskje? Jeg har også prøvd Accessen med en sene med lenger klump som i følge han i butikken var en sene som er til lange kast (men vanskeligere å kaste med). Dette fungerte heller ikke bedre. Dette var også en 4# sene.

Setter stor pris på hjelp! Jeg forstår ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke profesjonell på dette på noen måte, men vet at mange foretrekker en snøreklasse større enn stanga er.

Både på grunn av dette kan spenne stange bedre opp, og fordi at den tåler da mer vind uten at det påvirker kastelengden i en så stor grad.

Kan rett og slett være at stanga di er en stiv 4#?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste moderne stenger fungerer godt med et snøre som er ei klasse tyngre enn hva de er oppgitt til. Spesielt litt mindre erfarne kastere kaster bedre med et litt tyngre snører da det da er mye enklere å føle hvordan stanga jobber.

Det er selvsagt også forskjell på tyngden og klumpformen på forskjellige snører som påvirker dette.

Guideline 4Cast i klasse 4 er sannsynligvis et greit snøre for deg til denne stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.