Gå til innhold
Fiskersiden

Hvordan lage bakkeline/miniline?


scampern
 Share

Recommended Posts

Hei dere :)

Jeg tenker i første omgang og lage en mini-line jeg kan få ut i fra land (har et par områder som dette lar seg gjøre rent praktisk)

Står på venteliste for båt så forhåpentligvis kan jeg velge mine plasser litt mer med omhu til neste år og vil da lage større liner beregnet på tyngre/dypere fiske.

Tanken var å lage en 30 meters line, med ca 15 kroker. Rustfrie fra størrelse 1 til 3/0. Håper er flyndrer og torsk som kommer på grunna i kaldere årstider.

Jeg vil gjøre dette enklest mulig og ser for meg at jeg trenger:

kroker (selvsagt)

linetau, ca 4 mm

Floating beads (5 stykker kanskje?)

lodd, 1 kg , to stykk?

linetau (ca 100 meter iallefall så jeg har litt å gå på og kan bruke linen når jeg får båt også.

Blåse (det har jeg)

Svivler.(usikker på hvor mange)

Monofiliament til krokene?

Jeg har det meste klart for meg i hodet. Der jeg har satt meg litt fast i idè fasen er hvordan jeg skal feste krokene til line-tauet?

Ser at det nevnes at man må bruke "forsyn", men rent praktisk hvordan jeg skal bruke dette i lage-prosessen ser jeg dessverre ikke helt for meg. Jeg tenkte naivt at jeg heller bare kunne brukt store svivler som linetauet går igjennom og knytte monoen fast til den nederste delen av svivlen?

Mest usikkerhet knytter seg til lodd og hvordan jeg enklest/lurest kan feste krokene til lina.

Dersom jeg bruker to lodd, ett i hver ende på bunnen, hvor tunge må de være for å kunne brukes på opptil 20-30 meters dyp?

Alle innspill tas imot med takk og håper der er noen med litt peiling på dette, selv om dette strengt tatt ikke går under kategorien sportsfiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.