Gå til innhold
Fiskersiden

Tveitevatnet fullt av ulovlig abbor


PeterSL
 Share

Recommended Posts

- Abboren hører ikke hjemme i våre områder, og er derfor en uønsket fiskeart, sier instituttleder Anders Goksøyr ved institutt for biologi ved Universitetet i Bergen (UiB).

http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Tveitevatnet-fullt-av-ulovlig-abbor-2991456.html#.UmgqP_nIbZJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

håper miljøseksjonen der borte klarer å tenke på dette fra litt flere innfallsvinkler. lite vits i kjøre rotenon og utsetting av ørret etterpå i de vanna som tydeligvis er veldig forurensa. blir ikke bra ørretvann av sånt. så det var en i kommentarfeltet som sa at ørretstørrelsen hadde økt i et av vanna med gjedde. så kanskje de kan se noen positive sider med de nye artene å?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergen kommune sin grønne avdeling imponerer nok en gang stort. Dette er 15 år gammelt nytt. Og de uønskede gjeddene de snakker om har vært i byen enda lengre, og i fylket siden tidlig 1900-tall. Selvsagt skal det slås ned på spredning av uønskede arter, men at de er overrasket over abborbestandene i Tveitevannet og Nesttunvassdraget i 2013 er direkte uforstående. Går en tur rundt Tveitevannet en sommersdag ser en svære stimer med abbor helt inne i land.

Uten at jeg skal påberope meg noen ekspertise på området virker det merkelig å sette ut abbor i et vann fordi man ønsker en annen sportsfisk å bryne seg på. Abboren er vel helt i toppsjiktet når det gjelder norske arter som kjapt blir tusenbrødre, og selv om stor abbor er utrolig kult, er vel sjansen for at det etablerer seg en storabborbestand i et vann med så ekstrem forurensing som Tveitevannet nokså liten? Det siste der vet jeg ikke altså, men det høres rart ut.

Helt siden det ble kjent at det var abbor i Bergen, en eller annen gang seint på 90-tallet har folk sagt at fisken har blitt spredd av utenlandske sportsfiskere som meitet gjedde med levende agn. At fisken var med i levende kar fra andre steder av landet eller andre land. Vet ikke om dette stemmer heller, men det høres jo ikke helt usannsynlig ut.

Endret av Fisk og rask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt siden det ble kjent at det var abbor i Bergen, en eller annen gang seint på 90-tallet har folk sagt at fisken har blitt spredd av utenlandske sportsfiskere som meitet gjedde med levende agn. At fisken var med i levende kar fra andre steder av landet eller andre land. Vet ikke om dette stemmer heller, men det høres jo ikke helt usannsynlig ut.

Det gir jo litt mer mening enn at det er sportsfiskere som har satt ut for å fiske abboren. Både Tveitevannet, Nesttunvannet og Grimevannet har huset stor gjedde i mange år og sikkert derfor lokket til seg sportfiskere med levende agnfisk. Det er nok den beste forklaringen jeg kommer frem til.

Min morfar er oppvokst på Nesttun, han har fortalt at når han var liten fanget han og kompisene gjedder i Nesttunvannet og solgte de til folk som laget gjeddekaker. Vil tro dette var i slutten eller rett etter krigen, så gjedden har vært her i ganske mange år i alle fall, men akkurat hvor lenge vet jeg ikke.

Endret av Schizo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.