Gå til innhold
Fiskersiden

Morten sprer seg i Trondheim


Kay-Arne Olsen
 Share

Recommended Posts

Etter tips fra en kjent profil fra NKML ble det i dag gjennomført prøvefiske etter mort i Vikauntjønna et par hundr meter fra Jonsvatnet. Resultatet var nedslående! 115 mort på 6 garn, største på nesten 700 gram.

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article8502979.ece

http://www.nrk.no/trondelag/disse-kan-odelegge-drikkevannet-1.11316730

Endret av Olsen77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man behøver vel ikke være hverken privatetterforsker eller synsk for å forstå hvem som sprer denne morten.Kjedelig utvikling, og jeg kan nesten vedde på at morten allerede er i Jonsvatnet.Jeg foreslo engang for lenge siden ( her på FS) at det burde settes opp infoplakater på flere språk i utsatte områder. Dette fikk lunken mottakelse,men kanskje nå noen forstår hvor dette bærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man behøver vel ikke være hverken privatetterforsker eller synsk for å forstå hvem som sprer denne morten.Kjedelig utvikling, og jeg kan nesten vedde på at morten allerede er i Jonsvatnet.Jeg foreslo engang for lenge siden ( her på FS) at det burde settes opp infoplakater på flere språk i utsatte områder. Dette fikk lunken mottakelse,men kanskje nå noen forstår hvor dette bærer.

Hvem er det som sprer morten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kan ikke skjønne at noen skulle ha interesse av å spre mort. Ihvertfall tror jeg ingen seriøse meitere skulle ha interesse av dette.

Er det noen direkte vannforbindelse mellom denne nye lokaliteten og de tidligere forekomstene i området? befruktede egg kan også spres til nærliggende vann med fugl. Og med en så enorm reproduktivitet som mort har, er risikoen mye større for den enn andre arter. Morten gyter jo dessuten på steder hvor sjøfugl typisk oppholder seg; i vegetasjon. Men saken illustrerer uansett at en ny art i et område representerer en slags "tidsinnstilt bombe", der risikoen for viderespredning alltid er tilstede; enten som selvspredning via vannveier, bevisst utsetting, uhell med levende agnfisk, eller spredning som befruktede egg med sjøfugl, båter, vadere, håver etc. Og venter man lenge nok, er sannsynligheten ganske høy for at spredning skjer.

Når det er sagt, selv om vi ikke ønsker mort i Jonsvannet er det ren krisemaksimering å mene at det å få mort i Jonsvannet er en katastrofe. De aller fleste drikkevannskilder på det sentrale Østlandet som kan sammenliknes med Jonsvannet (med hensyn på størrelse, dyp, næringsforhold etc), for eksempel Maridalsvannet og Lyseren, har en stor bestand av mort uten at det representerer noe problem for vannkvaliteten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At fugl kan spre egg ser eg på som ganske plausibelt, for meir klissete egg enn morten sine trur eg ein må leite ei stund etter. Men sidan fiskane var opp til 7 hg, har dei sikkert vore der ei stund. Det er veldig synd dersom folk sprer mort rundtomkring, men skrullingar fins vel overalt. Det skal bli interessant å høyre utviklinga her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, siden det er store (og åpenbart ganske gamle?) individer er det klart at morten har vært der en stund. Så denne spredningen er ikke ny. Egentlig ganske typisk at slik spredning først oppdages mange år senere, når en stor bestandsoppsving (som kan skyldes mange ting) gjør artens tilstedeværelse åpenbar.

at befruktede fiskeegg kunne spres av fugl ble allerede dokumentert av Charles Darwin. Så dette er ikke noe jeg har funnet på selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er det som sprer morten?

Det kan sikkert være mange måter disse fiskene kan ha kommet seg hit på, men da det "plutselig" dukker opp mort i et vann som i utgangspunktet kun inneholder gjedde, da havner ikke vadefugl øverst på min liste over mistenkte lissom. Uansett grunn så burde det tas et lite oppgjør med den lemfeldige holdningen til bruk av levende agnfisk som råder i visse miljøer.

Mitt direkte svar blir da: Hvem er det som sprer morten? svar: mennesker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som chironomus påpekte, at det er sjuhektosmort der viser at Morten har vært der en stund. Det tar mange år for en mort å nå en slik vekt. Den har ikke plutselig kommet dit, selv om det så sånn ut ved første øyekast. Naturligvis beviser ikke dette noe om hvordan morten kom dit, verken den ene eller andre veien. Derfor farlig å påstå noe som helst. Dog enig på generelt grunnlag at spredning som agnfisk en uting. Det er de fleste enige i...?

Endret av piscator
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som chironomus påpekte, at det er sjuhektosmort der viser at Morten har vært der en stund. Det tar mange år for en mort å nå en slik vekt. Den har ikke plutselig kommet dit, selv om det så sånn ut ved første øyekast. Naturligvis beviser ikke dette noe om hvordan morten kom dit, verken den ene eller andre veien. Derfor farlig å påstå noe som helst. Dog enig på generelt grunnlag at spredning som agnfisk en uting. Det er de fleste enige i...?

Okei, jeg forstår hva du sier her piscator og jeg setter faktisk pris på at folk er litt mer vitenskaplige og saklige enn meg selv.Men så lenge det raver rundt tusenvis av drita fulle østeuropeere med bøtter fulle av levende agnfisk så finner jeg det riktig å rope ut et aldri så lite varsko her. Tilbake til det vitenskaplige,at en mort veier sju hekto sier vel igrunn ingenting om hvor lenge den har vært der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan naturligvis ikke si eksakt hvor lang tid en mort trenger for å bli sju hekto men det er uansett mange år. Ellers enig at det er ille dersom du har rett at det er mange som flyr rundt med bøtter med levende agnfisk som de slipper ut hvor som helst. Problemet i denne sammenhengen et at seriøse meitere stigmatiseres av norske myndigheter. Derfor er disse påstandene uten bevis en uting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada. Problemet er at norske myndigheter opp gjennom årene har valgt en helt gal tilnærming til spredning av fisk spesielt, og egentlig alle typer organismer generelt. Dette har vi diskutert her på forumet tidligere. Hvis de virkelig mente at dette er så farlig som de hevder, burde de også ha sagt b og brukt det som krevdes av ressurser til forebygging. Og man burde slutte med en retorikk som stigmatiserer enkelte grupper. Særlig når retorikken ofte har savnet et biologisk grunnlag. Og når man på toppen av det hele selv har praktisert lovverket inkonsekvent har man i realiteten bedt om det stikk motsatte av det de ønsker seg. Hvordan skal de da få den nødvendige støtte i folket, noe som er helt avgjørende i en sak som denne?

Og i denne konkrete saken, har man sjekket alderen på største mortene? Det burde man jo gjøre for å få en idé om hvor lenge morten har vært i vannet. Jeg tipper 10 år+. Var det noen som fløy rundt med agnbøtter da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan naturligvis ikke si eksakt hvor lang tid en mort trenger for å bli sju hekto men det er uansett mange år. Ellers enig at det er ille dersom du har rett at det er mange som flyr rundt med bøtter med levende agnfisk som de slipper ut hvor som helst. Problemet i denne sammenhengen et at seriøse meitere stigmatiseres av norske myndigheter. Derfor er disse påstandene uten bevis en uting

Den 7hektos fisken kan jo ha blitt brukt som agnfisk når den var 699gr så vekta sier jo ingen ting om hvor lenge den har vert i det gjeldende vannet, sånn for kveruleringens skyld :)

Edit; Don kom meg visst i forkjøpet..

Endret av Maritim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke vært mort i denne suburbane pytten i 10 år, ikke 7 heller for den del.

Nå er kanskje det riktig, men hvordan kan du være så bastant sikker? Og at Morten allerede var ganske stor da den ble satt ut kan være rett, men hvem bruker sjuhektosmort som agnfisk, eller får tak i slik fisk til formålet? Og at det tydeligvis er en stor bestand der nå tyder på at de har vært der en stund. Det tar litt tid å bygge opp en bestand fra noen individer, selv for mort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er kanskje det riktig, men hvordan kan du være så bastant sikker? Og at Morten allerede var ganske stor da den ble satt ut kan være rett, men hvem bruker sjuhektosmort som agnfisk, eller får tak i slik fisk til formålet? Og at det tydeligvis er en stor bestand der nå tyder på at de har vært der en stund. Det tar litt tid å bygge opp en bestand fra noen individer, selv for mort.

De som har tilgang på så flott agnfisk det vel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.