Gå til innhold
Fiskersiden

Målrettet haifiske


TNormann
 Share

Recommended Posts

Hei, jeg er helt fersk innen kystmeite fiske og kunne tenke meg å fiske målrettet mot norske haiarter

som feks rødhai og svarthå. Har dere tips til agn? Burde jeg bruke lys og/eller blinkere,atraktorere? Hva med valg av fiskeplass, hvilken bunn, dybde og lignende. Dag eller natt?

All hjelp er god hjelp :) ønsker og tips til andre spennende arter å fiske målrettet mot.

På forhånd, takk :)

Endret av TNormann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan med en gang nevne at pigghåen er fredet, så ville ikke fisket målrettet etter den.

Hågjel og svarthå er notoriske agntyver som tar på det meste, jeg har hatt godt hell med fiskeagn som sild og makrell. De tar også reke, og hvitting for den del. Litt selvlysende greier er aldri dumt, men ikke nødvendig. Vet ikke hvordan det er lenger sør, men her oppe i trøndelag pleier det å være bonanza nattestid på mudderbunn og 15-20+++ meters dyp, med dypere vann i nærheten. Håene er dypvannsfisk, som kommer inn på grunt vann om natta på næringssøk.

Satser på at noen andre kan svare deg på rødhaien. Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan med en gang nevne at pigghåen er fredet, så ville ikke fisket målrettet etter den.

Hågjel og svarthå er notoriske agntyver som tar på det meste, jeg har hatt godt hell med fiskeagn som sild og makrell. De tar også reke, og hvitting for den del. Litt selvlysende greier er aldri dumt, men ikke nødvendig. Vet ikke hvordan det er lenger sør, men her oppe i trøndelag pleier det å være bonanza nattestid på mudderbunn og 15-20+++ meters dyp, med dypere vann i nærheten. Håene er dypvannsfisk, som kommer inn på grunt vann om natta på næringssøk.

Satser på at noen andre kan svare deg på rødhaien. Skitt fiske!

Takk for svar :) jeg så raskt feilen min ang. Pigghå da jeg leste på appen fra fritidsfiske.. Pinlig, hehe! Endret av TNormann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet! :)

Av haiene vi har i Norge har jeg fått Hågjel, Pigghå og svarthå. Som Veg sier, er pigghåen fredet og målrettet fiske etter fredede arter er aldri kult. Men fisker du med agn i sjøen på de mørke tidene av døgnet får du den til slutt, uansett om du vil eller ikke.

Når det er mørkt og kaldt kommer bruskfisk inn på grunnere vann. Fisk som holder seg ganske dypt om sommeren kommer grunnere om høst og vinter - Havmus og forskjellige haiarter ++.

Hågjel pleier jeg å få når jeg fisker på dyp fra 20-30 meter og dypere. Makrell bruker jeg så og si alltid som agn, og det liker de. Mine erfaringer med cracklights er at de øker fangsten. Det virker som at jeg får mer hågjel om jeg går dypere. Mudderbunn, sandbunn, grusbunn, de finnes vel så og si overalt.

Svarthå har jeg kun fått én gang, på 200 meters dyp fra båt. Nå fisker jeg SVÆRT sjelden fra båt, men de er ikke vanskelig å få på kroken ;)

Småflekket Rødhai jakter jeg på selv. Denne fisken er mer sjelden enn hågjel og de andre artene, men den finnes. Så vidt meg bekjent liker disse seg på myk bunn, sand, mudder etc.

Pigghå er en kul fisk som du får før eller siden, og for fiskens beste: BRUK SIRKELKROKER - Da er det mindre kjangs for at fisken er stygt kroket i f.eks svelget. De er villmenn når de kommer på land.

Havmus er også en knallkul fisk som kommer inn på grunnere vann om høst-vinter og liker mørket. Tiltrekkes av lys og liker makrellbiter, kan være utfordende å få. Hvor gode muligheter du har i Sandnes vet jeg ikke, men her i Bergen taes havmusen jevnt og trutt. Selv satt jeg i hele forrige vinter før den satt i Januar, noe som jeg synes var veldig fortjent. Det var rett og slett deilig at den satt til slutt, selv om det tok sin tid!

Endret av Schizo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke akkurat noen mester selv, men siden det ikke har kommet så mye annet så får jeg jeg komme med mitt. Jeg har tatt 2 småflekka, begge på makrell. 15-40 meter er fin dybde, men man kan fort møte på dem enda grunnere også, den ene min ble tatt på latterlige 2 meters dyp, den andre på 30. Sand/mudder/grus er vel det som gjelder her også. Hvor viktig det er med lys og attraktorer vet jeg rett og slett ikke ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet. Og velkommen til det veldig fascinerende småhaifisket.

Jeg har nå fått en og annen hai, så noen svar kan jeg også gi.

Pigghåen kommer i stim, er den der og du har makrell i vannet vil den bite. Den er den klart mest haiete av småhaiene, og det er fryktelig festlig å ha en sånn piskende i vannflata. Bare husk å bruke sirkelkrok og aldri løft den etter halen så klarer den seg fint. Den er også ganske regelmessig innom stavangerområdet, så du kommer borti den uten å fiske etter den i det hele tatt.

Hågjel er den med det kuleste ansiktet, og en art som gir mye glede til å begynne med og mange banneord etterhvert. Den er som andre har nevnt, overalt, men sjelden som bifangst på laksefiske. Selvlysende dims øker sjansen for å treffe på den betraktelig.

Svarthå kommer ikke like grunt som hågjelen, selvom du kan se den i fjæresteinene nå og da. Her bør du kunne treffe 50-70 meters dyp. Når du får den ta deg tid til å studere fargene litt. Det er få ting i naturen som har flere nyanser av lilla på en gang. Lysdims er tingen her og.

Småflekket rødhai er sjelden på vestlandet, og ganske vanlig enkelte steder på østlandet. Hvis det haster får du ta en tur østover, men det står langt mer respekt over vestlandsrødhaiene. Sandflater som ligger nært større dyp er sannsynligvis tingen, men den tas såpass sjelden at det er vanskelig å si med sikkerhet.

Havmusa er noe av det mest fascinerende som finnes. Og sannsynligvis langt mere vanlig og utbredt enn man skulle tro. Lys, makrell og nærhet til dyp gjelder for den og.

Håkjerring er ikke en småhai. For å fiske effektivt etter den må du gro trønderbart, drikke karsk, og bruke fiskevest av skinn.

For samtlige arter gjelder egentlig det samme. De er aktive hele døgnet, men fra land treffer du dem sjelden på dagtid. Ikke gi tilslag med en gang det tikker av snella. Og haifiske er veldig kombinerbart med å teste resultatene av ølbryggingen. mao det blir litt venting.

Lykke til, og skriv gjerne en rapport når du får noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Relativt sikker på at jeg skal kunne få haijævler på jojo i sølepytt.... Mao. Dette er fisk som fort slutter å være morsomme å fiske:) iallfall hågjel:) meen 150m++ på mudderbunn er bænkers... Hva som helst av naturlig agn skulle funke fint men makrell og sild er for hågjel som kebab er for fulle folk på byen kl.2 natt til søndag. (Paralell: morsomme til å begynne med men sykt irriterende etter 15min.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.