Gå til innhold
Fiskersiden

Rætt og slætt et dasslokk!


Cassius
 Share

Recommended Posts

Høsten er en spennende tid for artsjegere. Da passer det j.... bra å sitte fast på skolebenken eller være på jobb mens dagene glir forbi. Når det endelig har åpnet seg et vindu så er det selvfølgelig håpløse forhold. Bøtter ned eller blåser vekk. På skolen har vi snakket mye om å ligge i flytsonen og årsaksforklaringer. Suksess skal aldri forklares med flaks og nederlag skyldes ytre ukontrollerbare årsaker som uflaks, dårlig vær osv. Hvorvidt dette er overførbart til sportsfiske kan diskuteres.

Første halvdel av 2013 har jeg hvertfall ligget bra i flytsonen. Totalt 14 nye arter og 11 nye perser. 50 arter totalt er bikket. Flere av årsmålene ble oppnådd og flere arter dukket opp ut av det blå eller helt på tampen av fisketurene før året var halvveis omme. Høsten derimot har det gått treigt. Stang ut med vær, tid og forhold setter sitt preg på motivasjon og selvtillit. Mye av tiden har derfor blitt brukt til teori og blogg lesing. Har vært veldig inspirerende å lese om tunge revolusjonen og alle artene som har blitt observert. Tunge satsingen ble det ikke tid til og utsettes til neste år. Som det meste av flatfisk så virker kikkmeite etter store skrubber på grunna etter mørkets framtid meget spennende. Kanskje byr muligheten til en ulke eller andre nattaktive fisker seg også?

På torsdag hadde jeg endelig et vindu. Hadde gjort klart et par tackler på forhånd. Trenger ikke erfaring for å skjønne at å knyte microkroker i mørket er noe gøy. Første gang jeg skal prøve nattmeite her så spenningen var stor. Vel nede ved brygga oppdager jeg at det er lyktestolper som lyser rett ned i vannet. Grunna på 0,5-1m er helt opplyst og det yrer av liv. Observerer flere store flyndrer som kraver seg ned og venter på briesling stimen som surrer rundt og rundt i lyset. Torsken viser også sin besøkelsestid i sitt bedagelige tempo. En og annen liten SØ dukker også opp. Fra tid til annen plasker det litt i stimen mens sanden roer seg ned igjen. Knyter på tackle og agner raskt med en liten reke hale. Prøver å plassere reka rett for flyndrene som ligger nedgravd. Flyndrene virker helt uinterissert i reka og har kun fokus retta mot småfisken.

Tiden går og frustrasjonen spres seg. Hvor tar de ikke reka? Begynner å observere de flate litt. Ser flere store flak og stusser over at de har litt merkelig fason for å være skrubbe. Skrubba elsker jo vanligvis reke. Hva er galt? Flytter meg ut i mørket i håp om å flekke opp noen kutlinger jeg kan bruke som agn istedet. Finner noen få men de faller av i overflaten. Får endelig en på brygga men det faller mellom sprekkene i avkrokinga. Ikke mye flyt idag med andre ord.

Går tilbake til lyset og ser at torsken er nesten borte. Mindre flyndrer er det også. Klokka nærmer seg midnatt og jeg prøver å tenke tilbake på teorien og blogg innlegg om flyndre tatt på jigg. Rigger om til en liten shadjigg i svart/hvit. Ser at det ligger en pent flak innenfor kort avstand. Stusser jiggen forbi trynet uten antydning til reaksjon. Prøver så å dunke jiggen i hodet på den. Jiggen forsvinner kontant men like fort ut igjen. WTF? Jævlig stor munn for en skrubbe. Fisken flytter seg 1m og jeg prøver samme prossedyre. Jiggen forsvinner, tilsag til helvete! Fast fisk, kort fight. Inn i hoven. Men hva *****! Det er jo ingen skrubbe!?! Var? VAR! Løper opp på gresset. Roper som en skolejente inni meg (for å ikke vekke naboene). Bilder, veiing!

IMG_2432_zps272f9ab1.jpg

1085g SLETTVAR. Art nr 53. DEILIG! Rætt og slætt et dasslokk!!!

Blir en liten mental utladning. Fisket dabber av men det gjør ingen ting. Stor fornøyd med prikking av art jeg var redd kom til å bli vanskelig!

Av interessant notat. Det var ikke den minste. Spottet minst 3-4 i samme str og et knippe mindre tefat i noe rundere form. Velger å ikke føre opp fisken på flaksekvoten :P. Plassen skal definitivt prøves igjen med makrellstrimler og briesling som agn!

Endret av Cassius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.