Gå til innhold
Fiskersiden

Der satt musa :)


Backster
 Share

Recommended Posts

Etter en heller kjedelig helg ble der plutselig gitt løyve til litt fiske søndags kvelden, Lykke!

Jeg å naboen kastet stenger å agn i bilen å peilet oss mot kaien i Salhus, som forøvrig har levert

god artsvariasjon på meite siste tiden, alt fra lange til ål.

Det hele begynte meget stusselig med at jeg klarer å lage fuglereiret fra Hel**te på første kastet, å kjente da at

jeg umiddelbart kom i en motbakke... men litt klipping å knyting var motet på gang igjen.

Bly, krok å makrell fløy pent utover den blikkstille fjorden, så var det bare å finne godstolen å ta det lugnt.

Etter 10-15 minutter begynner det å nappe forsiktig på høyre flanken, klok av premature utløsninger tidligere velger jeg å

holde litt igjen å vente på et run eller to. Riktig nok de kommer, to relativt kjappe en liten meter eller så.

Strammet opp å gav et tilslag, men det kjentes ikke ut som det var noe som svarte i andre enden....

Etter litt banning å sveiving er det plutselig noe som våkner til live i andre enden, men på en merksnodig måte jeg ikke

har vert borti før..

Dette viser seg å stemme bra, for det som jeg ved første øyekast tror er en krøket brunsnegle viser seg å være en Havmus, å for en havmus!!

post-27123-0-87234400-1383549473_thumb.j

Jubel å glede, ett års jakt ender med score!! 2,4kg !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salhuskaien med retning mot passasjen under NH-Broen har etter rykter å bedømme levert mue mus oppigjennom :)

Har hørt det selv, men aldri fisket der. Takker for tipset og skal ha det i bakhånd vis en av de mer sentrale plassene ikke leverer :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grattis!

Målte du lengden på den?

Jeg reagerte litt på hvor kort musa jeg hukka(beit ikke) var nå i helga, den var 2,3 kilo og bare 86cm.

Hadde riktignok stor mage, men hadde vært gøy å vite hvor lang din var.

Den jeg har fått var 1580gram og 83-84 cm i alle fall.

Endret av Schizo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halelengda er vel til tider SVÆRT varierande på artar med trådhale som havmus og skolest? Har sett fleire med knekt hale, og dei større (og eldre) manglar vel oftare enden enn dei mindre (og yngre)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halelengda er vel til tider SVÆRT varierande på artar med trådhale som havmus og skolest? Har sett fleire med knekt hale, og dei større (og eldre) manglar vel oftare enden enn dei mindre (og yngre)?

Du har et veldig godt poeng! Den havmusen jeg har fikk var litt "flat" i enden, litt som om du klipper tykk mono med tang. Om den hadde mistet noe av halen eller om det er slik den alltid har vært vett ja inte.

Var forresten på jakt etter havmusen igjen i kveld, maaasse hågjel og en pigghå. Det høres vel ikke ukjent ut for de som har satset på havmus ;)

Endret av Schizo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett mange med knekt hale, også av de små.

Sannsynligvis er dette skader som skjer mens de er veldig små og lette å jafse etter for andre fisk. Hvordan skulle egentlig en større havmus knekke halen? Sette seg på den?

Og den lengste havmusa jeg har sett er også blant de minste jeg har fått (ca 1500g)


Og selvfølgelig; Gratulerer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.