Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske på Hvaler


eivindbs
 Share

Recommended Posts

Tror du kan droppe de artene du nevner, kanskje med unntak av piggvar. Har riktignok fått steinbit der, men den var ikke stor nok til å fø ETT menneske en gang. En piggvar satsing kan vel være mulig, topografien tilsier at det burde kunne finnes eksemplarer av den.

For meg så er vel SØ den mest spennende arten på Hvaler med tanke på forekomst og størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forum!

For å ta det siste først. Fiskeartene du lister opp er skjeldne i området i det store og hele...

og som Mag sier er vel SØ en sterk kandidat når det gjelder god matfisk som det finnes en del av.

Det som er spessiellt med Hvaler er jo at dette er ei øygruppe som ligger i utløpet av norges største vassdrag, Glomma.

Dette kombinert med en million holmer, øyer og skjær, og det faktum at det ofte er grunnt mellom disse, gjør at det er mye brakkvann.

Piggvar, Steinbit, kveite og breiflabb er ikke utpregede brakkvannsfisker. Ørreten der i mot, stortrives under slike forhold. Nå skal det sies at forholdene kan variere i forhold til hvor man fisker, og vær og vind, men sandflyndre, ørret og makrell (i sesong), er vel de matfiskartene jeg ville satsa på.

Skitt fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er muligheter for fisk på Hvaler og område rundt, men som nevnt ville jeg ikke satse på de artene du preferer. SØ, hvitting, makrell, flatfisk i div utgaver. Og vil forbause meg om ikke det finnes en og annen havabbor etter hvert i område. Drar du lenger ut mot Søster øyene etc kan du få litt av hvert på dypet. Ellers finnes du arter i område om en går på leppefisk, kutlinger, rognkjeks, paddetorsk etc etc.

Det hender og med innsig av sild og brisling at den drar med seg annen fisk inn. Men skal du ha litt større arter må du ut. Persen min på Lyr er fra Misingene som ikke ligger så langt unna.

Endret av potbelly
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Jeg holder til i nærheten av Vikerhavn på Asmaløy, men jeg har jo muligheten til å reise et stykke i alle retninger.

Jeg er klar over at de fleste på forumet her er sportsfiskere, men jeg fisker for å spise god mat. Derfor er kun fisk jeg selv synes er god interessant.

Jeg hadde vel mine tvil før jeg spurte, men vet at fiskemottaket på skjærhalden får inn alle disse artene som bifangst fra tråla, så de går vel i rennene.

En ting jeg glemte å nevne i åpningsinnlegget, er at jeg tenker å fiske med line, miniline og garn, og ikke stang. Forandret dette på noe?

Fisker endel makrell om sommeren. Fikk 228 stek på noen timer i sommer. Det var artig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 years later...

*bump*

Jeg har fisket fra hvaler (kirkøy) fra land og fra robåt et par år nå, stort sett bare fått småtorsk og mengder med hvitting(aldri SØ dessverre).

Men nå har jeg kjøpt meg ordentlig trolingbåt og planlegger å pløye området for alle arter til våren, herunder med meitefiske både på dypt og lavt. Og jeg skal ikke fiske for å spise, nødvendigvis. Hvilke arter kan jeg forvente å hakke inn i sengekanten(eller hva det kalles) etter noen helgers instens fiske rundt hvaler (og enda litt dypere ut mot havet om været tillater det)?

Jeg har nesten ingen arter, stort sett bare torsk, sei, hvitting og de helt vanligste fra nord-norge fra før.

Må vel være mulig å ta en del flatfisk her? Og disse rare alien-småfiskene og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.