Gå til innhold
Fiskersiden

Røyking av årets fangst


cesar
 Share

Recommended Posts

Det såg bra ut! Blir det kaldt nok med det systemet, eller er det varmrøyk?

I denne Bradleys Smoker http://www.kystbua.no/butikk/bradley-roykovner er det også et varme element for å varmrøyke fisk og kjøtt, det er også mulig å grille i denne.

Jeg er veldig godt fornøyd med denne ovnen, grunnen til at begynte og røyke selv var at jeg ikke var fornøyd med den varen jeg fikk når andre gjorde jobben

Men i dette tilfelle så er det kaldrøyking det er snakk om. Jeg bruker et kaldrøykingskit og nå når jeg røykte så lå temperaturen på rundt 10-15 grader og da var ute temperaturen +6

Ved kaldrøyking så skal ikke temperaturen overstige rundt 27 grader.

Når det er på det varmeste om sommeren så driver jeg heller ikke med kaldrøyking.

Endret av cesar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For da skal det bli hjemmelaget Bacon.

Det er bra noen har funnet noe fornuftig å bruke den billige ribben til. Det forundrer meg stadig at folk skal ha b-vare til julemat. Før i tiden var det i julen man skulle unne seg det beste, og nå driter folk i hva det er bare det er billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så veldig lekert ut.Har i flere år vurdert Bradleys Smoker nå ser jeg at det bare er å kjøpe.

Det er nok bare å investere i en Bradleys Smoker,tror ikke at du vil angre på det.

Selve røykingen er enkel med denne ovnen ,den ordner seg stort sett selv.

Saltinga er vel det som tar litt tid å finne ut av, om hvor lenge det skal ligge i salt.

Noen liker fisken veldig mye saltet og bruker å la den ligge i 3 dager i salt ,jeg for min del liker ikke ramsalt røykelaks.

2-3 kilosfisk ca 10-12 timer 8-10 kilos Laks ca 30 timer.

Det er veldig viktig at fisken eller kjøttet får tørke etter du har vasket av saltet så det får en tørr hinne,hvis du ikke gjør dette så tar ikke fisken eller kjøttet til seg røyken.

Røyketiden jeg bruker er ca 5-6 timer og da bruker jeg i hovedsak Orr.

Til fisk bruker jeg vanlig grovt havsalt og sukker,som blandingsforhold 5 never salt og 1 neve sukker.

Til Bacon bruker jeg kun nitritsalt http://scanholm.no/krydder/tilsetninger/nitrittsalt-24-kg.html salter i 8 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bra noen har funnet noe fornuftig å bruke den billige ribben til. Det forundrer meg stadig at folk skal ha b-vare til julemat. Før i tiden var det i julen man skulle unne seg det beste, og nå driter folk i hva det er bare det er billig.

Jeg har selv laget "billig bacon" hjemme i 2-3år.

Og det er fryktelig lett..

Trenger egentlig ikke røyke heller.

50/50 salt/bruntsukker

Smør ribben inn med blandingen..

La den stå 6-7dager i en beholder.

Kjøp liquidsmoke/røykolje/flytenderøyk osv..

Bland ut ca 50/50 liquidsmoke og vann..

La bacon ligge i dette 1-2dager..

La det gjerne tørke litt etterpå..

Skjer opp...

Tor Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm du lar dem ligge så lenge som opp mott 30timer det er nok lurt har de siste gangene brukt en lokal fiskehandler har røyka fisken blitt for litte salt Tørker du noe før røyking?

Skal hente et par fine fisker i mora er litt redd de er for litte salte dette skal være siste året jeg leverer neste egen røyking

Bruker du kun orginal spon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm du lar dem ligge så lenge som opp mott 30timer det er nok lurt har de siste gangene brukt en lokal fiskehandler har røyka fisken blitt for litte salt Tørker du noe før røyking?

Skal hente et par fine fisker i mora er litt redd de er for litte salte dette skal være siste året jeg leverer neste egen røyking

Bruker du kun orginal spon?

Jeg lar fisken eller ribba ligge /henge i kjølerommet til dagen etter, dette for at det skal ta til seg røyk.

Ellers så tørker jeg ikke fisken,jeg for min del liker at røykelaksen er saftig og smakfull,Men det er smak og behag.

Skal også prøve å lage meg speket røkt ribbe nå før jul.

3 dager i salt så skal den røykes og henges i 3-4 uker på et kjølig og luftig sted.

Jeg bruker disse røkbrikettene http://www.bradley-smokers.no/produkt/bradley-royk-briketter/120-pkrokbriketter-av-or

Det går ikke an å bruke noe annet i disse ovnene,forbruket er 3 stk i timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.