Gå til innhold
Fiskersiden

Ekkolodd til grunt vann?


Fiskemannen
 Share

Recommended Posts

Ser etter et greit og noenlunde rimelig ekkolodd til bruk på grunt vann, ned til maks 20-30 meter. Bør være rimelig portabelt men trenger ikke være noe sånn boks med integrert batteri.

Edit: Dette ser jo litt snedig ut: http://bestmarin.no/Produkter/Navigasjon,-lyd-og-bilde/Kartplotter/ekkolodd/Ekkolodd/Lowrance-ELITE-4x-DSI-StructureScan-455-800kHz-og-med-temp-312506-p0002761677

Endret av Fiskemannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Modellen du linker til har kun høyfrekvent ekkolodd. Denne er både billigere og bedre til å lete etter fisk med:

http://bestmarin.no/Produkter/Navigasjon,-lyd-og-bilde/Kartplotter/ekkolodd/Ekkolodd/Lowrance-ELITE-4x-fargeekkolodd-TM-83-200Khz-312504-p0002761651

Ok, og det første jeg linket til er bedre til å se bunnstruktur med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korrekt, det første er bedre til å se bunnstruktur. Hvis du er interessert i et slikt ekkolodd så send en PM, jeg har et ubrukt liggende som jeg kan selge for en hyggelig pris.

PM sendt!

Hva med dette? Det durer i vei på tre forskjellige frekvenser, det må vel være bra til litt av hvert?

http://stokken.mamutweb.com/Shop/Product/Humminbird-561X-DI-ekkolodd/101135

Endret av Fiskemannen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette loddet har både vanlig 2D lodd som Elite-4x og Down Imaging som Elite-4x DSI. Ulempen er at loddet ikke har fargeskjerm.

Hvor viktig er fargeskjerm med tanke på å lese bunnforhold osv?

Og er det vanskelig å se fisk på et høyfrekvenslodd på grunt vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Farge er etter min mening svært viktig for å tyde loddet inkludert bunnforhold.

Høyfrekvent er suverent til å detektere fisk på grunn vann, problemet er at DSI, Down Imaging og DownScan svingerene er optimalisert for å detektere bunnstruktur og ikke fisk. En vanlig svinger sender ut et signal som ser ut som en kon, på grunt vann brukes ofte 20 grader, en nedskannende svinger sender ut et vifteformet signal som er typisk 60 grader bredt og bare 2-3 grader i fartsretningen, dette gir fotorealistisk avbildning av bunnen og gjenstander på bunnen, mens fisk vil bare bli avtegnet som prikker og ikke som buer (bananer).

Nedskannende lodd er også bedre enn et vanlig lodd til å detektere stimer.

Her er en sammenligning av vanlig 2D lodd og DSI, dette er fra en Elite-7 HDI som har begge.

sonar_DS_large.png?1284

Endret av abbor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lettere å tolke forskjellige farger enn forskjellige grader av grått ja. Med mindre man er fargeblind, antageligvis :)

Har ikke lekt meg med disse down scan loddene, men slik jeg ser det kommer altså disse instrumentene best til sin rett når man har fart på båten og dermed får kartlagt vannmassene i båtens lengdeakse. Ligger man derimot i ro vil man ikke se fisk som er litt bak eller litt foran båten, som gjør at man mister mye informasjon. Et gammeldags ekkolodd med bred kon vil se både til sidene og for-/bakover, og dermed gi et mye bedre oversiktsbilde. Men på bekostning av fotorealismen, da små objekter tett sammen (småfisk i stim) flyter sammen til ett stort objekt.

Hadde jeg utelukkende bedrevet dorging på grunt vann tror jeg at jeg hadde prioritert å kjøpe en downscan instrument. Til mitt blandede bruk ser det imidlertid ut til at jeg ønsker meg et instrument som gjør begge deler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil i hovedsak bruke det til kartlegging av bunn i forbindelse med karpefiske og da er jo downscan ideelt, men kunne selvsagt tenke meg å bruke det til andre ting også... Synd jeg ikke er fargeblind, det ville gjort valget mye enklere, haha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at du padler ut med agnet, og bruker ekkoloddet til å få best mulig oversikt?

Erik har jo dr grad i kartlegging av vann, du har sikkert sett denne tråden? https://www.fiskersiden.no/forum/index.php/topic/66695-vil-du-ha-dybdekart-over-din-favorittsjoe/

Teknikken krever et kombi-instrument med innebygd minnekort leser, pluss en ReefMaster lisens. Prislappen øker litt da ift de enkleste løsningene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at du padler ut med agnet, og bruker ekkoloddet til å få best mulig oversikt?

Erik har jo dr grad i kartlegging av vann, du har sikkert sett denne tråden? https://www.fiskersiden.no/forum/index.php/topic/66695-vil-du-ha-dybdekart-over-din-favorittsjoe/

Teknikken krever et kombi-instrument med innebygd minnekort leser, pluss en ReefMaster lisens. Prislappen øker litt da ift de enkleste løsningene :)

Jepp, padler som regel rundt for å finne spennende plasser og setter enten en markør som jeg kaster til eller padler ut agnet. Jeg hadde også en visjon om å bruke ekkeloddet på isfiske, men da er jo sidescan ubrukelig. Den tråden med kartlegging er absolutt spennende, men jeg har ikke planer om å investere i noe såpass dyrt enda. Det kommer til å bli brukt i kano/gummibåt og det er litt begrenset hvor mye jeg har tenkt å investere.

Skjønner nå at jeg "må" ha et lodd med både sidescan og vanlig 2D. Heller foreløbig mest mot denne, selv om den er svart/hvitt:http://stokken.mamutweb.com/Shop/Product/Humminbird-561X-DI-ekkolodd/101135

Hvis noen har andre tips i samme prisklasse er jeg veldig takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett ekkolodd er det best med loddesøkke før for og tacklet glir uti.

Sweetspots kan være vanskelig og finne med bare ekkolodd.

Selvsagt, og vannkikkert der det er mulig. Så kan tackelet presenteres med autistisk presisjon.

Tenkte å fiske noen større vann neste år og da tror jeg ekkolodd er et must.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke trenger ekkoloddet før til våren er det smart å vente. Det kommer ofte nye modeller på markedet på vårparten. Det gjør at du har mer å velge i, og at eksiterende modeller ofte går ned i pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Pål. :) For de som ikke vil lage selve kartet selv, så fikser jeg det. Du må dog ha et ekkolodd som kan lagre sonarlogger, og for tiden er det billigste ekkoloddet som kan det fra Lowrance Elite 5 HDI. (Dette hadde forøvrig vært et glimmrende valg for trådstarter, men er noe over budsjett)

Forøvrig ligger kartlegging av bunntype (myk/ hard) på trappene, noe artsjegere av ymse slag bør kunne ha nytte av. Det er også mulig å kartlegge vegetasjonsbelter, men dette kommer jeg tilbake til etterhvert som jeg har testet det mer. :)

Ellers kommer det neppe som noe sjokk at jeg er enig med andre her at et fargeekkolodd er lettere å tyde, samt at det kan være lurt å vente litt hvis man ikke MÅ ha ekkoloddet akkurat nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Pål. :) For de som ikke vil lage selve kartet selv, så fikser jeg det. Du må dog ha et ekkolodd som kan lagre sonarlogger, og for tiden er det billigste ekkoloddet som kan det fra Lowrance Elite 5 HDI. (Dette hadde forøvrig vært et glimmrende valg for trådstarter, men er noe over budsjett)

Forøvrig ligger kartlegging av bunntype (myk/ hard) på trappene, noe artsjegere av ymse slag bør kunne ha nytte av. Det er også mulig å kartlegge vegetasjonsbelter, men dette kommer jeg tilbake til etterhvert som jeg har testet det mer. :)

Ellers kommer det neppe som noe sjokk at jeg er enig med andre her at et fargeekkolodd er lettere å tyde, samt at det kan være lurt å vente litt hvis man ikke MÅ ha ekkoloddet akkurat nå.

Ser jo at jeg er nødt til å ha en sånn på litt sikt :P . UV-kart over favorittvannet er jo brilliant. Synd DR.Depth ble kjøpt opp, der lå det vel muligheter for hardbunn/bløtbunn osv inne.

Akkurat nå ser det ut som jeg går for en Lowrance Elite 4x DSI, den virker ihvertall glimrende til hovedformålet mitt så får jeg oppgradere etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Bumper denne. Kjøpte Lowrance Elite 4x DSI og det fungerer glimrende til å kartlegge bunnforhold.

Nå vil jeg gjerne ha et som jeg lettere kan finne fisk med og eventuelt bruke på isen.

Det skal fortsatt brukes på grunt vann og fra kano/gummibåt. Det må derfor være noenlunde portabelt.

Hvilket lodd anbefales?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.