Gå til innhold
Fiskersiden

Hva er meningen med krok nr 2 i pennel pulley tackelet!?


eborge
 Share

Recommended Posts

Sitter her å prøver å bli klok på diverse tackler! Ser at krok nr 2 på pennel pulley tackelet bare er tredd og surret rundt krokskaftet!

Er det meningen at denne kroken skal agnes, eller har den andre oppgaver?

Hvordan oppfører denne seg når den havner i fiskende situasjon!?

Sikkert fryktelig logisk for mangen av dere erfarne glupinger, men jeg forstår det ikke:)

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til store agn er pennelrigging geniale, da man får to kroker i samme agnet, noe som igjen gir større sjanse for kroking. Pennelrigging er for min del blitt en styggedom etterhvert, da dette gjør catch and release mye verre og dypkroking kan forekomme i større grad enn ved å kjøre singel krok. Til skatefiske frarådes det på det sterkeste, da disse er svært glupske og to kroker i magesekken er bare tull. Ville heller kjørt mer sensitive rigger, og latt fisken fått mer tid. Ingen ting i veien for å bruke en 6/0-krok i et stort agn, er bare snakk om is i magen og å gjøre tilslag på rett tidspunkt. Har riktignok fått sansen for pennelrigging av lange gliderigger til piggvar og slettvar, der man bruker lange makrellstrimler, hele små agnfisker eller lignende, men da er pennelkrokens oppgave å gjøre agnet strømlinjeformet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til store agn er pennelrigging geniale, da man får to kroker i samme agnet, noe som igjen gir større sjanse for kroking. Pennelrigging er for min del blitt en styggedom etterhvert, da dette gjør catch and release mye verre og dypkroking kan forekomme i større grad enn ved å kjøre singel krok. Til skatefiske frarådes det på det sterkeste, da disse er svært glupske og to kroker i magesekken er bare tull. Ville heller kjørt mer sensitive rigger, og latt fisken fått mer tid. Ingen ting i veien for å bruke en 6/0-krok i et stort agn, er bare snakk om is i magen og å gjøre tilslag på rett tidspunkt. Har riktignok fått sansen for pennelrigging av lange gliderigger til piggvar og slettvar, der man bruker lange makrellstrimler, hele små agnfisker eller lignende, men da er pennelkrokens oppgave å gjøre agnet strømlinjeformet.

Jøss! Takk for utfyllende og kjempebra svar!

Må nesten bare lære så lenge en lever:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det svarer jo ikke på spørsmålet om hvorfor man ofte ikke fester den øverste pennelkroken.

Det er jo forsåvidt sant, selv om jeg ble mye klokere av dette! Har vært innom alle mulige tanker fra at det kunne være en egen krok for agning, til at det kunne være en form for sjokkdemper!

Flere anbefaler å feste øverste krok med slange. Selv har jeg ikke nok erfaring til å si om det er bedre eller ikke.

Det kunne jo vært en god ide, da kan en flytte og sikre kroken der den skulle passe, men har aldri sett den patenten i bruk!

Kan det möjligtvis vara för att kunna anpassa längden på tacklet efter agnstorleken ?:)

Er nok helt klart den mest åpenbare forklaringen! Med større agn vil der være helt genialt.

Ligger jo haugevis med bindeforklaringer fra storbritania på pennel pulley, men har ikke funnet en som forklarer bruken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.