Gå til innhold
Fiskersiden

Rapport fra Langesund


Rage
 Share

Recommended Posts

Sakset fra bløggen min:

Del 1:

For et år siden avtalte jeg med Roger om å komme nedover til samme helgen i år som ifjor, men denne gangen var planen å utvide fisketiden med en dag for litt pillemeite til havs Langesundsbukta.

IMG_1862.JPG

Når det nærmet seg, fikk vi med oss Espen ut for å prøve etter litt forskjellige flatfisk, rødknurr og andre spennende fisker.

Etter en hektisk uke var endelig helgen foran oss, så jeg kjørte direkte ned etter jobb på fredagen. Det kunne jeg egentlig spart meg for.. Å sitte to timer i kø etter en dag på jobb et absolutt ikke min favorittsyssel å innlede helgen på.

Vel nede i Langesund pissregnet det sidelengs, så fredagens forsøk etter diverse fisk i mørket utgikk med høye kneløft.

Planen den påfølgende dagen var å fiske berggylte. En av mine favorittfisker å fiske etter. Berggyltene er for det meste enkle å få, men de har også en fightervilje sammenlignet med en abbor og suter krysset og putta i sjøen.

IMG_7404.JPG

I strøkent vær og i totalt fraværende vind blanket vi så det sang! Plassen vi fant og fisket bra på ifjor viste seg å være totalt utslitt i år.

Dagens eneste fisk som er verdt å nevne er paddetorsken Roger flekka opp på vanlig vis. Har blitt en tradisjon, det.

paddetorsk220.jpg



Etter å ha pyntet litt på solbrilleskillet dro vi hjem. Skuffa. Sykt skuffa. Det var ikke dette jeg så for meg når jeg dro nedover dagen før, men sånn er nå fiske. :)

Etter en bedre middag i Langesund stakk vi hjemover til Roger for å lage litt tackler, legge en plan og komme oss avgårde så tidlig som mulig.

Opp 0700, hive i seg mat og komme seg på sjøen i skumringa. Det klarte vi, og vi tøffa utover bukta på vei mot plassene.

IMG_1867.JPG

Litt av noen soloppganger på denne tiden av året...

Planen var først å skaffe noe fersk agnfisk i form av sild og makrell og deretter fiske litt brungylt. Sild fikk vi ikke, makrellen stilte velvillig opp - og jaggu klarte vi å få noen brungylter også. 5 stykker for å være nøyaktig, og jeg perset med denne fisken:

IMG_7409.JPG

Klarte å lure opp en sypike på greie 190g også.

IMG_7450.JPG

Foto: Roger Nilsen

Brungylt 230g - pers!

Og hva fikk Roger? Roger fikk en blekksprut..

<Her skulle det vært et bilde av Roger>


Videre var planen å fiske etter slettvar og rødknurr, førstnevnte manglet jeg på artslisten og rødknurren er bare utrolig kul. Espen som har over 10 slettvar fra før av ble dagens mann på denne arten, og plukket først denne:

IMG_7413.JPG

Slettvar på 680g og den tredje jeg har håvet for andre..

Roger får også en fin fisk, en knurr på 530g som desverre var noe tynn i fasongen.

knurr530.jpg

Etter at jeg også har fått noen knurr, sandflyndrer og rødspetter får jeg et bedre napp som på tredje mothugget sitter som det skal (Hissige tasser som aldri gir seg!) så kommer denne opp:

IMG_7429.JPG

Foto: Espen Abrahamsen

Rødknurr på 350g - min andre rødknurr

IMG_7435.JPG

IMG_7438.JPG

Fantastiske flotte farger!

Klokken nærmer seg nå 1330 og den påstått beste tiden gjenstår. Vi legger oss på drift, Espen får et napp og flekker opp nok en slettvar. Gjett hvem som ble relativt lang i maska? Jo, meg. Utrolig kult var det, at man kan fiske målrettet etter slettvar i oktober og faktisk få flere!

IMG_7439.JPG

Slettvar på 680g+480g og den fjerde jeg har landet for andre! :)

Etterhvert dreier vinden en del og roer seg betraktelig. Da får Espen det for seg at han skal skru av motor på båten slik at vi kan nyte et øyeblikks stillhet. Midt i driftet sjekker han om motoren starter (just in case..) og det gjør den ikke! I et lettere panisk øyeblikk lemper han to dregger overbord for at vi ikke skal drive på grunn og starter å feilsøke. Starteren har vært litt kjip tidligere i sesongen, men at den nå overhodet ikke ville leke var litt uventet.

IMG_7446.JPG

Det viser seg at innslagsrelet har ryki, og da er det ikke annet å gjøre enn å ringe halve Langesund i håp om at noen kan slepe oss til havn igjen. Etter en god halvtime i telefon får Espen napp hos Per, som etter et par timer kommer tøffende ut med Jera, så etter noen hårete minutter med manøvrering i sjø som har tatt seg opp og vind som bikker opp mot kuling starter slepeturen inn mot land igjen.

IMG_7463.JPG

Slepe slepe slepe...


Kjipt å miste en halv dag, men uforutsette ting får man ikke gjort noe med. Resultatet var alikevel veldig bra, så ingen av oss klagde nevnverdig (vel, Roger klagde kanskje litt da.) ;-)

3 1\2 time senere, etter å ha slept båt i 3 meter høy sjø var vi endelig i havn igjen.

Så var det bare å kjøre hjemover som gjenstod.

IMG_7458.JPG

Over er et lite knippe av fisken vi fikk. Slettvaren har desverre en tendens til å sluke rått, så vi fant det bedre å ta de med hjem istedet for å la fisken dø sakte men sikkert på bunn. Slettvar er fantastisk mat også!

Helt tilslutt vil jeg takke Espen og Roger for en fin fiskehelg, Roger for tak over hodet og Espen for at jeg fikk være med ut i båt :-)

Del 2:

Etter forrige helgs halvdags suksess var jeg veldig gira på å reise ned igjen helgen etter også.

Denne gangen spurte jeg Jonas om han hadde lyst til å være med for litt pillemeite, kikkfiske i mørket og kanskje få noen nye arter. Han var som vanlig ikke vondt å be, spesielt ikke når det kommer til morsomt fiske!

Starteren på båten til Espen var fremdeles ikke frisk. Tiltross for det ble vi invitert med ned for å låne sofa og jaggu hadde han kastet seg rundt og skaffet en båt vi kunne fiske fra.

Snakk om engasjerte fiskekompiser som ordner og styrer for å få til en fiskehelg!

Været som var meldt for helgen var følgende: "Strålende sol med laber vind, 10 grader og perfekte drift." Jaggu stemte det og for en helg det skulle bli.

Det er ikke alltid ting stemmer når det kommer denne hobbyen, fiskingen, planleggingen og gjennomføringen og når det skjer blir opplevelsen rundt helt ekstraordinær.

For denne helgen stemte absolutt alt. Været, fisket, flyten og når man i tillegg har selskap av gode fiskekompiser blir det ikke bedre.

Lærdommen fra helgen før ved å ikke kjøre ned direkte etter jobb ble tatt i betrakning denne gangen, derfor ventet vi og kjørte ned etter at trafikken var avviklet slik at vi slapp kø og tull.

Vel fremme var planen å kikkfiske i noen områder jeg hadde sett meg ut på flyfoto dagen før for å lete etter litt skrubber, ålekvabber og litt annen fisk.

Det var generelt veldig lite fisk å se på plassene vi besøkte. Noen ørret, torsk og små skrubber var alt vi så. Noe særlig av interesse fant vi ikke før det hadde gått et par timer.

Da dukket det opp et par ålekvabber som jeg fisket på, fikk begge og de veide 130g og 150g.

IMG_1884.JPG

150 grammer...

Etter å ha sluppet tilbake ålekvabbene tok vi siste sveivet over et område før det var på tide å flytte oss igjen. Omtrent på siste lille flekken som var igjen å lyse på ligger det helt åpentlyst en pen slettvar. Fisken ligger godt kamuflert og hadde nesten samme farger som resten av bunn.

Jeg merker kjapt på oppførselen til fisken at den ikke liker å bli lyst på så jeg er nødt for å følge etter den hvis jeg skal ha noen sjans til å få den. Prøver med reke først men den er som vanlig helt uinteressert. Legger ned reka forran kjeften på den før vi får rigget opp stang nummer to og gjennomgått hele sekken etter den ene sandeelen jeg husket jeg la en eller annen plass.

Følger med samtidig som jiggen blir montert og brått er rekebiten borte - og som det ofte er - hjernen forteller armen at jeg må gjøre tilslag og sagt som gjort har jeg feilkroka en pen slettvar. *****!

Fisken hadde tydelig begynt å svømme avgårde og samtidig dratt med seg lina som lå over den.

Ikke akkurat første gang det skjer..

Vinden begynte nå å dra på litt og gjorde kikkfisket tidvis veldig vanskelig. "Sjakkbrettvann" er et utrykk vi bruker når det blåser såpass lite at vannet ser ut som små firkanter når man lyser i det og da er det håpløst å se noe som helst.

Etter å ha gått litt rundt på forskjellige plasser ser jeg plutselig en svart flekk på bunn midt i ei vindkule. Med passelig trent øye etter å ha gått milevis rundt med tungevindu og sett mye nedgravd fisk kobler hjernen dette til at "noe ikke stemmer" så jeg velger å bli stående og vente på at vinden skal gi seg et lite øyeblikk.

Etter noen minutter dabber endelig vinden av og da dukker det opp en svart flekk til der nede på 2 meters dyp og da skjønner jeg tegninga. Brått ser jeg konturene av det jeg trodde var bøss - en stor slettvar!

Pulsen fyker rett i taket og hjertet dundrer mens jeg skjelvende får tak i stang nummer to jeg har med, ferdig rigget med en 15cm lang sandeel på. Å slippe ned rekebiten på sekserkroken føltes veldig feil der og da, og valget jeg tok var ikke dumt...

Fisken ser som vanlig veldig passiv og sovende ut - som de alltid gjør. Sier til meg selv at jeg overhodet ikke har noen erfaring med var-fiske med jigg så dette kan bli en prøvelse. Tester litt forskjellige teknikker med jiggen før jeg finner noe som slettvaren tydeligvis blir hissig på, den stiller seg opp i "attack-mode" og ut av intet dundrer den på jiggen uten forvarsel, uten å bli kroket.

Den har nå flyttet seg en snau meter og virker til å være særs hissig, så jiggen får jobbe videre over huet på den. Senker den ned, vifter litt og drar den vekk fra fisken igjen og nok en gang ut av det blå smeller den i jiggen og denne gangen innhalerer den såpass at den sitter klokkerent!

Jeg og Jonas står der og skjønner egentlig ikke hva som foregår. Slettvaren kaster febrilsk med hodet for å bli kvitt krokene og jeg prøver å kjøre den best mulig for å ikke miste den. Rundt oss er det så mye snags at det kan gå galt når som helst.

Når den endelig roer seg løfter Jonas den elegant opp på land (håven lå igjen i bilen...) og jeg merker at to tonn vekt akkurat forsvant fra skuldrene. Totalkollapser på brygga og blir liggende en stund for å prøve å skjønne hva som akkurat skjedde.

Etter utallige turer, fisk jeg har sett og fisket på, håvet slettvar for andre 4 ganger har jeg endelig klart å få den! Min nemesis!

IMG_7479.JPG

45cm.

IMG_7483.JPG

Sandeelen godt nedi

IMG_7508.JPG

Foto: Jonas Botilsrud

Art #104 - slettvar på 1425g!

IMG_7526.JPG

Foto: Jonas Botilsrud

Et snev av galskap

IMG_7532.JPG

Foto: Jonas Botilsrud

Kule fisken!

Resten av kvelden går jeg bare rundt i eufori og finner det like greit å egentlig bare stikke fra plassen, for å få noen timer etterlengtet søvn.

Morgendagen ventet og ting bare fortsatte å flyte..

Del 3:

11-13.10.2013

Etter slettvaren dagen før var jeg så avslappet og fornøyd at ingenting egentlig var noe stress. Følte jeg ikke måtte stå opp to timer før sola våknet for å stresse ut døra.

Alikevel var vi tidlig oppe for å få mest ut av dagen. Vekkerklokka ringte og ringte uten at jeg hørte den (som egentlig er relativt normalt) så Jonas fant ut at han skulle putte potetgull i nesa mi. Da våknet jeg med et smell og lurte på hva i h***sike som foregikk...

Etter en kjapp frokost, tur innom butikken og refuel var vi på tur ut av sundet.

Dagens plan var å fiske rødknurr og slettvar og forhåpentligvis skaffe Jonas noen nye arter.

IMG_4278.JPG

Foto: Jonas Botilsrud

Været var fint og snart var vi på vei ut..

IMG_7534.JPG

Espen er fokusert

IMG_7537.JPG

..og Jonas har gørtrua


Etter å ha lagt oss på riktig plass og startet å drifte tok det en god stund før det skjedde noe. Vi hadde litt smånapping og førstemann ut med fisk denne dagen var Jonas. Et pluss i boka var at det var ny art, ei rødspette.

IMG_4280.JPG

Liten, men velkommen

Så begynte ting å flyte igjen. Etter noen drift på grunt vann med lite action, legger vi oss til litt dypere og får snart kontakt med fisk.

Etter et bra hugg kroker jeg en fisk som kjennes litt annerledes ut og begynner å ane ugler i mosen. Det kjennes veldig flatt ut og mine antagelser av rett. Alle trodde de så en slettvar og at ketchup effekten hadde kommet, men til vår store overraskelse var det en liten piggvar!

IMG_7545.JPG

Foto: Jonas Botilsrud

Lite tefat på 380g

Selvom den var liten er jeg allerede fornøyd med dagen. Dette er min andre piggvar noensinne og en art som ikke er veldig å få her hos oss.

Slipper etterhvert ned igjen nytt agn, treffer bunn, løfter tacklet og bang - ny fisk på direkten!

Denne jobber som en sint knurr så jeg ber Espen finne frem håven - den er definitivt rød!

IMG_7548.JPG

Stilig liten rakker

IMG_7554.JPG

Foto: Jonas Botilsrud

360g \ 31cm med morsom fisk

En og annen knurr, sandflyndre og rødspette får en kjapp visitt i båten utover dagen. Fisket tar liksom aldri helt av, så vi finner ut at vi skal prøve å drifte enda lenger og enda dypere utover. Retningen på driftene er perfekte så vi har stor mulighet for å variere strekkene vi kan fiske på.

Vel på plass hugger det plutselig hardt hos Jonas. Fisken blir med nesten hele veien til båten, men faller desverre av. Så er det Espen sin tur og etter en morsom fight står jeg egentlig klar med håven lenge før han ber om den. Når Espen blir stille i båten er det enten fordi det er tomt for øl, eller fordi han har på "rett fisk". Nå var det sistnevnte!

Dagens største rødknurr får seg en snartur i båten og Espen er gørfornøyd. Favorittfisken hans satt langt inne i år, men den kom tilslutt. Et nydelig eksemplar.

IMG_7569.JPG

620g med strøken rødknurr

IMG_7566.JPG

Gutten smiler!

Nå var det bare Jonas som manglet å få rødknurren men det ville seg liksom ikke. Istedet er jeg så frekk at jeg lander enda en rødknurr og årets største for min del.

IMG_7578.JPG

Foto: Jonas Botilsrud

IMG_7580.JPG

Foto: Jonas Botilsrud

445g / 35cm

Planen videre er å teste etter brungylt - en art som Jonas mangler. Vi rekker noen få slipp men blir hardt plaget av makrell. Etter 25 makrell, sypiker og småtorsk finner vi ut at nok er nok å kjører mot land igjen. Greit å komme seg innover tidsnok så man slipper å kjøre over tau og blåser til alle hummerteinene.

IMG_1928.JPG

Passe dårlig tatt med mobilen

IMG_1931.JPG

Fine solnedganger på denne tiden av året

Vel i havn blir vi enige om at vi har hatt en fantastisk dag og vi håper morgendagen blir minst like bra.

Etter en kjapp kikketur etter noen skrubbefanter, som forøvrig ikke leverte noenting av interesse lokker sofaen og noe fjås på tven mer enn å stå ute å fryse..

Dagen etter er vi tidlig oppe og kjapt ute på plass. Dagens første mål er brungylt slik at Jonas får notert seg arten og det går nesten litt for bra. En av mine plasser leverer som rakkern og vi slår ihjel en snau halvtime på dette.

IMG_7591.JPG

Jonas sin første brungylt veide 210g

IMG_7589.JPG

Var ikke helt meningen dette her da...


Neste ut på planen var berggylte og blåstål. Fadesen fra forrige helga måtte gjøres noe med, men den fortsatte... først knekker jeg en krok på en stor gylte. Trodde splitter nye Owner Ebi 1\0 skulle gjøre jobben?

Så snagger Espen en stor en, Jonas mister en bra en og vi står egentlig bare og lurer på hva i all verden som foregår.

Neste plass ut fisker vi en snau time på før Espen må i land og vi må reise videre. Her blir det mye fisk og igjen skjer det som ikke skal skje. Jeg mister en diger gylte, Espen mister to enorme og Jonas har på en fisk av grovt kaliber.

Som en trøst får vi disse..

IMG_4294.JPG

Strøken blåstål på 555g

IMG_7598.JPG

Foto: Jonas Botilsrud

Trøstegylte på 1400g

Siden klokka såvidt nærmer seg ettermiddag blir vi enige om å prøve å lure noen lomrer fra land siden været er så strøkent. Vi takker Espen for turen og husly før han kjører for å hente broren sin i Horten.

Vi roter litt før vi klarer å finne plassen, siden jeg bare har vært her en gang tidligere. Men vi ser folk. Grunnet lite plass der vi tenkte oss håper vi ikke at de sitter der. Heldigvis gjør de ikke det, slik at vi kan røre rundt alene der ute på skjæret.

IMG_1925.JPG

Fisket er tregt, ingenting spesielt skjer annet enn små rødnebb og bergnebb, men det gjør ikke stort. Å sitte i tskjorte i midten av oktober var så fantastisk at fisket definitivt kommer i andre rekke. Sola steiker og etter en stund napper det visst også.

IMG_7604.JPG

Foto: Jonas Botilsrud

Ny pers på fløyfisk var ikke akkurat det jeg forventet her. 125g

... og rett før vi gir oss dukker denne opp

IMG_7611.JPG

Foto: Jonas Botilsrud

Desidert minste lomra jeg har sett. 180g!

Det er på tide å komme seg hjemover igjen etter en fantastisk helg hvor man fikk følelsen av å ha flyt - det er ikke ofte man får tilnærmet alt man prøver seg på i løpet av en kort tidsperiode. Lever lenge på disse dagene i Langesund.

Takker for turen Jonas og Espen! Vi får gjøre det igjen til neste år også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.