Gå til innhold
Fiskersiden

Vurderer kystmeite, hva slags stang/snelle trenger jeg?


scampern
 Share

Recommended Posts

Hei dere,

meg og min bror vurderer kyst-meite med surf-stenger.

Vi har lyst til å komme i kontakt med litt flere arter, og gjerne for eksempel torsken på sommeren når vannet blir varmere. Da må man ut på dypere vann såvidt jeg har forstått.

Får man noe som kan fungere til 1500 kr per person eller hva må vi forvente å bruke på stang/snelle hvis vi vil prøve dette?

Tanken er å bedrive litt mat-auk der vi fisker med slukstangen mens vi bare lar surf-stengene ligge ut med agnet og se om vi får noe der også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, så ikke galt ut den pakka.

2,75 lbs karpestang, hvor tunge lodd kan man kaste langt uten at stanga kneler? Vil gjerne kunne bruke lodd holder seg på bunnen..

100 meter's kast + maks 100 meters dyp+100 meter med ekstra-snøre=300 meter sånn røft regna.Snella tar kun 270 meter med 0,3 og blir kanskje for liten?

Vi kan strekke oss til 2000 også dersom det virkelig er nødvendig, eventuelt bytte ut snella i den pakka til en 10000?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"2,75 lbs karpestang, hvor tunge lodd kan man kaste langt uten at stanga kneler? Vil gjerne kunne bruke lodd holder seg på bunnen.."

80-90gr søkker kan du kaste vanlig med. høyere vekter(oppimot 130gr) funker det å, men da må man være mer forsiktig i kastet og ikke ta i for kung og fedreland. ser det følger med spilesøkker i pakka. de klarer å holde bunn i de fleste tilfeller.

når det gjelder torsken så ville jeg heller jakta på den nå fremover. de siger godt innpå grunna nå for tida og er innen rekkevidde med lettere utstyr. var en liten tur nede ved sjøen i dag og det var bra med torsk som farta rundt helt oppi land. selvfølgelig bare smått da(stortorsk er jo sjelden vare på Østlandet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, så ikke galt ut den pakka.

2,75 lbs karpestang, hvor tunge lodd kan man kaste langt uten at stanga kneler? Vil gjerne kunne bruke lodd holder seg på bunnen..

100 meter's kast + maks 100 meters dyp+100 meter med ekstra-snøre=300 meter sånn røft regna.Snella tar kun 270 meter med 0,3 og blir kanskje for liten?

Vi kan strekke oss til 2000 også dersom det virkelig er nødvendig, eventuelt bytte ut snella i den pakka til en 10000?

Jeg har brukt Baitrunner 6000 i et år nå. Har ikke noe problem med senekapasitet på plassene jeg fisker. Fisker fint på 70m dyp med den om jeg har mer eller mindre full spole, og da kaster jeg godt ut. Jeg bruker 0,25 fireline på denne. Om du ikke skal fiske skikkelig dypt, altså 150 meter dypt eller på stygge plasser som krever 0,90 i fortom bør en slik snelle holde lenge om den er full med 0,25 + fortom :)

Endret av Schizo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må jeg ikke ha 150 grams lodd (selv med spiler) for å få det til å ligge stille og stramme opp? Mulig jeg har brukt disse loddene feil før men sliter med å få strammet opp snøret og føler de sviver innover..

(tenker i relasjon til stangen)


"2,75 lbs karpestang, hvor tunge lodd kan man kaste langt uten at stanga kneler? Vil gjerne kunne bruke lodd holder seg på bunnen.."

80-90gr søkker kan du kaste vanlig med. høyere vekter(oppimot 130gr) funker det å, men da må man være mer forsiktig i kastet og ikke ta i for kung og fedreland. ser det følger med spilesøkker i pakka. de klarer å holde bunn i de fleste tilfeller.

når det gjelder torsken så ville jeg heller jakta på den nå fremover. de siger godt innpå grunna nå for tida og er innen rekkevidde med lettere utstyr. var en liten tur nede ved sjøen i dag og det var bra med torsk som farta rundt helt oppi land. selvfølgelig bare smått da(stortorsk er jo sjelden vare på Østlandet).

Du fikk beste svar pga. "ikke ta i for kung og fedreland" haha ;D. Skal alltid kaste for kung og fedreland ;) !

Endret av scampern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ser jeg ikke helt hvor det er i landet du fisker?

Feks, bør du ha lettere utstyr hvis du befinner deg på øst- eller sørlandet enn hvis du er på vestlandet eller nordover.

Å få søkket til å sitte handler mest om å ha riktig type bly, ikke vekta på det

Er på sørlandet :)

Har et sted fra hjembyen der jeg kan nå ned mot 80-100 meters dyp dersom jeg klarer å kaste 75 meter ca.

Der hadde det vært artig å prøve på lange/brosme/eventuelt litt større torsk :)

Kan det oppsettet dere ha linket til fungere på det?

Ølgylt: Gripebly er riktig type bly?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Settet ser ut som det passer greit til det.

og 270 meter på sella er nok innenfor normale kast. Skal du over på noe lengre enn vanlige lemp, må du nok opp i kvalitet på tinga.

90-110 gram og aerodynamisk tackel når du fint 75 meter ut med uten så mye trening.

sandbunn med strøm er Big Grippa-søkker best til, er det litt stein og sånt funker spilesøkke, og er det skjellsand hopper hele dritten med strømmen uansett hvor mange kilo du lemper ut, hvis det er en grop vil det være mudder i bunnen og da er det ikke vanskelig å få feste.

Hvis du slipper ut 10-30 meter snøre på strømmen etter at søkket har nådd bunn vil strømmen dreie søkket slik at det sitter bedre når du starmmer opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.